آیا رژیم وجترین و وگان برای سلامتی بدن ضرر دارد؟

رژیم وجترین و وگان

چندین سال است که بازار صحبت از رژیم وجترین و وگان در میان افراد داغ است. بسیاری از افرادی که به تغذیه و تناسب اندام خود اهمیت می دهند، این نوع از رژیم را انتخاب کرده اند؛ اما در این روزها حرف از این است که این نوع از رژیم ها برای سلامتی ضرر دارند یا نه. در این مقاله به طور مفصل رژیم گیاهخواری و وگان را معرفی، با یکدیگر مقایسه و در نهایت به شرح مزایا و فواید آن ها می پردازیم. در پایان مقاله، خودتان خواهید دانست که بهتر است دنباله رو این رژیم ها باشید یا هر چه زودتر رژیم خود را ترک کنید.

رژیم غذایی وجترین چیست؟

افرادی که رژیم وجترین دارند، محصولات و فرآورده های حیوانی را مصرف نمی کنند. منظور محصولاتی است که از کشتار پستانداران و ماکیان به دست می آید. بسیاری از این افراد به فکر حفاظت از محیط زیست و حیوانات اند و هدفشان این است که به موجودات زنده، آسیبی وارد نشود. در نتیجه، از مصرف مواد غذایی مثل گوشت قرمز (گوسفند، گاو، خوک و…)، ماهی و صدف، گوشت طیور (بوقلمون، مرغ و اردک)، حشرات و در کل محصولاتی که از کشتار حیوانات باشد، خودداری می کنند. دریافت رژیم با کد تخفیف دکتر کرمانی به شما کمک می کند با صرف هزینه کمتر، یک رژیم غذایی مناسب گرفته و به اندام ایده آل خود نزدیک تر بشوید.

برای این گروه از افراد مصرف محصولاتی همچون محصولات لبنی (شیر، ماست، پنیر)، تخم مرغ و عسل مجاز است. علاوه بر این ها، وجترین ها از انواع سبزیجات، میوه ها، دانه ها، مغزها، حبوبات و دیگر مواد غذایی که ارزش غذایی برابری با محصولات گوشتی دارند، استفاده می کنند. با توجه به گفته وجترین ها، این سبک از رژیم منجر به این شده است که گیاهخواران نسبت به بقیه افراد، وزن مناسب تری داشته باشند.

رژیم غذایی وگان چیست؟

افراد با رژیم وجترین و وگان هر دو گیاهخوارند، اما باید بگوییم که سبک زندگی وگان ها نسبت به وجترین ها خیلی سخت تر است. ناگفته نماند که رژیم وگان در لیست 10 رژیم برتر جهان است که می تواند خیلی سریع کاهش وزن، کنترل دیابت و بهبود عملکرد قلب را به دنبال داشته باشد.

وگان ها به دنبال این هستند که از مصرف محصولات حیوانی اعم از گوشت، لبنیات و تخم مرغ خودداری کنند. جالب است بدانید که حتی از لباس ها و لوازمی که از پوست، پشم، ابریشم، موم، استخوان حیوانات و… درست شده باشد هم استفاده نمی کنند. این دسته از افراد در وعده های غذایی خود، از مقدار زیادی سبزیجات، میوه، آجیل، غلات، حبوبات و دانه ها استفاده می کنند. اگر می خواهید برای انتخاب رژیم مورد نظرتان از یک متخصص مشورت بگیرید، پیشنهاد می کنیم ابتدا مقاله مقایسه رژیم لیمویی و دکتر کرمانی و دکتر غفاری را مطالعه کنید. پس از انتخاب یکی از این مجموعه ها برای دریافت رژیم هم می توانید درباره مفید یا مضر بودن رژیم گیاهخواری از آن ها مشورت بگیرید.

رژیم وگان

تفاوت رژیم وجترین و وگان

گیاهخواران از هیچ نوع گوشتی از جمله گوشت قرمز، سفید و غذاهای دریایی استفاده نمی کنند. تفاوت رژیم وگان و وجترین در این جاست که افراد دارای رژیم وگان علاوه بر گوشت، از مصرف هر نوع محصول حیوانی مثل تخم مرغ، لبنیات و عسل هم خودداری می کنند، اما در گیاهخواری مصرف این نوع از محصولات ممنوع نیست. قدمت رژیم گیاهخواری به هفتصد سال پیش از میلاد مسیح بازمی گردد و نمی توان آن را سبک مدرنی دانست. در کل افراد یکه گیاهخوار می شوند، انگیزه های مختلفی دارند که از جمله آن ها، می توان به انگیزهای محیط زیستی، اخلاقی و مذهب اشاره کرد.

مطالعه بیشتر: رژیم کانادایی و مدیترانه ای کدام بهتر است؟

فواید رژیم وجترین و وگان

رژیم غذایی وجترین و وگان که به درستی اجرا شود، می تواند فواید متعددی را به دنبال داشته باشد. رژیم غذایی وجترین می تواند در کاهش فشار خون و کاهش اوره نقش موثری داشته باشد. با محدود شدن مصرف گوشت، افراد می توانند در این دو مورد زودتر سلامتی خود را به دست آورند. علاوه بر این ها، باید بگوییم که رژیم وجترین و وگان برای کاهش وزن بسیار مناسب است. همچنین، می تواند در کاهش خطر برخی سرطان ها مثل سرطان سینه، روده بزرگ و بیماری های قلبی بسیار موثر باشد. در مطالعه ای نشان داده شد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 یا در معرض ابتلا به دیابت که یکی از این رژیم ها را دارند، پس از مدتی سطح گلوکز خونشان به خوبی کنترل می شود.

علاوه بر این ها، رژیم وگان می تواند آهن بسیار بالایی را به بدن برساند. البته نباید این نکته را فراموش کنیم که آهن موجود در گیاهان به اندازه آهن موجود در گوشت نیست. علاوه بر این، بدن نمی تواند آهن گیاهان را به اندازه آهن موجود در محصولات حیوانی، جذب کند. برای افزایش سطح آهن، در وعده های غذایی وگان می توان استفاده از مواد غذایی غنی از ویتامین ث مثل گوجه فرنگی، پرتقال و فلفل را افزایش داد. ویتامین ث در جذب بهتر آهن، بسیار کمک کننده است.

فوید و عوارض رژیم وجترین و وگان

عوارض و ضرر های رژیم وجترین و وگان

رژیم وجترین و وگان نمی توانند تضمین کننده سلامتی افراد باشد. به عنوان مثال، می توان همزمان با رعایت رژیم وگان، برای هر وعده غذایی چیپس مصرف کرد. در این صورت، رژیم آن طور که باید شما را به خواسته هایتان نخواهد رساند. در این روزها با گسترش وگانیسم در تمام دنیا، غذاهای فرآوری شده نیز به بازار آمده اند. بد نیست بدانید که برای بهبود طعم آن ها از شکر، نمک و چربی های افزودنی استفاده می شود. این نوع از مواد غذایی که معمولا چربی های ترانس و امولسیفایرهایی را شامل می شوند، می توانند منجر به از بین رفتن باکتری های مفید روده شوند. در سال های پیش تصور بر این بود که بروز سرطان کولورکتال در افرادی که غذاهای حیوانی استفاده می کنند، بیش تر است. بعدها مشخص شد که ریسک ابتلا به این نوع سرطان در افراد گیاهخوار بالاتر است.

برای مطالعه بیشتر: کاهش وزن بدون رژیم سنگین

اگر رژیم وجترین و وگان به درستی اجرا نشوند، ممکن است ریبوفلاوین (ویتامین ب -۲)، نیاسین، ید، ویتامین د، کلسیم، روی یا سلنیوم مورد نیاز در بدن تامین نشود. نکته این جاست که وجود تمامی این عناصر برای بدن، لازم و ضروری است. بسیاری از افرادی که رژیم گیاهخواری را انتخاب می کنند، در ادامه با کمبود ویتامین ب -۱۲ و امگا ۳ مواجه می شوند. این مشکل در افرادی که در معرض کم خونی اند، شدیدتر است. تمامی این ها خستگی و ناتوانی را مخصوصا در جوانان به دنبال دارند. مورد بعدی مربوط به تراکم کم تر در استخوان هاست. در نتیجه، باید این نکته را هم مد نظر قرار دهید که این رژیم ها می توانند خطر شکستگی استخوان را افزایش دهد.

0 0 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments