بهترین راه های خروج از استپ وزنی

راهکارهای شکستن استپ وزنی

گاهی بعد از یک رژیم لاغری، بدن با شرایط جدید عادت می کند و دیگر شاهد کاهش وزن نخواهید بود. در این شرایط، شما دچار توقف یا استپ وزنی شده اید. استپ وزنی هم می تواند کاذب باشد و هم واقعی. اگر عواملی که باعث لاغری و کاهش وزن تان شده بودند را نادیده بگیرید، این امر می تواند موجب ایجاد استپ کاذب شود. در ادامه، در این مقاله سعی داریم انواع مختلف این مشکل و دلایل ایجاد آن را بشناسیم. سپس، بهترین راه های خروج از استپ وزنی را معرفی و بررسی می کنیم. اگر از چاقی رنج می برید و حس می کنید هیچ رژیم و ورزشی برای شما کارساز نیست، تا آخر مقاله با ما همراه باشید. همچنین، اگر این روش ها نتیجه بخش نبود، با استفاده از کد تخفیف دکتر کرمانی قادر خواهید بود از برنامه های غذایی این مجموعه را برای خروج از وضعیت استپ وزنی، افزایش یا کاهش وزن با قیمت کم تری تهیه کنید.

دلایل ایجاد استپ وزنی

استپ وزنی، دلایل و راهکارها

معمولاً در روزها و شاید هفته های اول رژیم غذایی جدید، شاهد کاهش وزن بسیاری هستید. از گشاد شدن کمر شلوارتان و پایین آمدن عدد روی ترازو خوشحال می شوید. به مرور، این روند نزولی و هیجان انگیز، متوقف می شود و تغییری نمی کند. فرقی ندارد که چقدر ورزش کنید یا رژیمتان را پیگیری کنید، اضافه وزن یک گم هم کم نمی شود. در این شرایط، اصطلاحاً دچار توقف وزنی شده اید. دلایل بسیاری می تواند باعث توقف کاهش وزن شوند که در ادامه بررسی می کنیم.

عضله سوزی دلیل استپ وزنی

معمولاً در رژیم های غذایی، همراه با چربی سوزی، ممکن است مقداری عضله هم از دست دهید. عضله، خود به کالری سوزی و افزایش متابولیسم بدن کمک می کند. بنابراین اگر عضله از دست دهید، متابولیسم بدن هم کاهش یافته و باعث توقف کاهش وزن و عدم تغییر بیشتر خواهید شد. در این شرایط، مشخص است که دچار استپ وزنی شده اید. حال سوال اینجاست که چگونه می توان از این شرایط حبس آزاردهنده خارج شد؟

استپ وزنی ناشی از بیماری

گاهی بیماری هایی چون کم کاری تیروئید و اختلال غده فوق کلیه باعث توقف کاهش وزن شما می شوند. همچنین در شرایطی چون بارداری، شیردهی، یائسگی و مصرف برخی داروهای خاص نیز ممکن است دچار توقف کاهش وزن شوید. در این شرایط حتما باید آزمایش های لازم را انجام دهید و با پزشک خود مشورت نمایید. در این موارد، معمولاً برطرف کردن دلیل بیماری به خروج از استپ وزنی هم کمک می کند.

استپ وزنی ناشی از ژنتیک بدن

بر اساس شرایط ژنتیکی و بیولوژیکی هر فرد، وزن ثابت و سالمی برای بدن هر کسی وجود دارد. تا به حال مقیاس دقیقی برای اندازه گیری وزن سالم بدن هر فرد پیدا نشده است. حتی شاخص BMI هم، فقط شاخص سلامتی بدن بر اساس قد و وزن است و عوامل بیولوژیکی و ژنتیکی را در نظر نمی گیرد. با این حال در بعضی افراد ممکن است شاخص های ژنتیکی، از یک نقطه به بعد مانع از کاهش وزن شوند.

انواع استپ وزنی چیست؟

همانطور که اشاره شد، استپ یا توقف وزن می تواند کاذب یا واقعی باشد. اگر عوامل کاهش وزن خود را نادیده یا دست کم بگیرید، دچار استپ وزنی کاذب خواهید شد. در این شرایط، فقط کافیست دوباره کالری های مصرفی و میزان فعالیت بدنی تان را چک کنید. گاهی نیز این توقف کاذب، به دلیل وزن کشی اشتباه است. بنابراین، همیشه برای رفتن روی ترازو از یک لباس ثابت استفاده کنید تا باعث ثبت وزن اشتباه نشود. همچنین، بانوان باید به این نکته توجه داشته باشند که در دوران پریود، وزن کشی نکنند. در این دوران، به دلیل حبس شدن آب زیر پوست فرد، اضافه وزن کاذب ایجاد می شود.

گاهی تغییری در رژیم و برنامه غذایی و میزان فعالیت جسمانی تان ایجاد نکرده اید؛ ولی با این حال دچار توقف کاهش وزن می شوید. در این شرایط، با استپ وزنی واقعی مواجه هستید. در واقع، وقتی بدن شما مواد مغذی مورد نیاز را دریافت نکند، سعی می کند با کم کردن سوخت و ساز، کمبود کالری و مواد غذایی را جبران کند. بنابراین، شما درگیر توقف واقعی وزن می شوید. خب، حالا چطور از استپ وزن خارجی شویم؟ بهترین راه خروج از این شرایط چیست؟

برای مطالعه بیشتر: کاهش وزن بدون نیاز به رژیم و ورزش های سنگین

راهکارهای خروج از استپ وزنی

قرار گرفتن در شرایط استپ وزنی، بسیار سخت و آزاردهنده است؛ اما مشکل غیر قابل حلی نیست. بنابراین، ناامید نشوید و به دنبال راه حل برای رفع مشکل باشید. راهکارهای زیر برای خروج از این مشکل برای بسیاری افراد پاسخ داده است. پس فرصت را از دست ندهید و با انرژی و پشتکار فراوان، این مسیر روشن را آغاز کنید.

کاهش مصرف نمک و کربوهیدرات ها

N0-Carbos

بسیاری از متخصصان تغذیه بر این باورند که رژیم های با کربوهیدرات کم، می توانند با کاهش اشتهای فرد، نقش بزرگی در کاهش وزن ایفا نمایند. بنابراین یکی از راه های ساده و بی دردسر برای خروج از استپ وزنی، کم کردن میزان مصرف کربوهیدرات ها در وعده روزانه است.

داشتن خواب کافی و کاهش استرس

خواب کافی برای درمان استپ وزنی

معمولا افرادی که درگیر اختلالات خواب هستند یا ساعت خواب منظم ندارند، در خطر اضافه وزن هستند. مطابق تحقیقات، خواب کمتر از 6 ساعت، تا 55 درصد، چربی سوزی را کاهش می دهد. همچنین، کم خوابی، باعث تولید هورمون استرس نیز می شود. استرس هم، عاملی اثرگذار بر چاقی است. بنابراین اگر دچار توقف وزن شده اید، سعی کنید در شبانه روز خواب کافی داشته باشید و تا حد امکان، استرس تان را کاهش دهید.

برنامه غذایی صحیح و منظمی داشته باشید

برنامه و رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن

برای یک رژیم خوب و برنامه غذایی صحیح، باید به درستی از تمام گروه های موادغذایی استفاده کنید. سعی کنید وعده های صبحانه و ناهار و شام را در زمانی تقریبا ثابت و با کالری های کافی پر کنید. مصرف فیبر را افزایش دهید. همچنین سعی کنید در طول روز، به اندازه کافی از آب و مایعات استفاده کنید. تحقیقات ثابت کرده، نوشیدن آب هم به افزایش متابولیسم بدن کمک می کند، هم بدن شما را هیدراته نگه می دارد.

از خوردن موادغذایی ناسالم و تنقلات مانند شکلات، چیپس، فست فود و نوشیدنی های گازدار نیز پرهیز کنید. در برنامه غذایی تان حتما از سبزیجات و پروتئین ها استفاده کنید. سبزیجات، سرشار از فیبر هستند و کربوهیدرات و کالری بسیار کمی دارند. پروتئین ها نیز به دلیل تقویت ماهیچه ها و عضلات، باعث افزایش متابولیسم بدن و خروج از استپ وزنی می شوند.

افزایش فعالیت جسمانی و ورزش

Exercise-for-weight-stop

تحقیقات نشان داده که تمرینات مقاومتی، با تقویت ماهیچه ها و عضله سازی، کمک شایانی به شکست استپ وزنی می کنند. تمرینات هوازی و تمرینات تناوبی با شدت بالا (HIIT) نیز، اثرگذاری فوق العاده ای در کاهش وزن و خروج از توقف وزن دارند. همچنین، به این نکته دقت کنید که اگر بدن شما با برخی حرکات و تایم ثابت ورزش عادت کرده، سعی کنید ورزش و حرکت های جدید شروع کنید. همچنین، تلاش کنید میزان و شدت ورزش و فعالیت تان را افزایش دهید تا از این حالت توقف وزن، رهایی یابید.

 مشاوره از دکتر تغذیه برای شکست استپ وزنی

مشورت با متخصص برای استپ وزنی

استپ وزنی می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. گاهی راهکارهایی از طب سنتی و گاه طب مدرن می تواند راهگشای خوبی برای رفع این مشکل شما باشند. برای شناخت بهتر شرایط بدنی خود و یافتن راه حل های مناسب شخص خودتان، می توانید به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید و برنامه غذایی مناسب بدنتان را دریافت کنید. متخصصان می تواند دلیل اصلی شرایط شما را تشخیص داده و بر این اساس، راهکاری برای خروج از استپ وزن را پیشنهاد دهند.

خروج از استپ وزنی با رژیم شوک

این رژیم همانطور که از اسمش مشخص است با ایجاد شوک در بدن، باعث شکست استپ وزنی می شود. رژیم شوک، معمولا بر کاهش وزن اثرگذار است. با این حال چون در طی این رژیم، موادغذایی کافی به بدن افراد نمیرسد، امکان بروز کمبود ویتامین، ریزش مو، آسیب به پوست، یبوست و تحلیل عضلات وجود دارد. همچنین با انجام این رژیم 15 روزه، چون مداومت ندارد، ممکن است در طولانی مدت دوباره به وزن قبلی بازگردید.

شما در رژیم شوک باید مواردی را به صورت دقیق طی 15 روز رعایت کنید: عدم مصرف نوشیدنی های الکلی و در عوض نوشیدن آب بسیار زیاد، صرف هر وعده غذایی در زمان مشخص شده، ثابت بودن نوع رژیم غذایی صبحانه در طی 2 هفته. برنامه غذایی رژیم شوک برای 5 روز هفته است و 2 روز آخر هفته، افراد می توانند دوباره به سبک رژیم های غذایی قبلی خود عمل کنند.

این رژیم برای برخی افراد اثرگذار بوده ولی برای برخی با افزایش وزن بعد از اتمام رژیم همراه بوده است. بنابراین اگر قصد شروع این رژیم را دارید، توصیه ما این است که با پزشک متخصص مشورت کنید تا ابتدا وضعیت بدنی شخصی شما را بررسی کنند. بسیاری از متخصصان، چنین رژیم های بدون پایه و اساسی را بی ارزش می دانند.آنها بر این باورند که چنین رژیم هایی، به شدت سلامت بدن را به خطر می اندازند و برای هر گروه و هر سنی و هر شرایط بدنی مجاز نیستند.

البته رژیم های متعدد دیگری نیز برای بهبود وضعیت بدنی و سلامتی قابل استفاده هستند. با شناخت این رژیم ها می توانید با توجه به شرایط بدنی خود و هدفی که دارین بهترین انتخاب را داشته باشید. در همین راستا، مطالعه مقاله مقایسه رژیم های کانادایی و مدیترانه ای می تواند برای شما مفید باشد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم مواردی که کمک شایانی به شکستن توقف وزنی می کنند را بررسی کنیم. امیدواریم که این مطلب بتواند راهکارهای مفیدی برای رهایی از این مشکل، پیش روی شما قرار دهد. استپ وزنی، پایان راه نیست. فقط کافیست از همین الآن تصمیم صحیحی بگیرید و شروع کنید.

0 0 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments