صدور بیمه شخص ثالث مشروط به پرداخت عوارض آزاد راهی شد

پرداخت عوارض آزاد راهی برای دریافت بیمه شخص ثالث

از 17 تیر ماه 1402 شرط جدیدی برای صدور کد یکتای بیمه نامه شخص ثالث وضع شده است. طبق این قانون برای دریافت بیمه شخص ثالث باید حتما تمام عوارض آزاد راهی خود را پرداخت کرده باشید. بر اساس این بخشنامه زمانی که برای دریافت بیمه نامه خود یا تعویض پلاک درخواست می کنید، ابتدا میزان بدهی شما در خصوص این عوارض بررسی می شود. به عبارت دیگر، صدور بیمه شخص ثالث مشروط به پرداخت عوارض آزاد راهی شده است. در ادامه، به شما خواهیم گفت که میزان بدهی خود را چگونه بفهمید و چطور آن را پرداخت کنید تا در خرید بیمه شخص ثالث خود با مشکلی مواجه نشوید.

اهمیت بیمه شخص ثالث برای مالکان خودرو

بیمه شخص ثالث یک نوع بیمه اجباری خودرو است. این بیمه مربوط به خساراتی است که در یک حادثه رانندگی ایجاد می شود.در واقع اگر شخص دارای بیمه باعث ایجاد ضرر مالی یا جانی برای شخص دیگر شود، شرکت بیمه این هزینه ها را تقبل می کند. هزینه تعمیر خودرو و هزینه های درمانی مشمول این قانون می شوند. بیمه شخص ثالث از جهات مختلفی دارای اهمیت است که مهم ترین آن ها را به شرح زیر می باشد:

حفاظت مالی: یک حادثه رانندگی ممکن است باعث ایجاد خسارت‌های جسمانی و مالی جدی برای شخص ثالث شود. بیمه شخص ثالث به شما کمک می‌ کند تا بتوانید خسارات وارد شده  به فرد را جبران کنید. این نوع بیمه در واقع از نظر مالی در حوادث رانندگی از شما محافظت خواهد کرد. به خاطر داشته باشید که میزان پوشش بیمه های مختلف با یکدیگر فرق دارد. معمولاً برای خرید پلن هایی که پوشش بیشتری دارند باید حق بیمه بیشتری هم پرداخت کنید. البته، این هزینه با کد تخفیف ازکی قابل کاهش است.

رعایت قانون: در بسیاری از کشورها، بیمه شخص ثالث برای رانندگان الزامی است. ایران هم جزو همین کشورها است. در واقع شما با خرید هر گونه وسیله نقلیه اعم ازموتور، تاکسی، بارکش و سواری موظف هستید برای آن بیمه نامه شخص ثالث تهیه کنید. نداشتن این بیمه این منجر به مجازات‌ های قانونی، از جمله جریمه مالی، تعلیق گواهینامه رانندگی و حتی توقیف خودرو خواهد شد.

آرامش خاطر: با داشتن بیمه شخص ثالث، شما می ‌توانید با آرامش خاطر رانندگی کنید. در صورت وقوع حادثه، شما نیازی به نگرانی درباره هزینه‌ های جبران خسارت و تعمیر خودرو ندارید؛ زیرا بیمه شخص ثالث این هزینه‌ ها را پوشش می‌دهد. البته، این موضوع نباید مانع رانندگی مطابق قانون و با احتیاط شود.

مطالعه بیشتر: بهترین قیمت خرید بیمه شخص ثالث

اهمیت بیمه شخص ثالث

پرداخت عوارض آزاد راهی

عوارض آزاد راهی یا همان عوارض محلی، هزینه‌هایی هستند که به منظور ساخت، توسعه و نگهداری جاده‌ها و زیرساخت‌های مربوطه دریافت می ‌شوند. این عوارض برای تأمین منابع مالی برای پروژه‌ های راه سازی و بهبود شبکه حمل و نقل عمومی استفاده می‌ شوند.

عوارض آزاد راهی معمولاً به صورت مالیات‌ها، عوارض و یا هزینه هایی که به طور مستقیم از رانندگان و کاربران جاده‌ها دریافت می گردد، تعریف می‌شوند. در ایران در آزاد راه های اصلی گیت های پرداخت عوارض وجود دارند. حتماً به یاد دارید که در گذشته باید در این گیت ها مدت ها در صف انتظار می ماندید تا عوارض را پرداخت کنید و به مسیر خود ادامه دهید. امروزه با الکترونیکی شدن این گیت ها همه چیز آسان تر شده است. شما بدون لحظه ای توقف به مسیر خود ادامه می دهید. شماره پلاک شما با دوربین های هوشمند ثبت و بلافاصله پیامک حاوی مبلغ برای شما ارسال می شود. توجه داشته باشید که برای طی شدن این فرآیند باید از مسیر های مشخص شده عبور کنید. در غیر این صورت شما متخلف شناخته شده و باید جریمه پرداخت کنید.

برای پرداخت عوارض آزاد راهی چقدر وقت داریم؟

میزان عوارض آزاد راهی در ابتدای هر سال اعلام می شود. با توجه به نرخ تورم و افزایش قیمت ها این مبلغ در هر سال نسبت به سال قبل افزایش دارد. البته، نرخ این عوارض بسته به نوع مسیر، زمان تردد و نوع وسیله نقلیه نیز متفاوت است. به همین دلیل نمی توان یک مبلغ مشخص را برای آن عنوان کرد.

در سال های گذشته برای پرداخت این عوارض تنها یک هفته فرصت در نظر گرفته می شد. امروزه این بازه زمانی به 15 روز افزایش یافته است. در حقیقت زمانی که اتومبیلی از گیت الکترونیکی پرداخت عوارض در جاده عبور می کند، برای مالک وسیله نقلیه پیامکی حاوی مبلغ عوارض ارسال می شود. از زمان ارسال این پیام راننده تا 15 روز زمان د ارد این مبلغ را پرداخت کند.

در صورت عدم پرداخت در بازه مشخص شده، اضافه بر این مبلغ، جریمه دیر کرد هم محاسبه خواهد شد. این جریمه ها پلکانی هستند. یعنی اگر شما دو ماه دیر کرد داشته باشید، جریمه ماه دوم از ماه اول بیشتر خواهد بود. به همین دلیل، بهتر است عوارض را هر چه زودتر پرداخت کنید. به این صورت هم از جریمه خلاص می شوید، هم برای دریافت بیمه نامه شخص ثالث دچار مشکل نخواهید شد.

پرداخت عوارض آزاد راهی

استعلام بدهی عوارض آزاد راه و ساده ترین روش پرداخت

یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که عوارض آزاد راهی هرگز مشمول تخفیف و یا بخشودگی نخواهند شد. چرا که این مبالغ در واقع بودجه برای خدمات عمومی و رفاهی هستند. بنابراین، با پشت گوش انداختن این موضوع فقط مبلغ قابل پرداخت برای شما افزایش خواهد یافت. قبل از اقدام به دریافت بیمه نامه شخص ثالث بهتر است از صفر بودن بدهی عوارض خود مطمئن باشید.

برای استعلام این مبلغ می توانید از اپلیکیشن ها و سایت های مختلفی استفاده کنید. آیتول، تاپ، ایزی پی، قبضینو و بسیار دیگر از پلتفرم های خدمات مالی این امکان را ایجاد کرده اند. تنها کافی است شماره پلاک خود را وارد کنید تا ببینید عوارض قابل پرداخت برای شما چقدر است. پس از استعلام میزان عوارض آزادراهی پرداخت نشده، می توانید به سادگی با استفاده از همان اپلیکیشن ها به صورت آنلاین پرداخت خود را انجام دهید. همچنین، اتصال حساب بانکی به سیستم عوارض کشور جهت پرداخت خودکار و پرداخت از طریق دستگاه خودپرداز یا کارت خوان هم روش های دیگری برای تصفیه این بدهی هستند.

خلافی خودرو و نقش آن در صدور بیمه نامه شخص ثالث

پس از اعلام مشروط شدن دریافت بیمه شخص ثالث به پرداخت عوارض آزاد راهی این سوال ایجاد می شود که آیا این شرط برای بدهی ناشی از جرایم راهنمایی و رانندگی هم اعمال می شود یا خیر؟ در پاسخ باید بگوییم صدور این نوع بیمه نامه ارتباطی به خلافی خودرو شما ندارد. تنها شرط برای دریافت بیمه شخص ثالث همان صفر بودن بدهی عوارض جاده ای است.

0 0 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments