10 نکته ضروری برای انتخاب هاست مناسب

انتخاب هاست مناسب

انتخاب هاست مناسب بخشی حیاتی از موفقیت وبسایت شما است. با صرف زمان و جستجوی یک شرکت هاستینگ معتبر، در حقیقت تضمین می کنید که سایت کسب و کارتان همیشه در دسترس و همیشه امن باشد. اگر نتوانید هاست مناسب را انتخاب کنید، تجربه کرش شدن سایت، مشکلات امنیتی، سرعت لود پایین و حتی پشتیبانی ناکارآمد دور از انتظار نیست.

اکثر مالکان کسب و کارها از اهمیت محتوا و طراحی یک سایت خوب و مناسب آگاهی دارند؛ اما روند انتخاب هاستینگ مناسب اغلب مورد غفلت قرار می گیرد. تصمیم گیری درباره هاست صرفاً بر اساس یک معیار مانند قیمت، می تواند منجر به نتایج ناخوشایندی شود. در این مطلب، به بررسی نکاتی می پردازیم که پیش از انتخاب هاست باید بدانید. اگر می خواهید هاست مورد نظرتان را از وب سایتی معتبر و با قیمتی مناسب خریداری کنید، پیشنهاد می کنیم از کد تخفیف نت افراز استفاده کنید. کدهای این فروشگاه در سایت کانال تخفیف قرار دارند.

چرا انتخاب هاست مناسب اهمیت دارد؟

هر شرکت خدمات هاستینگ، پیشنهادات و امکانات مختلفی را از نظر فضا، امنیت و … ارائه می کند. شما باید با در نظر گرفتن انتظارتی که از یک هاست دارید، دست به انتخاب بزنید. یکی از امکانات مهم و ضروری هر هاست، بالا بودن امنیت آن است. اختلالات امنیتی، داده ها یا کد نویسی های ایراد دار و … به معنای زحمت بیشتر برای شما و کاهش احتمالی فروش است. یک ارائه دهنده خدمات با کیفیت، پایداری فنی بالایی را ارائه می کند. رتبه سرچ سایت هایی که برای مدتی طولانی بالا نباشند، افت پیدا می کند. بدیهی است که وقتی سایتتان بالا نباشد، میزان مشاهده مطالب و محصولات شما توسط مخاطب پایین آمده و به تبع فروش و تعامل با مشتری کاهش پیدا می کند.

این موارد تنها گوشه ای از مشکلاتی بود که نداشتن یک هاست خوب می تواند برای شما به وجود بیاورد. چرا دقت در انتخاب هاست مهم است؟ برای جلوگیری از همین مشکلات. با برخورداری از یک هاست قدرتمند، امنیت بالاتر، عملکرد سایت بهتر، سرعت بیشتر و البته پشتیبانی قوی تری خواهید داشت. هرچه بیشتر روی عملکرد سایت و بهبود تجربه کاربری سرمایه گذاری کنید، همان قدر بیشتر سود می کنید.

هنگام خرید هاست باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

اکنون که از اهمیت هاست و تأثیر آن در موفقیت کسب و کار اطلاع پیدا کردید، باید بدانید ویژگی های یک هاست مناسب چیست. شرکت ها و گزینه های زیادی برای خرید هاست وجود دارد که انتخاب از میان آن ها می تواند دشوار یا سردرگم کننده باشد. برای انتخاب هاست مناسب، معیارهای زیر را در نظر گرفته و شرکت هاستینگ را بر اساس آن ها بسنجید.

1- اعتبار بالا

یکی از مهمترین معیار های هر کسب و کاری در هر صنعتی اعتبار و آوازه کلی آن است. برای انتخاب هاست مناسب ضروری است میزان اعتبار آن را بسنجید. اگر شرکت ارائه دهنده هاست طی سال های فعالیت خود خدمات خوبی را به مشتریان ارائه داده باشد، اعتبار خوبی به دست می آورد. میزان اعتبار شرکت را از کجا بفهمیم؟ ببینید که آیا نظرات دیگران درباره آن ها قابل مشاهده است؟ این نظرات و بازخوردها تا چه حد مثبت اند؟ اگر کیفیت خدمات این شرکت خوب باشد، طبیعتاً بازخورد های مثبتی دریافت می کند.

2- امنیت بالا

همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، امنیت یکی از مهم ترین معیار ها برای انتخاب هاست مناسب است. به عنوان مالک یک کسب و کار باید امنیت را در اولویت قرار دهید. مسئولیت حفظ امنیت سایت شما با شرکت هاستینگ است، پس پیش از خرید مطمئن شوید که اقدامات امنیتی خوبی به شما ارائه می شود. فایروال ها، حفاظت DDoS، اسکن ویروس ها، امن سازی سرور، گواهی SSL و … از جمله امکانات امنیتی هستند که باید به دنبال آن باشید.

انتخاب هاست مناسب با امنیت بالا

3- بررسی نوع هاست های قابل دریافت

هاست ها انواع مختلفی دارند که هر کدام برای یک نوع کسب و کار مناسب است. همه شرکت های ارائه دهنده خدمات، همه انواع هاست را ارائه نمی کنند؛ بنابراین، لازم است که پیش از هر چیز نوع خدمات و پلن های ارائه شده را بررسی کنید. انواع هاست ها عبارت اند از هاست اشتراکی، هاست VPS، هاست ابری، هاست اختصاصی و هاست ووردپرس. برای مثال، اگر ترافیک روزانه وبسایت شما بالا است، به احتمال زیاد با یک سرویس اشتراکی، عملکرد خوبی مشاهده نخواهید کرد. سرورهای اشتراکی بیشتر برای سایت های کوچک با میزان بازدید و تقاضای محدود مناسب اند.

4- بررسی زمان بالا بودن سایت

برای انتخاب هاست مناسب، یکی از مهم ترین فاکتور هایی که باید در نظر بگیرید، مدت زمان بالا بودن سایت یا uptime آن است. uptime در حقیقت زمانی است که سایت شما آنلاین بوده و کاربران بدون هیچ مشکلی به آن دسترسی دارند. اگر سایت فروشگاهی دارید، هر دقیقه در دسترس نبودن سایت به معنای از دست دادن پول است. حتی اگر خریدی از سایت شما انجام نمی گیرد، اگر مخاطب نتواند در هر زمانی به سادگی به آن دسترسی داشته باشد، دیگر به سراغتان نمی آید.

طبیعتاً شما می خواهید که سایت در هر زمانی بدون هیچ ایرادی قابل دسترسی باشد و به عبارتی زمان بالا بودن آن 100% باشد. در دسترس نگه داشتن سایت، مهم ترین کاری است که سرویس هاستینگ انجام می دهد. برخی اوقات بروز مشکلاتی در سرور ها ممکن است سایت شما را دچار مشکل کند و نحوه مدیریت این مشکلات از طرف شرکت، معیار بسیار مهمی است. سرویس های معتبر، uptime بودن سایت در حداقل 99 درصد مواقع را ضمانت می کنند.

5- قیمت مناسب

وقتی شرکت های ارائه دهنده سرویسی زیاد باشند، گستره قیمت ها هم افزایش پیدا کرده و تشخیص قیمت استاندارد سخت می شود. مبلغی که برای خدمات هاستینگ می پردازید، هزینه ای اجتناب ناپذیر است؛ اما لزوماً نباید مبلغ زیادی باشد. هنگام تصمیم گیری برای انتخاب هاست مناسب، در نظر داشته باشید که میزبانی سایت خدمتی اشتراکی است و باید در بازه های زمانی مشخصی مجدداً هزینه بپردازید. پس پلنی را انتخاب کنید که مبلغ آن برای شما بصرفه باشد. یکی از اشتباهات رایج در این زمینه این است که صاحبان کسب و کارهای کوچک، به سراغ ارزان ترین گزینه می روند؛ اما به خاطر داشته باشید که به اندازه پولی که می پردازید خدمات دریافت می کنید.

6- بررسی خدمات پشتیبانی

یکی دیگر از عوامل تعیین کننده حین انتخاب هاست مناسب، قدرت پشتیبانی شرکت ارائه دهنده خدمات است. نیاز به آپدیت مداوم، امکان بروز مشکلات و نیاز به رفع سریع این مشکلات، موارد مهمی هستند که باعث می شوند به یک پشتیبانی قوی نیاز پیدا کنید. کیفیت پاسخگویی باید بخش مهمی از فرایند تصمیم گیری شما باشد؛ منتظر این نمانید که پس از خرید با مشکل مواجه شوید و بعد ببینید که پشتیبانی مناسب نیاز های شما نیست.

بخش پاسخ به سؤالات و پشتیبانی سایت را چک کنید. نظرات دیگر کاربران و خریداران را مشاهده کنید. آیا می توانید به سرعت و به سادگی با پشتیبانی ارتباط برقرار کنید؟ آیا راه های ارتباطی مختلفی در دسترس است؟ زمان پاسخگویی چقدر است؟ شخصی که با آن ارتباط برقرار کرده اید تا چه حد حرفه ای است؟ همه این موارد را بررسی کنید و تنها در صورتی هاست بخرید که همه این نکات راضی کننده باشند.

پشتیبانی هاست

7- رابط کاربری

علاوه بر در دسترس قرار دادن سایت، شرکت های هاستینگ یک کنترل پنل در اختیار شما قرار می دهند که از طریق آن بتوانید سایت خود را مدیریت کنید. مدیریت نام دامنه، تعیین و تنظیم ریدایرکت ها، مدیریت SSL، مدیریت ایمیل ها، اضافه کردن کارکرد ها یا دیتابیس های جدید به سایت، بررسی و مدیریت بکاپ ها و به روز رسانی و آپدیت برخی ویژگی ها از طریق این پنل انجام می گیرند. در نتیجه، مهم است که رابط کاربری این پنل ساده و کارآمد باشد. شما نباید زمان زیادی را صرف یادگیری اصول پایه یا نحوه کار با این پنل بکنید. پس هنگام انتخاب هاست مناسب، گزینه ای را انتخاب کنید که رابط کاربری بهتری دارد.

8- پشتیبانی از ای کامرس

بسیاری از وبسایت هایی که راه اندازی می شوند، وب سایت های فروشگاهی هستند و به امکانات و خدمات متفاوتی نیاز دارند. اگر مالک چنین سایتی هستید باید قبل از انتخاب هاست مناسب به این توجه کنید که امکاناتی مانند ابزار های ای کامرس، امکان نصب اپلیکیشن ها، امکانات امنیتی ویژه انتقالات مالی و … در دسترس شما قرار بگیرد. علاوه بر این، برخی از سرویس ها، خدمات ساخت سایت هم ارائه می کنند که می تواند در راه اندازی سایت به شما کمک کند.

9- امکان ارتقا سایت

وقتی به دنبال انتخاب هاست مناسب و خرید آن هستید و حتماً جزئیات شرایط قرارداد را مطالعه کنید. اگر ندانسته قراردادی را امضا کنید، ممکن است در آینده دچار مشکل شوید. یکی از نکاتی که باید در این مواقع مد نظر قرار دهید، امکانات ارتقا و رشد سایت است. ممکن است یک محصول، خدمت، یا محتوای شما به طور ناگهانی با استقبال زیادی مواجه شود و شما نیاز داشته باشید به سرعت منابع و امکانات خود را ارتقا دهید. از طرف دیگر، ممکن است نیاز به اضافه کردن add-on های مختلف و … داشته باشید. همه پلن های هاستینگ امکان ارائه چنین خدماتی را ندارند و در زمان نیاز به جای کمک به شما مانع رشدتان می شوند.

10- امکانات اساسی هاست

همانطور که پیش از این هم اشاره شد، هاستینگ انواع مختلفی دارد. اگر می دانید چه نوع هاستی نیاز دارید، باید امکاناتی که به شما ارائه می شود را به شکل دقیق تر بررسی کنید برخی سرویس ها امکانات کلی ارائه می کنند، در حالیکه برخی دیگر، ویژگی های اختصاصی و کامل تری دارند که می توانند کار شما را ساده تر کنند. برای مثال، اگر سایت ووردپرس دارید، به دنبال گزینه ای باشید که خدمات جامع تری را برای سایت های ووردپرسی ارائه می کند. نکته این است که هنگام بررسی سایت ارائه دهنده خدمات هاستینگ، باید بتوانید ویژگی های مورد نظر خود را به سادگی پیدا کنید. در غیر این صورت، احتمالاً تمرکز این هاست روی چیزهای دیگری است که لزوماً برای سایت شما مناسب نیستند.

انتخاب هاست مناسب

ویژگی های هاست مناسب

انتخاب هاست مناسب تا حد زیادی بستگی به نوع سایت و کسب و کار شما و انتظاراتتان دارد. نیاز های یک سایت کوچک آموزشی با یک سایت فروشگاهی بزرگ متفاوت است و به تبع به هاست های متفاوتی نیاز دارند. با این حال، برخی از ویژگی های هاست خوب مشترک است. این موارد عبارت اند از ارائه پلن های مختلف، پشتیبانی قوی، امنیت بالا و تضمین زمان بالا بودن سایت. با در نظر گرفتن این موارد و مقایسه امتیازات و قیمت های مختلف می توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

5 1 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments