10 کتاب مارکتینگ و بازاریابی که باید بخوانید

بهترین کتاب های مارکتینگ و بازاریابی

مارکتینگ و بازاریابی حوزه ای با رشد و تغییرات زیاد است که همواره تکنیک ها، تئوری ها و ابزار های جدید به آن اضافه می شوند. برای این که بتوانید بازاریاب خوبی باشید باید دانش لازم را در این زمینه کسب کنید. مطالعه بهترین کتاب های مارکتینگ و بازاریابی یکی از بهترین راه ها برای یادگیری است. شاید فکر کنید با ورود به کار و با کسب تجربه همه چیز را یاد می گیرید؛ اما حتی برای بهترین بازاریابان نیز خودآموزی کافی نیست. قبل از شما افراد بسیاری در این شرایط بوده اند و به احتمال زیاد برای مشکلاتی که با آن ها درگیر هستید، راه حل بهتری پیدا کرده اند.

در زمینه مارکتینگ، بسیاری از بزرگان و نام های آشنای این عرصه، تجربیات خود را مکتوب کرده اند. با مطالعه کتاب های این افراد می توانید از دانش، تجربیات و اشتباهات آن ها یاد بگیرید. تنها مشکل این است که خیلی از افراد فعال در حوزه مارکتینگ، بدون داشتن دانش کافی و صرفاً برای ارتقای نام و برند خودشان، کتاب نوشته اند. به همین دلیل، تعداد کتاب هایی که ارزش خواندن ندارند، زیاد شده است. کتاب هایی که در بهترین حالت وقت شما را تلف می کنند و در بدترین حالت، شما را به مسیر اشتباهی میبرند. برای اینکه وقت خود را با خواندن کتاب های سطحی و ابتدایی تلف نکنید، لیستی از بهترین کتاب های مارکتینگ و بازاریابی تهیه کرده ایم.

ویژگی بهترین کتاب های مارکتینگ

از کجا بفهمیم یک کتاب مارکتینگ  خوب است یا نه؟ معیار انتخاب بهترین و بدترین کتاب چیست؟ معمولاً کتاب های حوزه بازاریابی یا روی استراتژی و یا روی تاکیتک ها تمرکز می کنند. اینکه کدام یک بهتر است بستگی به انتظارت شما دارد؛ اما به صورت کلی عمر تاکتیک ها کوتاه است و به سرعت تغییر می کنند. بنابراین، دانستن استراتژی ها می تواند راهنمای بهتری باشد. به بیوگرافی و مشخصات نویسنده دقت کنید و بینید تجربه کاری او با حوزه فعالیت شما همخوانی دارد یا نه؟ کسی که تجربه مشابه شما داشته باشد، بهتر می توانید راهنمایی تان کند. علاوه بر این، سعی کنید از کتاب هایی دوری کنید که نویسنده آن ها فعالیت واقعی قابل عرضه ای ندارد. اگر کسی تجربه عملی نداشته باشد، چیزی که می نویسد گزیده ای از کلیات مارکتینگ و خلاصه دیگر کتاب های بازاریابی است.

مطالعه بیشتر: بازاریابی با کد تخفیف چطور به برند سازی کسب و کار ما کمک می کند؟

خرید شناسی از مارتین لیندستروم

چرا چیزی را می خریم؟ تا چه حد از فرایند تصمیم گیری برای خرید آگاهی داریم؟ چه چیزی روی تصمیمات ما اثر می گذارد؟ تبلیغ چشمگیر، شعار جذاب یا وعده های فریبنده؟ یا شاید تصمیمات ما در ناخودآگاه اتفاق می افتند و اصلاً از چگونگی وقوع آن ها خبر نداریم؟ خرید شناسی یکی از بهترین کتاب های مارکتینگ برای پاسخ به این سؤالات است. مطالعات 7 میلیون دلاری نویسنده در عرض 3 سال و تجربه های نوینی که از 2000 داوطلب سراسر جهان در مواجهه با تبلیغات و محصولات مختلف کسب کرده، به او اجازه داده است که یافته های فوق العاده ای را به اشتراک بگذارد. مطالعه این کتاب، بسیاری از باور های طولانی مدت شما درباره عوامل ترغیب افراد به خرید را تغییر می دهد.

مطالعه بیشتر: صفر تا صد قیف فروش در بازاریابی

قلاب اثر نیر ایال

کتاب قلاب یکی از پرفروش ترین و بهترین کتاب های بازاریابی است. این اثر به شما می گوید که کسب و کارهای موفق، چگونه محصولات پرفروش می سازند. اینکه افراد محصولات شما را بخرند خوب است؛ اما از آن بهتر این است که استفاده از محصولات شما جزئی از زندگیشان بشود. الگوهای مشخصی وجود دارد که بفهمیم کدام محصول یا خدمت، به بخشی جدانشدنی از زندگی خریدار تبدیل بشود. این کتاب چگونگی این کار را به شما آموزش می دهد.

کتاب بازاریابی

گاو بنفش اثر ست گودین

نمی خواهید کسب و کارتان مثل قطره ای در دریای کسب و کارهای مختلف گم بشود؟ ست گودین یکی از بهترین کتاب های مارکتینگ و بازاریابی را برای شما نوشته است. این کتاب به این موضوع می پردازد که چگونه چیزی خلق کنید که ارزش توجه مخاطب را داشته باشد. روزانه، مخاطبان ما با هزاران محتوای مختلف مواجه می شوند که آن ها را به استفاده از محصول یا خدمات خاصی تشویق می کند. این کتاب به شما یادآوری می کند که اگر از مسیر دیگران حرکت کنید، به جایی نمی رسید. با این کتاب تشویق می شوید که متفاوت فکر کنید و ریسک پذیر باشید. نکته مثبت دیگر این اثر این است که به شما دیکته نمی کند چه کاری بکنید؛ اما با خواندن آن ترغیب می شوید که برای تحول کسب و کار خود دست به عمل بزنید.

هک رشد اثر شان الیس

یکی از بهترین کتاب های مارکتینگ و بازاریابی در زمینه هک رشد، توسط یکی از موفق ترین افراد در این زمینه نوشته شده است. شان الیس، ابداع کننده عبارت هک رشد و مورگان براون، مدیر محصول سابق فیسبوک، این کتاب را نوشته اند. خواندن این اثر از بهترین کارهایی است که می توانید با وقتتان بکنید. کتاب در دو بخش کلی نوشته شده است. در بخش اول، معرفی هک رشد و چگونگی به کارگیری یک راهکار خوب برای کسب و کارتان توضیح داده شده است که از طریق آن بتوانید آزمایش، تحلیل و نهایتاً پیشرفت کنید. بخش دوم کتاب بیشتر روی تاکتیک ها تمرکز دارد. کیس استادی و مثال های واقعی این بخش توضیح می دهند چگونه می توانید استفاده از هک رشد را در شرکت خود آغاز کنید.

کارخانه محتوا اثر جو پولیتزی

جو پولیتزی یکی از شناخته شده ترین افراد در زمینه بازاریابی محتوا است. او چند کتاب در این زمینه نوشته است. می توان گفت که کارخانه محتوا یکی از بهترین کتاب های مارکتیگ و بازاریابی برای فعالان این حوزه است. این کتاب به خوبی به مالکان کسب و کارهای کوچک کمک می کند که نحوه کار بازاریابی محتوا را درک کنند، انتظارات واقع گرایانه داشته باشند و کمپین های عالی مارکتینگ طراحی کنند. نقطه قوت این کتاب این است روی یک راه انتشار محتوا تمرکز نمی کند، بلکه توضیح می دهد که چگونه محتوایی خلق کنید که با تخصص های شما و علایق و نیازهای مشتریان همخوانی داشته باشد.

استراتژی خوب، استراتژی بد اثر ریچارد روملت

چه چیزهایی برای طراحی استراتژی مارکتینگ لازم است؟ فرق استراتژی بازاریابی خوب و بد در چیست؟  جواب این دست از سؤالات را در کتاب استراتژی خوب، استراتژی بد خواهید یافت. این کتاب منحصراً درباره مارکتینگ صحبت نمی کند؛ اما توانایی طراحی راهبرد های مناسب برای بازاریابی موفق ضروری است. این نویسنده ده ها مثال مختلف از راهکارهای خوب و بد را بیان می کند. با مطالعه این اثر چشمتان به این حقیقت باز می شود که تنها چند شرکت معدود در سراسر جهان توانسته اند برنامه خوبی برای کسب و کار خود طراحی کنند.

بهترین کتاب های مارکتینگ

معجزه بزرگ فکر کردن اثر دیوید شوارتز

معجزه بزرگ فکر کردن کتاب جدیدی نیست؛ اما علیرغم این که سال های زیادی از چاپ آن می گذرد، هنوز هم یکی از بهترین کتاب های بازاریابی به شمار می آید. این کتاب یک برنامه جامع ارائه داده است که از طریق آن بتوانید حداکثر بازده را از شغل، ازدواج، زندگی خانوداگی و جامعه خود به دست بیاورید. به عقیده نویسنده، برای رسیدن به موفقیت یا رضایت از خودتان نیاز به استعداد ذاتی یا هوش فوق العاده ندارید. تنها چیزی که لازم دارید یادگیری و پروش عادت تفکر و انجام کارهایی است که شما را به هدف می رساند. فلسفه نویسنده باعث می شود که فراتر از حال را نگاه کرده و برای رسیدن به درجات عالی تلاش کنید.

تأثیر اثر رابرت سیالدینی

این کتاب با نام های مختلفی مانند تأثیر، روانشناسی فنون قانع کردن دیگران، روانشناسی متقاعدسازی و … نیز چاپ شده است. چطور می توانید شخصی را قانع کنید که با شما موافقت کند؟ بازاریابی در اصل راضی کردن افراد به این است که با شما موافقت کنند. این اثر سیالدینی یکی از بهترین کتاب های مارکتینگ است که چه چگونگی این کار را توضیح می دهد. شرکت های مختلف، همیشه از افراد می خواهند که پول و وقت خود را به آن ها اختصاص بدهند. شبکه های اجتماعی نیز تلاش برای جلب توجه مخاطب را پیچیده تر از قبل می کنند. این کتاب به شما یاد می دهد که با رعایت اصول متقاعدسازی، افراد بیشتری تأثیر می پذیرند و با شما موافقت می کنند. اگر به دنبال راهنمای جامع و کاملی برای شناخت افراد هستید، این کتاب را بخوانید. به خاطر داشته باشید که قدیمی بودن این کتاب چیزی از ارزش آن کم نمی کند. چرا؟ این کتاب بر پایه روانشناسی نوشته شده است و کلیت رفتار انسان ها با گذر زمان تغییر چندانی نمی کند.

مُسری اثر جوناه برگر

شاید در نگاه اول، اسم آن نامرتبط به نظر برسد؛ اما مسری یکی از بهترین کتاب های مارکتینگ و بازاریابی است. برای شما سؤال پیش آمده است که چرا برخی از ایده ها و اطلاعات وایرال شده و توجه همه را جلب می کنند؛ اما برخی دیگر نه؟ مسری به این سؤال پاسخ می دهد. نویسنده، از استادان دانشگاه وارتون است و کتاب او از جمله آثاری است که هر متخصص بازاریابی باید مطالعه کند. با یادگیری 6 اصل بنیادی، بررسی می کنید که چطور هر چیزی می تواند محبوب و پرطرفدار شود. تکنیک های کاربردی ارائه شده در این کتاب، به شما کمک می کند پیام ها و تبلیغاتی را طراحی کنید که مردم مشتاقانه به اشتراک بگذارند.

استراتژی اقیانوس آبی اثر دبلیو چان کیم

استراتژی اقیانوس آبی یکی از پرفروش ترین و بهترین کتاب های بازاریابی است. مطالعه این اثر به ویژه به کارآفرینان توسعه می شود. ایده پشت این کتاب این است که خوانندگان را راهنمایی کند که چگونه فرصت های جدیدی که کسی به سراغ آن ها نرفته است را پیدا کرده و از کم بودن رقابت برای رشد کسب و کار بهره ببرند. بازارهایی که رقابت در آن ها کم است، اصطلاحاً اقیانوس آبی نامیده می شوند و فرصت های موجود در آن ها جذاب تر از میدان های رقابتی (red ocean) است که در آن همه برای ذره ای افزایش سود می جنگند.

بهترین کتاب بازاریابی

سخن آخر

در این مطلب لیستی جامع از بهترین کتاب های مارکتینگ و بازاریابی را برای شما جمع آوری کردیم. مطالعه این کتاب ها می تواند اطلاعاتی و مفید کاربردی به شما بدهد که کسب و کارتان را متحول کند. به خاطر داشته باشید، همانطور که خواندن کتاب آشپزی کسی را آشپز نمی کند، خواندن کتاب های بازاریابی هم به تنهایی شما را موفق نمی کند. چیزهایی از خواندن یاد گرفته اید را به کار ببندید تا شاهد رشدی باشید که همیشه به دنبال آن بودید. در کنار مطالعه کتب مختلف اطلاع از شیوه های کاری شرکت های موفق هم می تواند الگوی خوبی برای شما باشد. مطالعه مقاله استارتاپ های موفق چه کاری را متفاوت انجام می دهند می تواند در این زمینه مفید باشد.

0 0 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments