کلاب هاوس چیست و چرا تا این حد محبوب شده ؟ + آموزش استفاده

کلاب هاوس چیست

احتمالا شما هم تا کنون نام کلاب هاوس را شنیده اید. اپلیکیشنی که در چند وقت اخیر بسیار پرطرفدار شده و سر و صدای زیادی به پا کرده است. در ادامه به صورت جزئی راجع به اینکه کلاب هاوس چیست، در چه تاریخی منتشر شد، چه امکاناتی دارد صحبت خواهیم نمود و سپس آموزش ثبت نام و استفاده از clubhouse را به صورت مرحله به مرحله توضیح خواهیم داد.

معرفی، زمان انتشار و ارزش دلاری کلوب هاوس

چند سالی بود که شبکه های اجتماعی محبوب کاربران در سطح اینترنت محدود به چند اپلیکیشن خاص بود و تغییری در آنها دیده نمی‌شد. با راه اندازی کلاب هوس و استقبال بی نظیری که از آن شد، این اپلیکیشن نیز به جمع محبوب ترین شبکه های اجتماعی پیوست.

کلاب هاوس (Club House‎) یک شبکه های اجتماعی است که بر گفتگوی صوتی تمرکز دارد. این اپلیکیشن که در ماه آوریل سال ۲۰۲۰ توسط پل دیویسون و روهان ست از شرکت Alpha Exploration Co راه اندازی شده است، امکان برقراری ارتباطات شنیداری و چت صوتی برای گروه های چند نفره تا بیش از ۵۰۰۰ عضو را فراهم می کند. در حالی که ارزش این شبکه اجتماعی در ماه مه ۲۰۲۰ حدود ۱۰۰ میلیون دلار تخمین زده شد، در ۲۱ ژانویه ۲۰۲۱، به میزان ۱ میلیارد دلار ارزش گذاری شد و در آوریل ۲۰۲۱ ارزش کلاب‌هاوس به ۴ میلیارد دلار نیز رسید. البته مصاحبه ایلان ماسک مدیرعامل تسلا با ولاد تنف مدیرعامل شرکت رابین هود در کلاب هاوس باعث شد تا تعداد کاربران این اپلیکیشن افزایش چشمگیری داشته باشد.

تفاوت کلاب‌هاوس با سایر شبکه های اجتماعی

جدا از صحبت ها و مصاحبه های ایلان ماسک در مورد کلاب هاوس، یکی از دلایلی که به نظر می‌رسد باعث محبوبیت کلاب‌هاوس شده است این است که کاربران آن احساس می‌کنند با افراد و موضوعات مورد علاقه خود ارتباط نزدیک تری دارند. در واقع در این برنامه افراد می‌توانند اتاق مکالمه یا همان چت روم صوتی تشکیل دهند با یکدیگر صحبت کنند و مخاطبان آنها نیز به این مکالمه گوش دهند.

فرض کنید دو شخصیت مورد علاقه شما در حال گفتگو درباره موضوعی خاص در این پلتفرم هستند و شما و جمع زیادی از کاربران در حال گوش کردن به این صحبت هستید. تا اینجای کار می‌توان گفت مشابه لایو دو نفره اینستاگرام است، البته به صورت صوتی. در اینستاگرام شما صرفا در صورت باز بودن کامنت های آن لایو می‌توانید نظر خود را بنویسید که غالباً در میان انبوهی از نظرات سایر کاربران نظرتان احتمالاً دیده نمی‌شود. ولی در کلاب هاوس در صورتی که مدیر آن چت روم به شما اجازه صحبت دهد می‌توانید وارد گفتگو شوید و نظر خود را بیان کنید.

البته تفاوت عمده کلاب هاوس با سایر برنامه ها و شبکه های اجتماعی در این است که شما نمی توانید فقط آن را دانلود نمایید و مستقیما یک حساب کاربری در آن ایجاد کنید، بلکه برای عضویت در آن لازم است تا از طرف یک عضو دیگر کلاب هاوس دعوت شده باشید. کاربران کلاب هاوس در صورت دریافت دعوتنامه کلاب هاوس برای عضویت در آن، می توانند به مکالمات، مصاحبه‌ها و گفتگوهای افراد و شخصیت های معروف در مورد موضوعات مختلف گوش دهند.به گونه ای که در هنگام ثبت نام در کلاب هاوس موضوعات مورد علاقه خود مانند فناوری، کتاب، تجارت یا بهداشت و غیره را انتخاب می کنند و هرچه اطلاعات بیشتری راجع به علایق خود به برنامه بدهند، کلاب هاوس اتاق های مکالمه و افراد بیشتری را برای دنبال کردن یا پیوستن به آن ها به کاربر پیشنهاد می کند.

اتاق مکالمه کلاب هاوس که به آن روم (Room) گفته می‌شود، دقیقا مانند یک تماس کنفرانسی است که در آن تنها برخی از افراد در حال مکالمه هستند و سایرین به صحبت های آن ها گوش می دهند و درست مانند یک تماس تلفنی، پس از پایان مکالمه، اتاق بسته می شود. یعنی مثل برنامه هایی همچون Twitch نیست که در آن فیلم هایی که به صورت زنده پخش شده باشند، روی سیستم باقی می مانند و کاربران می توانند به آنجا برگردند و مجددا آن ها را تماشا کنند؛ بلکه در کلاب هاوس گفتگوهای صوتی زنده اتاق های مکالمه پس از پایان، ناپدید می شوند و دیگر قابل دسترسی نیستند؛ البته کاربران می توانند این مکالمات را هنگام پخش زنده ضبط کنند و بعدا، برای مثال در یوتیوب، منتشر نمایند.

با توجه به شنیده ها احتمال اضافه شدن امکان درآمدزایی نیز در این اپلیکیشن وجود دارد و تولیدکنندگان محتوای صوتی و پادکست می‌توانند از حمایت مالی دنبال کنندگان و طرفداران خود بهره مند شوند.

شرایط و نحوه گرفتن دعوت نامه رایگان کلاب هاوس

همان طور که گفته شد برای استفاده از کلاب هاوس باید یک کاربر عضو در Club House از طریق اپلیکیشن خود دعوتنامه ای برای شما ارسال کند. البته شما می‌توانید قبل از دعوت شدن در کلاب هاوس ثبت نام کنید و یک نام کاربری برای خود انتخاب نمایید ولی استفاده از امکانات این اپلیکیشن مانند عضویت در روم ها در حال حاضر بدون دعوت امکان پذیر نیست.

نکته قابل توجه این است که کاربران کلاب هاوس نمی توانند به هرکسی که تمایل دارد در این سرویس عضو شود دعوت نامه ارسال کنند. بلکه هر کسی که دارای حساب کاربری در کلاب هاوس است در ابتدا فقط می تواند برای دو نفر دعوت نامه رایگان کلاب هاوس بفرستد. به هر حال، در صورتی که یک کاربر اپلیکیشن کلاب هاوس دعوت نامه ای برای شما بفرستد، در واقع شما پیامی حاوی یک آدرس اینترنتی دریافت خواهید کرد که با کلیک بر روی آن به صفحه ای برای ثبت نام در کلاب هاوس هدایت می شوید و می توانید نسبت به ساخت حساب جدید در برنامه کلاب هاوس اقدام نمایید.

در بسیاری از شبکه های اجتماعی می‌توانید دعوت نامه کلاب هاوس را به صورت رایگان از سایر کاربران دریافت کنید. البته با توجه به محدودیتی که در بالا به آن اشاره شد، برخی از افراد نیز دعوت نامه کلاب هاوس را به صورت پولی و در قبال دریافت مبلغی به شما می‌فروشند. همین مورد نیز امکان سو استفاده و کلاهبرداری اینترنتی را برای عده ای افراد سودجو فراهم نموده است.

دریافت دعوت نامه کلاب هاوس

آیا کلاب هاوس برای گوشی های اندروید نیز وجود دارد ؟

شروع کار این شبکه اجتماعی صوتی و گفتگور محور با اپلیکیشن کلاب هاوس برای گوشی های آیفون بود. با توجه به اینکه مدت زمان کوتاهی از راه اندازی این پلتفرم می‌گذرد، به نوعی می‌توان گفت کلاب هاوس فعالیت خود را به صورت آزمایشی از سیستم عامل ios شروع نمود، که البته کارکرد این برنامه روی گوشی های آیفون به مراتب بهتر از سایر دستگاه های شرکت اپل است و نسخه هایی که تا کنون منتشر شده، هنوز برای سایز صفحه بزرگتر در آیپدها نیز چندان بهینه نیست.

با وجود استقبال چشمگیر و محبوبیتی که این برنامه در این مدت کوتاه بدست آورده انتظار می‌رود، نسخه اندروید کلاب هاوس نیز به زودی به صورت رسمی منتشر شود. البته نسخه های غیر رسمی و شبیه سازی شده کلاب هاوس برای اندروید نیز در برخی سایت ها و اپ استورها برای دانلود در دسترس کاربران قرار دارد.

آموزش ثبت نام و عضویت در کلاب هاوس و استفاده از امکانات آن

در این قسمت مراحل ثبت نام در برنامه کلاب هاوس و نیز استفاده از قابلیت ها و امکانات مختلف آن به صورت گام به گام به شما آموزش داده می شود:

دعوت نامه اپلیکیشن کلاب هاوس

1- پذیرش یک دعوت نامه کلاب هاوس

با وجود جدید بودن این سرویس، شاید شما دوست یا همکاری داشته باشید که در آن حساب کاربری دارد و می تواند برای شما دعوت نامه کلاب هاوس رایگان بفرستد؛ اما در غیر این صورت هم باز می توانید در صف انتظار کلاب هاوس قرار بگیرید، به این گونه که با دانلود برنامه و وارد کردن اطلاعات تماس و انتخاب موضوعات مورد علاقه خود، صاحب یک اکانت و پروفایل در کلاب هوس شوید. سپس صفحه ای را مشاهده خواهید کرد که می گوید شما به لیست انتظار پیوستید. پس از آن، به مخاطبین شما که در Club House هستند اطلاع داده می شود که شما به لیست انتظار ملحق شده اید و می توانند از شما دعوت کنند تا ثبت نامتان کامل شود. برای تکمیل ثبت نام در این اپلیکیشن، از شما خواسته می شود که یک آدرس ایمیل، عکس، نام کاربری و رمز ورود وارد کنید.

لیست علاقه مندی ها کلاب هاوس

2- انتخاب موضوعات مورد علاقه و دنبال کردن کاربران

شما می توانید از میان فهرستی طولانی به انتخاب موضوعات مورد علاقه خود بپردازید و به کلاب هاوس اجازه دسترسی به لیست مخاطبان تلفن خود را بدهید تا افرادی را که ممکن است بشناسید و یا اینفلوئنسرهایی را که ممکن است به دنبال آن ها باشید، به شما پیشنهاد دهد.

تکمیل پروفایل در کلاب هاوس

3- تکمیل پروفایل

می توانید با افزودن یا تغییر عکس و نوشتن توضیحی در مورد سرگرمی ها، علایق، شرکت هایی که در آن ها فعالیت داشته اید و غیره پروفایل خود را تکمیل کنید تا سایر کاربران برای دنبال کردنتان با شما بیشتر آشنا شوند.

جستجو در صفحه اصلی کلاب هاوس

4- بررسی و جستجو در صفحه اصلی یا Home

می توانید جستجو را شروع کنید و اولین جا برای بررسی و پیدا کردن مطالب جدید صفحه اصلی Club House است که همواره می توانید از طریق کلیک بر روی دکمه بازگشت که در گوشه بالا و سمت چپ هر صفحه دیگر موجود است،  به آن دسترسی یابید.

اکسپلور کلاب هاوس

5- یافتن کاربران، کلاب ها و اتاق های بیشتر از طریق صفحه اکسپلور

برای دیدن صفحه اکسپلور کلاب هاوس، روی نماد ذره بین ضربه بزنید. از آنجا می توانید افراد جدیدی که برای دنبال کردن پیشنهاد داده شده اند را ببینید یا روی عنوان موضوعات خاص بزنید تا اتاق ها، افراد یا کلاب های مربوط به آن ها را مشاهده کنید. همچنین می توانید از ویژگی جستجو که در این صفحه موجود است برای جستجوی کاربران یا کلوپ های خاص استفاده نمایید.

پیوستن به کلوپ در کلاب هاوس

6- پیوستن به کلاب ها

کلاب ها یا باشگاه ها شامل گروهی از کاربران هستند که به موضوعات مشابهی علاقه مند هستند. پس از عضویت در یک کلاب، می توانید اعلان های اتاق های میزبانی شده توسط آن را دریافت نمایید. همچنین می توانید از باشگاه ها برای یافتن یا برقراری ارتباط با کاربرانی که علایق مشابهی با شما دارند استفاده کنید. با رفتن به صفحه پروفایل یک باشگاه و ضربه زدن روی دکمه “Follow” می توانید به یک باشگاه بپیوندید. با این کار هر زمان که مدیران، اتاقی را راه اندازی کنند، به شما اطلاع داده می شود. برای ترک یک کلاب هم کافی است وارد صفحه آن شوید و روی دکمه “Following” ضربه بزنید.

ایجاد یک کلوپ در کلاب هاوس

7- راه اندازی یک کلوپ

هنگامی که در Club House میزبان سه بحث یا اتاق باشید می توانید نسبت به راه اندازی یک کلوپ اقدام نمایید. برای این کار، به پروفایل خود رفته و روی چرخ دنده در گوشه بالا سمت راست ضربه بزنید تا وارد تنظیمات شوید. در آنجا روی صفحه سوالات متداول Club House کلیک کنید تا قوانین باشگاه و دستورالعمل های برنامه و همچنین دکمه ایجاد Club را مشاهده کنید. یک نکته مهم که باید به آن توجه کنید این است که تیم کلاب هاوس به صورت دستی درخواست ایجاد کلوپ را تایید می کند و این سرویس در حال حاضر به هر کاربر تنها اجازه ساخت یک کلوپ ه را می دهد.

ورود به چت روم کلاب هاوس

8- ورود به یک اتاق

وقتی می خواهید وارد یک اتاق یا چت روم صوتی شوید تنها کافی است که برای شروع گوش دادن به محتوای آن، روی عنوانش ضربه بزنید. با ورود به اتاق، به عنوان شنونده به طور خودکار صدای شما قطع خواهد شد.

پیوستن به یک اتاق در کلاب هاوس

9- درخواست صحبت کردن

اگر می خواهید شما هم صحبت کنید نماد دستی را که در سمت راست و پایین صفحه است بزنید تا نام شما به لیست کسانی که درخواست بلندگو دارند اضافه شود. هنگامی که دست خود را بلند می کنید، درخواست شما برای صحبت، به مدیر اطلاع داده می شود و او می تواند صدای شما را باز کند یا درخواستتان را نادیده بگیرد.

10- اضافه کردن دوستان به یک اتاق

اگر محتوای موجود در اتاقی که در آن به سر می برید برایتان جالب است و دوست دارید دوستانتان نیز به آن بحث گوش بدهند، می توانید برای انتخاب و افزودن آن ها روی دکمه “+” در پایین صفحه بزنید.

11- ترک کردن یک اتاق

اتاق های کلاب هاوس می توانند تا ساعت ها یا حتی روزها باز باشند و در صورتی که شما بخواهید قبل از پایان بحثی از اتاق خارج شوید فقط باید روی دکمه “Leave” ضربه بزنید.

چت روم های کلاب هاوس در حال بازگشایی

12- مشاهده اتاق های در حال بازگشایی

با ضربه بر روی نماد تقویم، فهرستی پیشنهادی از اتاق هایی که در آینده فعال خواهند شد را مشاهده خواهید کرد. اگر اتاقی دیدید که به آن علاقه دارید، می توانید روی نماد اعلان روی آن ضربه بزنید تا با شروع رویداد به شما اطلاع داده شود.

دعوت از دوستان در کلاب هاوس

13- دعوت از دوستان

احتمالا شما هم در ابتدا اجازه ارسال دو دعوتنامه کلاب هاوس رایگان را خواهید داشت و می توانید از میان اطرافیانتان که به پیوستن به برنامه کلاب هاوس مشتاق هستند از دو نفر دعوت کنید. برای این کار روی نماد پاکت نامه باز ضربه بزنید و فرد مورد نظرتان را از لیست مخاطبین خود انتخاب نمایید. با تشکر از توجه و همراهی شما، امیدواریم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته و در آشنایی با کلاب هاوس و استفاده از آن برایتان مفید واقع شود.

0 0 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی ترین مفید ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments