کدام تاکسی اینترنتی بهتر است؟ اسنپ یا تپسی؟

اسنپ و تپسی؟ کدام یک برای مسافران و رانندگان بهتر است؟

سال ­ها پیش اگر خاطرتون باشه در هر محله ای حداقل یک آژانس یا تاکسی تلفنی بود. یک نفر منشی هم با یک دفتر قطور پشت میزش نشسته بود و ماشین­ ها و راننده­ ها هم به ردیف، دم در یا داخل پارکینگ آژانس منتظر تماس مشتری بودند. بعضی اوقات مخصوصا در هوای بارانی یا در ساعات کم تردد روز وقتی مسافران تماس می گرفتند، می گفتند ماشین نداریم! کسی فکر نمی کرد روزی با ایده­ تاکسی های اینترنتی، سبک حمل و نقل­ تا این حد تغییر کند. در این مقاله قصد داریم به با مقایسه اسنپ و تپسی این سؤال پاسخ دهیم که کدام تاکسی بهتر است.

از اولین روز اعلام و شروع به کار تاکسی ­های اینترنتی، چند سال می­ گذرد. اوایل، مردم زیاد به این اپلیکشن راغب نبودند؛ ولی به مرور زمان، این پلتفرم جایگاه ویژه­ ای پیدا کرد. تقریباً غالب افراد بارها از این سرویس و خدماتش استفاده کرده ­اند. در این مطلب می­ خواهیم اسنپ و تپسی را هم از دید رانندگان و هم مسافران بررسی کنیم. پس در ادامه، مقایسه ای بین این دو نمونه از بزرگ ترین تاکسی های اینترنتی فعال کشور خواهیم داشت.

تاریخچه تاکسی های اینترنتی

ایده جدید تاکسی های اینترنتی

شکل گیری ایده اولیه تاکسی های اینترنتی به سال 2009 به شرکت اوبر (Uber) برمی گردد. اوبر توسط دو جوان خلاق در سانفرانسیسکو پایه گذاری شد و آهسته و پیوسته به راه خود ادامه داد. در حال حاضر، این کمپانی بزرگترین تاکسی اینترنتی جهان است و در 67 کشور دنیا فعالیت می کند. شباهت های زیادی هم بین اسنپ و تپسی با شرکت اوبر وجود دارد.

برای مطالعه بیشتر: ارزان ترین زمان اسنپ و تپسی

مزایای تاکسی های اینترنتی نسبت به آژانس ها

برای مقایسه­ کامل این دو اپلیکیشن و انتخاب بین اسنپ و تپسی، لازم است ابتدا مزایا و معایب هر دو را بررسی کنیم. نهایتا قضاوت بین آن ها با شماست. به قول معروف، ریش و قیچی دست خودتان است. در واقع بسته به انتخاب و شرایط شما، نظرات متفاوت است. بنابراین، در اینجا به بیان ویژگی های هریک می پردازیم و نهایتاً انتخاب را به عهده شما می گذاریم.

تا به امروز تاکسی ­های اینترنتی، شرایط اشتغال زیادی برای عموم مردم ایجاد کرده اند. با این شرکت ها، بسیاری از رانندگان آژانس ها از کارشان استعفا داده و در تاکسی ­های اینترنتی مشغول به کار شدند. دلیل این تغییر این است که این شغل محدودیت های کمتری نسبت به تاکسی تلفنی دارد. هر کس به نوعی رئیس خودش است و مسافرش را از بین گزینه های موجود انتخاب می کند. همچنین، فرد می تواند تمام وقت یا پاره وقت کار کند. علاوه بر این موارد، می تواند در مسیر مقصد خود نیز مسافر سوار کند و از این توفیق اجباری بهره ببرد. همچنین، راننده مجبور نیست مسیر برگشت را بدون مسافر برگردد. همه این موارد، باعث کاهش بار ترافیکی و کاهش آلودگی هوای شهرها می شود. از طرفی مسافران نیز می توانند با سرعت بیشتری به خدمات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

اسنپ بهتر است یا تپسی؟

با وجود جو رقابتی ایجاد شده بین این دو شرکت تاکسی اینترنتی، در حال حاضر هر دو، تلاش خود را می کنند تا بتوانند با ارائه خدمات و مزایای بهتر، سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند. در بسیاری از موارد، برای مقایسه میان اسنپ و تپسی مشاهده می شود که این دو شباهت های زیادی دارند. در برخی موارد، یکی نسبت به دیگری برتری دارد و بسته به هدف اصلی هر شخص، تصمیم گیری و انتخاب نهایتاً با مسافر است. به هر حال، با تغییر روش سنتی حمل و نقل و ارائه این پلتفرم جدید، تاکنون کمک شایانی به بحث حمل و نقل اقتصادی شده است.

اسنپ، از سال 1393 به عنوان اولین شرکت تاکسی اینترنتی، شروع به کار کرده است. این اپلیکیشن، به دلیل ارائه قیمت هایی پایین ­تر از آژانس­ ها، بسیار پرطرفدار شد و اکثریت مردم و حتی رانندگان به آن روی آوردند. همچنین، آفرها، کدهای تخفیف و جشنواره هایی نیز به مرور زمان اعلام می شدند که باعث جلب بیشتر مشتری شد. بدین صورت، این شرکت توانست در مدت زمان کمی، سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص دهد.

یک سال بعد از معرفی و شروع به کار اسنپ، در خرداد 1395 تپسی هم وارد این بازار شد و شروع به رقابت با اسنپ کرد. این نوع رقابت­ ها در بازار کار، باعث می ­شود که به مرور زمان، ایده­ های مختلفی برای بهبود شرایط مشتریان اجرایی شود. تپسی، متعلق به شرکت دانش بنیان پیشگامان فناوری و دانش آرامیس است که توسط سه جوان ایرانی با سرمایه­ گذاری کاملاً داخلی تأسیس شده است. حال برای انتخاب بین اسنپ یا تپسی، باید موارد مختلف بررسی شوند. در ادامه، به ذکر این موارد پرداخته ایم.

خدمات و امکانات اپلیکیشن اسنپ بهتر است یا تپسی؟

اسنپ، سرویس ها و خدمات بسیار زیادی دارد. از جمله این موارد می توان به تاکسی اینترنتی، پیک موتوری، وانت، اسباب کشی منزل، رزرو بلیط و هتل و اقامتگاه، سفارش غذا و اقلام روزانه، اسنپ تیکت، اسنپ اکسپرس و … اشاره کرد. این پلتفرم، خدمات دیگری از جمله موتور ویژه مسافر، موتور ویژه ی مرسولات و سرویس بانوان نیز ارائه می دهد. علاوه بر موارد ذکر شده، شیوه پرداخت با سرویس اعتباری، یکی از قابلیت های جدید اسنپ است که محبوبیت بسیار زیادی دارد. با استفاده از این روش، کاربران می توانند خدمات مورد نیاز خود را به صورت آنی دریافت کنند؛ سپس در پایان ماه یا به صورت اقساطی طی چند ماه، مبلغ را پرداخت نمایند.

سرویس ­های تپسی شامل 6 سرویس مختلف از قبیل تپسی کلاسیک، تلفنی، سفر اشتراکی (لاین)، تپسی پلاس، تاکسی، سفر همیار (سرویس خدماتی)، اتوپیک و موتوپیک می شود. تپسی لاین، امکان سفر اشتراکی را برای مسافران فراهم می کند تا هزینه سفرشان تقسیم شود. سرویس همیار تپسی هم به جای شما خرید می کند. فقط کافیست لیست خرید خود را داخل اپلیکیشن وارد کنید تا سرویس همیار، خرید های سوپرمارکتی و داروخانه ای شما را انجام داده و به شما تحویل دهد. برای دریافت ارزان تر همه این خدمات می توانید کد تخفیف تپسی را دریافت مرده و مورد استفاده قرار دهید.

تعداد کاربران فعال در اسنپ بیشتر است یا تپسی؟

تعداد کاربران فعال در اسنپ بیشتر است یا تپسی؟

در حال حاضر تعداد کاربران فعال در اسنپ بالاتر از تپسی هستند و این باعث می­شود که رانندگان، تعداد مسافر و درخواست سفر بیشتری داشته باشند و احتمالا بتوانند درآمد بالاتری کسب کنند. همچنین، مسافران سریعتر به سرویس خود دسترسی پیدا می کنند و کمتر معطل می شوند. علاوه بر اشخاص، شرکت ها هم می توانند از خدمات این دو مجموعه استفاده کنند. پنل سازمانی تپسی، خدمتی نوین از این مجموعه است که قابلیت درخواست همزمان چندین خودرو به شکل نامحدود را دارد. این قابلیت، ویژه کسب و کارها، سازمان ها و شرکت ها می باشد. همچنین، امکان نظارت بر سفر ها و دریافت صورتحساب خودکار را هم فراهم می سازد.

امنیت اسنپ یا تپسی برای مسافران

امنیت سفر کدام تاکسی اینترنتی بهتر است؟

در تپسی، گزینه ای مربوط به توصیه های امنیتی قرار داده شده که در صفحه اسنپ فعلا وجود ندارد. البته در کل برای امنیت بیشتر در هر دو، مسافر می تواند سفر خود را با خانواده و دوستان به اشتراک بگذارد تا آن ها بتوانند به صورت آنلاین، سفر را مانیتور کنند. همچنین از باب نکات امنیتی، هر دو امکان برقراری ارتباط اضطراری با واحد پشتیبانی را حین سفر دارند تا در صورت احساس خطر یا ترس، مسافر یا راننده بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند. امکان ارسال موقعیت مکانی به صورت لحظه ای نیز وجود دارد.

مقایسه کرایه اسنپ و تپسی

در کل بین این دو شرکت تاکسی اینترنتی، از لحاظ قیمت نمی توان آمار دقیقی ارائه داد، گاهی اسنپ ارزان تر است و گاهی تپسی. این دو اپلیکیشن، معیار و پارامتر های مختلفی برای تعیین هزینه دارند. برای مثال، ممکن است کرایه پرداختی شما برای یک مسیر یکسان در ساعات میانی روز و عصرها متفاوت باشد. به طور کلی، در هر دو برنامه، قیمت استفاده در ساعات شلوغی و ترافیک بیشتر از حالت عادی است. با این حال، گاهی اوقات یا اسنپ و یا تپسی هزینه کمتری از دیگری دریافت می کنند. از نظر تخفیف هم هر دو کد های مختلفی ارائه می دهند که می توانید با اعمال آن ها هزینه های خود را کاهش دهید. مثلا کد تخفیف اسنپ در خود اپلیکیشن بر اساس امتیازات شما و همچنین از طریق سایت های معتبری مثل کانال تخفیف قابل دریافت خواهد بود.

خدمات باشگاه مشتریان اسنپ بهتر است یا تپسی؟

از حیث باشگاه مشتریان هم، در قبال خدماتی که از هریک از این سرویس ها استفاده می کنید، امتیازاتی به شما تعلق می گیرد. در قبال این امتیازها کدهای تخفیف مختلفی ارائه می شود. شما می توانید با استفاده از آن ها سفر ارزان تری داشته باشید. مثلا اسنپ، به دلیل سوپر اپلیکیشن بودن، بخش های مختلفی برای اعمال کد تخفیف دارد از جمله فیلیمو، نماوا و … . در تپسی شرایط محدودتر است. بنابراین، هرکس با توجه به هدف و نیازی که دارد یکی از این دو شرکت تاکسی را انتخاب می کند. برخی مایل اند تخفیف ها فقط شامل سفرها باشد پس تپسی برایشان مناسب تر است. برخی افراد، از خدمات و سرویس های بسیاری استفاده می کنند و در نتیجه اسنپ برای آن ها مفیدتر است.

درآمد تپسی بهتره یا اسنپ ؟ برای راننده کدام به صرفه تر است؟

بررسی دو تاکسی اینترنتی از دید رانندگان؟

هر یک از تاکسی های اینترنتی سعی کرده اند امکاناتی برای جلب رضایت رانندگان ایجاد کنند. رانندگان جزء لاینفک این سرویس ها هستند و جلب رضایت آن ها از عوامل به شدت اثرگذار بر ماندگاری و موفقیت مجموعه است. میزان درآمد قابل کسب از این تاکسی های اینترنتی امر بسیار مهمی برای انتخاب آن ها توسط راننده است.

تپسی، تخفیف روی خدمات خودرویی از جمله بیمه و سرویس های دوره ای دارد. همچنین، خدمات رفاهی شامل وام قرض الحسنه و خدمات درمانی و خرید اقساطی را نیز فراهم می کند. علاوه بر این، از سفر مسافران ویلچردار کمیسیونی کسر نمی کند. اسنپ نیز مزایایی را برای باشگاه رانندگان در نظر گرفته است. خدمات خودرویی، درمانی، رفاهی و آموزشی در این دسته قرار دارند. برای نمونه، سرویس اسنپ کارفیکس، برای سهولت دسترسی رانندگان اسنپ به انواع خدمات خودرویی راه اندازی شده است. یکی از ویژگی­ های جذاب این اپلیکیشن، این است که در ساعات طرح ترافیک، اگر مبدا یا مقصد داخل محدوده­ طرح باشد، از رانندگانش کمیسیون دریافت نمی ­کند.

سرویس تلفنی اسنپ و تپسی

تپسی اخیرا قابلیت جدیدی را برای کسانی که توانایی کمتری برای کار با گوشی های هوشمند دارند ایجاد کرده. این قابلیت برای سربازها که نمی توانند گوشی هوشمند داشته باشند نیز مفید است. در واقع با شماره گیری 1630 از 7 صبح تا 12 شب، می توان، از طریق تماس تلفنی سرویس مورد نظر را هماهنگ کرد. این یک مزیت بزرگ برای تپسی ایجاد کرده است که برای اولین بار ارائه شد. اسنپ نیز با شماره گیری 1555 این قابلیت را اضافه کرده است.

5 1 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments