کاهش وزن سریع در خانه با چند راهکار ساده!

کاهش وزن سریع در خانه

کاهش وزن و لاغر شدن همیشه برای اکثر ما ایرانی‌ها جزو دغدغه‌های روزمره به حساب می‌آید. هر کدام از ما حداقل یک‌بار در عمر خود به فکر رژیم های لاغری سریع و راه‌هایی برای کاهش وزن سریع افتاده‌ایم و آن را امتحان کرده‌ایم.  به خصوص در زمان کرونا که باشگاه‌ها تعطیل شده‌اند و تحرک نیز بسیار کمتر شده است، تعداد افرادی که به فکر رژیم‌های لاغری سریع هستند نیز افزایش پیدا کرده است. همچنین با نزدیک شدن به عید نوروز نیز دغدغه بسیاری از ما ایرانی‌ها رسیدن به اندام ایده‌آل است . اما در خانه هم خیلی نمی‌توان به فعالیت‌های سنگین ورزشی پرداخت و انتظار سوختن حداکثری کالری‌های دریافتی بدن را داشت. پس چه کنیم و چگونه به تناسب اندام برسیم؟

در این مقاله قصد داریم به چند نکته طلایی برای کاهش وزن سریع در خانه بپردازیم. پس اگر قصد رهایی از این دغدغه را دارید ادامه مقاله را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید: مقایسه رژیم دکتر کرمانی غفاری دایت و لیمومی

شاخص توده‌ی بدنی شما چیست؟

در مرحله اول بهتر است از شاخص توده‌ی بدنی خود آگاه باشید و بدانید که در چه محدوده‌ای قرار گرفته اید. شاخص توده ی بدنی از فرمول زیر به دست می‌آید:

BMI = وزن ( Kg ) / قد 2 (m)

درواقع برای بدست آوردن شاخص bmi باید وزن خود را به کیلوگرم بر مجذور قدتان به متر تقسیم کنید. به طور مثال این عدد برای فردی که 74 کیلو وزن و قد 179 سانتی متری دارد به صورت زیر است :

BMI = 74 / (1.79)2 = 23.09

به طور کلی اگر BMI شما از 18.5 کمتر باشد، بدین معناست که دچار کمبود وزن هستید، اگر این عدد بین 18.5 تا 24.9 باشد به معنای این است که شما در محدوده‌ی نرمال هستید و تناسب اندام دارید، اما اگر bmi شما بین 25 تا 29.9 باشد، این یعنی خط قرمز و شما دچار اضافه وزن هستید، و اگر عدد حاصل بیشتر از 30 باشد دچار چاقی یا چاقی مفرط هستید و به طور جدی باید راه‌های لاغر شدن سریع را فراگرفته و انجام دهید تا مشکلات جسمی و روحی بیشتری به سراغتان نیاید.

اگر حوصله محاسبه دستی bmi را ندارید با مراجعه به سایت محاسبه آنلاین bmi می‌توانید با وارد نمودن وزن و قد خود شاخص توده بدنی تان را بدست آورید.

کاهش وزن سریع با ورزش

درست است که در زمان شیوع ویروس کرونا ورزش کردن درمحیط هایی مانند باشگاه های عمومی کمی با مشکل مواجه شده است، اما بدن ما متوجه این محدودیت‌ها نیست و اگر ورزش نکنید پس از مدت زمان کوتاهی متوجه اضافه وزن خود خواهید شد. کاهش وزن با ورزش یکی از راه‌هایی است که اگر آن را به صورت متداول و منظم انجام دهید قطعا شاهد نتایج مثبت و هیجان انگیز آن خواهید بود. سعی کنید برای لاغرشدن ران‌ها و لاغر شدن شکم و پهلو حداقل روزی چهل دقیقه در منزل  ورزش کنید . اگر هم فرصت و شرایط لازم برای پیاده‌روی وجود دارد حتما آن را غنیمت شمرده و روزی چهل دقیقه پیاده‌روی سریع داشته باشید.

اگر اضافه وزن شدید ندارید یا می‌خواهید پروسه لاغر شدن به مرور زمان و بدون سختی انجام شود، پیشنهاد می کنیم مقاله لاغری بدن ورزش سخت و رژیم سنگین را مطالعه کنید.

از خوردن غذاهای فست فودی جدا اجتناب کنید

برای لاغر شدن سریع و کاهش وزن بدون شک باید فست فود را از وعده‌های غذایی خود حذف کنید. فست فودها علاوه بر آن‌که دارای مقدار زیادی کالری هستند، از کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها و ترکیبات دیگری تشکیل شده‌اند که دشمن بدن شما هستند و به سلامت جسم آسیب رسانده و باعث کاهش عملکرد مغز نیز خواهند شد. در نتیجه اگر نمی‌توانید از خوردن فست فود دست بکشید، پس آرزوی رسیدن به وزن ایده آل در دل شما خواهد ماند!

مصرف قند را کاهش دهید

افرادی بسیاری هستند که از خوردن شیرینی لذت می‌برند، اما مصرف زیاد قند در طول روز علاوه بر آن‌که باعث اضافه وزن خواهد شد، مشکلات جسمی و بیماری‌های بسیاری از جمله دیابت را برای بدن به وجود خواهد آورد. در نتیجه برای کاهش وزن سریع در خانه باید مصرف قند اضافه را در طول روز محدود کنید.

کاهش وزن سریع با نوشیدن آب

در کنار برنامه‌های خود برای کاهش وزن سریع با رژیم غذایی، نوشیدن آب را فراموش نکنید. هرچه از فواید نوشیدن آب کافی در طول روز بگویم کم گفتم! روزانه حداقل هشت لیوان آب بنوشید و برای لاغر شدن سریع نوشیدن آبمیوه ‌های دارای اسانس و قند و … را کنار گذاشته و آب را جایگزین آن کنید. با انجام این‌کار سوخت و ساز بدن شما افزایش پیدا خواهد کرد و اگر سعی کنید یک لیوان آب قبل از غذا بخورید، میزان ادرار نیز افزایش پیدا خواهد کرد و کالری‌های دریافتی بدن نیز کمتر خواهد شد و این موضوع در کاهش وزن سریع شما موثر است.

با نوشیدن چای سبز کاهش وزن سریع را تجربه کنید

برای کاهش وزن سریع در خانه و رسیدن به تناسب اندام ایده‌آل خود، استفاده از چای سبز را به شما پیشنهاد می‌کنم. چای سبز مانند یک فرشته نجات است و مصرف آن سوخت و ساز بدن شما را افزایش خواهد داد. چای سبز حاوی آنتی اکسیدان بوده که به کاهش وزن شما کمک شایانی خواهد کرد. چای سبز تا ٪۱۷ چربی سوزی بدن و تا ٪۴  مصرف انرژی را بالا می برد و بیشتر چربی سوزی در ناحیه شکم با مصرف چای سبز اتفاق می‌افتد.

لازم به حذف هیچ‌ کدام از وعده‌های غذایی نیست!

بسیاری از افرادی که به دنبال کاهش وزن سریع هستند، تصور می‌کنند که اگر وعده‌های اصلی غذای خود را حذف کنند حتما به تناسب اندام خواهند رسید، بهتر است بدانید که این روش بسیار اشتباه است و مشکلات گوارشی برای بدن شما به دنبال خواهد داشت. یکی ار رژیم های لاغری که بدون حذف هیچ نوع ماده مغذی به لاغری شما کمک کرده و درصد رضایت بالایی دارد، دکتر کرمانی است. با راهنمای دریافت کد تخفیف دکتر کرمانی می توانید این رژیم را با هزینه کمتر خریداری کنید.

بهتر است برای رسیدن به تناسب اندام با رژیم غذایی، تعداد وعده‌های روزانه‌ی خود را بیشتر کرده و در هر وعده مقدار کمتری از غذا میل کنید. این‌کار باعث ذخیره محدودتری از انرژی در بدن خواهد شد و این انرژی دقیقا همان انرژی مورد نیاز بدن است که به اندازه کافی آن را  به بدن خود خواهید رساند . برای مثال می‌توانید تعداد وعده‌های غذایی خود را به پنج عدد رسانده ولی در هر وعده میزان کمتری از غذا که بدن به آن نیاز دارد را میل کنید. حتی می‌توانید بشقاب خود را کوچکتر انتخاب کنید تا چشمانتان نیز سیر شود!

میوه و سبزی برای کاهش وزن

با میوه‌ و سبزیجات دوست باشید!

برای کاهش وزن سریع و طبیعی با میوه و سبزیجات دوست باشید و از مصرف آن‌ها غافل نشوید. آب موجود در سبزیجات و میوه‌ها به سوخت و ساز بدن شما کمک خواهد کرد و همچنین کربوهیدراتی که در آن‌ها وجود دارد باعث طولانی‌تر شدن هضم غذا خواهد شد . در نتیجه با مصرف سبزیجات و میوه به اندازه کافی، دیگر در مدت زمان‌های کمتری احساس گرسنگی خواهید کرد و میزان ادرار بدن شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد که این موضوع در کاهش وزن بدن شما نیز بسیار موثر خواهد بود.

کالری دریافتی روزانه بدن خود را محاسبه کنید

اگر به دنبال تناسب اندام با ورزش و رژیم غذایی هستید، باید کاملا حساب‌شده پیش بروید. اصلا برای چه ورزش می‌کنید؟ اگر برای سوزاندن کالری ورزش می‌کنید، پس باید میزان کالری دریافتی بدن خود را نیز بدانید. بهتر است تمامی کالری‌های دریافتی خود را یادداشت کنید یا با استفاده از اپلیکیشن های کالری شمار استفاده کنید و اطلاعات مورد نیاز همیشه در گوشی موبایل تان داشته باشید. در پایان هر هفته به این نتیجه برسید که چه میزان کالری دریافت و چه میزان سوزانده‌اید. استفاده از رژیم‌های غذایی کم کالری نیز می‌تواند برای افرادی که اضافه وزن شدید دارند بسیار کمک کننده باشد.

اما حواستان باشد که از آن طرف بوم نیفتید و حواستان به کالری‌هایی که بدن باید حتما در طول روز آن‌ها را دریافت کند باشد. در نتیجه بدانید که تمامی روش‌های کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام برای یک هدف اصلی بوده  و آن هدف هم سلامتی است . پس حواستان به مقدار کالری هایی که بدن در طول روز به آن‌ها نیاز دارد باشد. خواندن مقاله کدام برنامه رژیم غذایی برای من مناسبه؟ در این زمینه به شما کمک خواهد نمود.

آهسته غذا بخورید

اگر جزو آن دسته از کسانی هستید که وعده‌های غذایی خود را سریعا میل می‌کنید حتما نمی‌دانید چه بلایی بر سر سلامتی خود خواهید آورد. خوردن سریع غذا علاوه بر ایجاد اضافه وزن مشکلات گوارشی بیشتری را برای بدن شما به وجود خواهد آورد. سعی کنید آهسته غذا بخورید و هر لقمه را به آرامی و به تعداد دفعات زیاد بجوید تا هم هضم غذا در بدنتان آسان‌تر شود و هم معده‌ی شما فرصت اینکه بفهمد چه زمانی سیر شده است را داشته باشد.

جایگزین‌های مناسب پیدا کنید

چه اشکالی دارد اگر به جای روغن‌های نباتی از روغن زیتون و یا نارگیل استفاده کنید؟ چه اشکالی دارد اگر به جای دونات که سرشار از قند است به مصرف میوه‌هایی مانند موز بپردازید ؟ و چه اشکالی دارد به جای مصرف شکر از عسل استفاده کنید؟

اگر به دنبال کاهش وزن سریع و  طبیعی هستید سعی کنید جایگزین‌های مناسبی برای مواد غذایی مصرفی مضر روزانه خود داشته باشید. برای مثال روغن زیتون از چربی‌هایی تشکیل شده است که مضر نیستند و بدن شما به آن‌ها نیاز دارد و پس از استفاده آن زودتر از حالت معمول احساس سیری خواهید کرد. و یا روغن نارگیل به دلیل وجود تری گلیسیرید، چربی مغذی به بدن را رسانده و آن باعث می‌شود تا شما زودتر احساس سیری داشته باشید.

تخم مرغ را از لیست رژیم غذایی خود حذف نکنید!

برای کاهش وزن سریع باید با یک متخصص تغذیه مشورت کنید و متناسب با سن و میزان فعالیت خود رژیم غذایی مناسب برای بدنتان را نیز دریافت کنید. اما فراموش نکنید که در اکثر رژیم‌های غذایی به مصرف تخم مرغ اشاره شده است. تخم مرغ یک ماده غذایی سرشار از امگا۳ و پروتئین بوده که می‌تواند حداقل تا ظهر بدن شما را سیر نگه دارد. طبق تحقیقات مختلفی که در موسسه ملی سلامتی انجام شده است ،  مصرف موادی مانند تخم مرغ که پروتئین زیادی دارند در وعده صبحانه به جای نان شیرین ، به مدت ۸ هفته، باعث کاهش وزن ۶۵ درصدی بدن شما خواهد شد.

نتیجه گیری

عوامل بسیاری برای کاهش وزن سریع در خانه وجود دارند که به مهمترین آن‌ها در این مقاله پرداختیم. فراموش نکنید که کاهش وزن با ورزش و رژیم غذایی مناسب اتفاق می‌افتد و استفاده از هر راه دیگری مانند مصرف قرص‌های لاغری و داروهای به اصطلاح گیاهی و شیمیایی، بسیار خطرناک بوده و در نهایت مشکلات جسمی و حتی روحی بیشتری برای شما به وجود خواهد آورد. صبر و پشتکار نیز عوامل دیگری برای رسیدن به تناسب اندام هستند که باید به هر قیمتی که شده آن‌ها را به دست آورید.