نکات طلایی شستن مبل و پرده ها برای عید

شستن مبل و پرده ها در خانه تکانی

در روزهای نزدیک عید آراستگی منزل موضوعی است که ممکن است خیلی از شما را به خود مشغول کرده باشد. مبل ها و پرده ها تاثیر زیادی در آراستگی و زیبایی منزل دارند و به همین دلیل شستن آن ها از دغدغه های خانه تکانی است. ممکن است بسیاری از افراد روش درست شستشوی مبل ها را ندانند. به همین دلیل، تمیز کردن مبل ها یکی از مشکل ترین بخش های نظافت منزل به شمار می رود. علاوه بر این، شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که ندانید پرده های خانه خود را به چه روشی بشویید تا به آن ها آسیب نرسد. در ادامه این مطلب به دنبال آنیم که روش های صحیح نظافت مبل و پرده های منزل خود را بیاموزیم.

مراحل شستن مبل ها برای عید

شستشوی مبل دارای اصول و مراحلی است که اگر این اصول را رعایت نکنیم، به پارچه مبل آسیب میرسد. با رعایت نکات و مراحل زیر، روش صحیح شستن مبل و پرده ها در منزل را خواهید آموخت. ابتدا، با جاروبرقی آشغال و گرد و خاک ها را پاک کنید. اگر مبل شما دارای کوسن است، آن ها را بردارید و بتکانید. در ضمن، اگر مبلهای شما دارای لکه است ابتدا به لکه گیری بپردازید. پاک کردن هر لکه روش خاصی دارد. با این حال، می توانید به طور کلی برای لکه گیری از محلول سرکه رقیق شده و آب استفاده کنید. این محلول را بر روی لکه ها اسپری کنید و با یک دستمال پارچه ای تمیز خیلی ملایم و به آرامی آن را پاک کنید.

با یک برس نرم به آرامی گرد و خاک چسبیده به مبل را پاک کنید. همچنین، می توانید از پرزگیر استفاده کنید. اگر حیوان خانگی در منزل خود دراید حتما می دانید تمام پرز و موهای حیوان خانگی با جاروبرقی جمع نمی شود. اگر مبلمان شما سطوح غیر پارچه ای مانند چوب و فلز دارد، با یک محلول تمیز کننده سطوح غیر پارچه ای، مبلمان خود را تمیز کنید. دقت داشته باشید در این مرحله مواد شوینده بر سطوح پارچه ای مبل نریزد.

در ادامه، از محلول شستشوی مبل استفاده کنید. نیازی هم به خرید شامپو فرش یا شوینده مخصوص نیست و می توانید آن را در منزل تهیه کنید. طریقه درست کردن این محلول بسیار ساده است.در یک ظرف نسبتا بزرگ ۳ لیتر آب به همراه ۳ پیمانه شامپو را حل کنید. سپس این محلول را برای تست به گوشه ای از مبل بکشید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه بماند. حوله کاغذی را بر محل مورد نظر بگذارید و اگر دیدید که حوله رنگ مبل را به خود جذب نکرده است، محلول شما آماده است. می توانید از آن برای تمیز کردن سطوح پارچه ای خود استفاده کنید. در غیر این صورت، یعنی زمانی که کاغذ حوله ای رنگ به خود گرفت، باید محلول شستشوی خود را رقیق تر کنید. این محلول را می توانید علاوه بر مبل، برای شستن لکه های پرده هم به کار ببرید. حواستان باشد که از هر موادی برای تمیز کردن مبلتان استفاده نکنید. اگر فکر می کنید با ترکیب برخی از مواد، تاثیر آن ها قوی تر می شود، توصیه می کنیم پیش از هر گونه اقدامی مقاله شوینده هایی که نباید با هم ترکیب شوند را مطالعه کنید.

روشی دیگر برای تمیز کردن مبلمان شما، استفاده از بخارشو است. این روش که یکی از بهترین روش های تمییز کردن مبلمان شماست، می تواند تمام آلودگی ها و آلاینده های روغنی مبل شما را از بین ببرد. استفاده از بخارشو برای نظافت مبلمان شما بسیار ساده است. تنها کافی است مخزن بخارشو را با آب پر کرده و به آرامی بر روی مبل بکشید.

بعد انجام مراحل فوق، می توانید جهت بهبود و قوام رنگ و پارچه مبل، از مواد تثبیت کننده رنگ استفاده کنید. به کار بردن این مواد باعث بالا بردن کیفیت و دوام پارچه می شود. بعد از انجام مراحل بالا اجازه دهید مبلمان شما کاملا خشک شود. البته، توجه داشته باشید برای خشک کردن، آن ها را به هیچ وجه در محیط های باز قرار ندهید. این کار باعث جذب شدن گرد و غبار بر روی سطح مبل می شود. بنابراین، محیط داخل خانه بهترین فضا برای خشک کردن مبلمان شما می باشد.

شستن مبل و پرده برای عید

شستن اصولی مبل و پرده ها

توجه داشته باشید بر روی تمام مبل ها برچسبی وجود دارد که دستورالعمل شستن با شوینده های مجاز را به طوری که به وسیله شما آسیب نزند، توضیح می دهد. به دقت آن را مطالعه کرده و مطابق با آن عمل کنید. بعضی از این دستورالعمل ها که به صورت حروف اختصاری نوشته شده در ادامه توضیح داده می شوند. اگر برای سایر مراحل تمیز کردن منزل هم نیاز به کمک دارید، مطالعه چک لیست کامل خانه تکانی می تواند به شما کمک کند.

w :حرف اختصاری آب یا همان water است. معنی آن استفاده از آب خالی یا بخار آب برای نظافت کردن مبلمان شما می باشد. برای مثال، می توانید برای شستن پرده یا مبلی که این علامت را دارد از بخارشو استفاده کنید.

Ws: نشان دهنده نظافت مبل با محلول آب و مواد شیمیایی است. بنابراین، می توانید از شوینده های مختلف از جمله شامپو فرش و … استفاده کنید.

S: نشان دهنده ی این است که مبلمان شما باید به صورت خشک و بدون استفاده ی آب تمیز گردد. در صورت شستشو با آب ممکن است قسمت های چوبی آسیب ببینند یا رطوبت در بافت پارچه مانده و آن را خراب کند.

O: به این معناست که مواد به کار رفته برای شستن مبل یا پرده شما باید کاملا ارگانیک باشند. برای شستشو هم فقط از آب سرد استفاده شود.

X: این حرف نشان دهنده این است که مبلمان شما باید با برس یا جاروبرقی نظافت شود و بعد از آن با شامپوی مخصوص تمیز گردد.

چگونه پرده های خود را بشوییم؟

برای شستن پرده ها ابتدا باید آن ها را از میله جدا کنید. پرده های بسیار ظریف تر و حساس تر امکان آسیب پذیری بیشتری دارند. بنابراین، دقت در این مرحله حائز اهمیت می باشد. همچنین، برای شستشوی پرده هایی قابلیت شستشو با ماشین را دارند، دستورالعمل سازنده آن را به دقت دنبال کنید. درست مانند شستن مبل ها، باید دقت داشته باشید که با ستفاده از مواد نامناسب پارچه پرده را خراب نکنید. از چرخه ظریف و آب سرد برای شستشوی پرده های خود استفاده کنید.

بعد از اینکه از قابلیت شستشو با ماشین پرده های خود مطمئن شدید، باید آن را به صورت نقطه ای تست کنید. به ویژه اگر در مورد ثبات رنگ پرده های خود شک دارید، آزمایش پارچه ضروری است. مقدار کمی آب و مواد شوینده را بر روی قسمت کوچکی از پشت پرده قرار دهید. سپس آن را بشویید و بگذارید خشک شود. علاوه بر این، می توانید از ورق رنگ گیر برای جلوگیری از رنگ دادن پارچه نیز استفاده فرمایید.

به یاد داشته باشید قبل از قرار دادن پرده در ماشین لباسشویی، تمام سخت افزار های آن را جدا کنید. به این طریق از آسیب رسیدن به پرده های خود ها محافظت می کنید. همچنین برای شستن پرده یا مبل هایی با پارچه های ابریشم و توری از کیسه توری استفاده کنید. با این روش، پرده های منزل خود را بدون آسیب رساندن به آن ها تمیز می کنید. علاوه بر این، توجه داشته باشید پرده ها یکی یکی داخل ماشین قرار دهید و ماشین لباسشویی را بیش از حد پر نکنید.

بعد از چک کردن تمام این مراحل می توانید پرده های منزل خود را در ماشین قرار داده و آن ها را به راحتی نظافت کنید. توجه داشته باشید در اکثر موارد شستشوی پرده ها با آب سرد صورت بگیرد. شستن پرده ها با آب داغ منجر به جمع شدن پارچه و آسیب به آن می شود. اکنون، می توانید از خشک کن استفاده کنید. اگر می خواهید از خشک کن استفاده فرمایید باید در ابتدا دمای توصیه شده سازنده آن را چک کنید. برای حفظ احتیاط می توانید همیشه دستگاه را در چرخه حساس قرار دهید.

شستن پرده برای خانه تکانی

توجه داشته باشید اگر ماشین شما قابلیت خشک کردن ندارد، می توانید پرده های خود را در هوای آزاد نیز خشک کنید. کاملاً خشک درآوردن پرده ها از لباسشویی نیز یک اشتباه بسیار رایج است. این کار باعث چروک شدن بیش از حد پرده ها می شود. در نتیجه، باید زمان زیادی را صرف اتوکشی و صاف شدن آن ها کنید. بنابراین، می توانید پرده های خود را به صورت مرطوب از ماشین خارج کنید. به این ترتیب، اتوکشی آن ها نیز با زحمت کمتری انجام می شود.

در مرحله آخر، می توانید به اتوکشی پرده های خود بپردازید. اینکه پرده های شما نیلاز به اتوکشی دارند یا نه کاملا به جنس آن ها بستگی دارد. بسیاری از پرده ها بعد از اینکه آویزان می شوند، به خودی خود صاف و ظاهری مرتب به خود می گیرند. این در حالی است بسیاری دیگر از آن ها نیاز دارند با حرارت متوسط اتو صاف شوند.

0 0 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments