نحوه محاسبه خسارت خودروهای نامتعارف در قانون جدید بیمه

بیمه شخص ثالث برای خسارت خودروهای نامتعارف

سالانه تصادفات راهنمایی و رانندگی بسیاری در سطح شهر و جاده ها اتفاق می افتد. خسارت ها و ضرر و زیان های جانی و مالی ناشی از این تصادفات مشکل بزرگی است. با توجه به بالا بودن قیمت برخی از خودرو ها، پرداخت غرامت ناشی از تصادف بسیار سنگین است. جبران چنین هزینه هایی می تواند برای بسیاری از افراد دردسر ساز باشد. این مشکل زمانی بیشتر می شود که با خودرویی گران قیمت تصادف کنید. در چنین شرایطی چطور می توان هزینه خسارت را پرداخت کرد؟ آیا بیمه شخص ثالث خسارت خودروهای نامتعارف را نیز پوشش می دهد؟ جبران چه مبلغی از این خسارت بر عهده بیمه است؟ پاسخ کوتاه این است که بله، بیمه خسارت خودرو های نامتعارف و گران قیمت را پوشش می دهد. البته شرایط و قوانینی در این زمینه وجود دارند. در ادامه، میزان و نحوه محاسبه خسارت برای خودروهای نامتعارف و لوکس را توضیح خواهیم داد.

خودروی نامتعارف چیست؟

متعارف یا نامتعارف بودن خودرو، بر اساس قانون بیمه تعیین می شود. طبق این قانون، اگر ارزش خودروی مورد نظر در زمان وقوع تصادف کمتر از 50 درصد دیه مرد مسلمان در ماه های حرام باشد، آن خودرو متعارف در نظر گرفته می شود. اگر قیمت خودرویی بیش از 50 درصد دیه در ماه حرام باشد، آن خودرو نامتعارف است. به عبارت دیگر، ماشین های لوکس و گران قیمت نامتعارف در نظر گرفته می شوند. ارزش خودرو در زمان وقوع تصادف و بنا به تشخیص کارشناسان تعیین می شود.

مبلغ دیه هر ساله از طرف قوه قضائیه معین می شود. در سال 1401، این مبلغ 600 میلیون تومان در نظر گرفته شده است که در ماه های حرام به 800 میلیون تومان میرسد. با توجه به توضیحات فوق، می توان گفت که اگر ارزش خودرویی بیش از 400 میلیون تومان باشد، آن خودرو طبق قوانین بیمه نامتعارف در نظر گرفته می شود.

مطالعه بیشتر: بهترین قیمت خرید بیمه شخص ثالث

چرا نحوه محاسبه خسارت ماشین های نامتعارف مهم است؟ قیمت این خودروها بعضاً به چند میلیارد تومن می رسد. همین باعث می شود هزینه جبران خسارت به آن ها نیز زیاد باشد. در صورت بروز حادثه، بسیاری از افراد توانایی جبران چنین خسارات سنگینی را ندارند. به همین دلیل، مهم است که با اطلاع از قوانین و شرایط بیمه شخص ثالث در برابر خودروهای نامتعارف و لوکس، خود را برای بروز مشکلات احتمالی آماده کنید.

مطالعه بیشتر: صدور بیمه شخص ثالث مشروط به پرداخت عوارض آزاد راهی شد

سقف خسارات خودروهای لوکس

نحوه محاسبه خسارت ماشین های نامتعارف و لوکس

در محاسبه بیمه شخص ثالث برای خودروهای عادی یا اصطلاحاً متعارف، تمام خسارت تا سقف تعهد بیمه شخص ثالث پرداخت می شود. برای مثال، بیمه ثالث با حداقل تعهد جبران خسارت؛ یعنی 20 میلیون تومان، را تهیه کرده اید. اگر در تصادف با یک خودروی عادی به آن 18 میلیون خسارت وارد کنید، شرکت بیمه موظف است تمامی این خسارت را پوشش دهد. اگر میزان خسارت وارده بیش از 20 میلیون باشد، بیمه تعهدی در قبال پرداخت مابقی هزینه ندارد. شما می توانید با خریداری بیمه با تعهدات مالی بالاتر از ضررهای احتمالی حین وقوع تصادفات جلوگیری کنید.

در زمینه پرداخت خسارت خودروهای نامتعارف، حدود 4 سال پیش، قانون قدیمی بیمه که به ضرر مالک بود تغییر کرد. در حال حاضر، حداکثر تعهد بیمه شخص ثالث مقصر تصادف، معادل نصف دیه در ماه های حرام یعنی 400 میلیون تومان است.  به عبارت دیگر، اگر در تصادفی خودروی غیر متعارف دچار خسارت بشود، حداکثر تعهد بیمه راننده مقصر 400 میلیون تومان خواهد بود.

نحوه محاسبه و فرمول خسارت خودرو های نامتعارف از طرف شرکت ارائه دهنده خدمات بیمه کمی پیچیده تر است. این شرکت ها، گران ترین خودروی متعارف را برای پرداخت خسارت معیار قرار می دهند. برای مثال، فرض کنید که یک 206 با پورشه تصادف کند و به سپر عقب ماشین لوکس خسارت وارد شود. در این شرایط، حداکثر مبلغی که بیمه شخص ثالث پرداخت می کند، برابر با قیمت سپر عقب گران ترین خودروی متعارف خواهد بود. با فرض این که در زمان وقوع تصادف، گران ترین خودروی متعارف دنا و قیمت سپر عقب آن 10 میلیون تومان باشد، بیمه شخص ثالث برای خودروی نامتعارف، همین میزان خسارت را پرداخت می کند.

اگر قطعات آسیب دیده خودروی لوکس در دیگر خودروها وجود نداشته باشد چه می شود؟ در این مواقع، قیمت قطعات مشابه در خودروی متعارف ملاک محاسبه قرار خواهد گرفت. احتمال این که مبلغ واقعی خسارت وارد شده به خودروی لوکس بیشتر از این مبلغ باشد زیاد است. در چنین شرایطی، پرداخت مابقی خسارت را می توان از طریق بیمه بدنه خودروی لوکس پیگیری کرد.

اگر خودتان صاحب یک ماشین با قیمت بیش از 400 میلیون تومان هستید که به نظر شرکت های بیمه لوکس محسوب می‌شود! پیشنهاد می‌کنیم حتما برای آن بیمه بدنه تهیه کنید.

خسارت خودروهای نامتعارف

جمع بندی

تصادف ترسناک است. تصادف با خودروهای گران و بالا بودن خسارت خودروهای نامتعارف آن را ترسناک تر هم می کند. خریداری بیمه شخص ثالث با بیشترین میزان تعهد مالی که برای شما ممکن است، باعث می شود حین بروز چنین تصادفاتی نگرانی کمتری داشته باشید.

0 0 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments