نحوه خرید خودرو از بورس کالا زیر قیمت بازار

خرید خودرو از بازار بورس زیر قیمت

شفاف نبودن قیمت ها، تقاضای بالا برای خرید خودرو و نوسانات بازار مشکلات زیادی را برای خریدران اتومبیل به وجود آورده است. فراهم شدن امکان خرید خودرو از بورس کالا زیر قیمت بازار، یکی از بهترین راهکار ها برای رفع این مشکلات است. این فرصت از تابستان 1401 فراهم شده است تا افراد بتوانند خودروی شخصی مورد نیازشان را به جای بازار های مرسوم، از بورس کالا خریداری کنند. اگر شما هم به دنبال خرید مطمئن ماشین با قیمت مناسب هستید، این مطلب را از دست ندهید. چگونگی خرید خودرو از بورس کالا و مزایای این شیوه را بررسی خواهیم کرد.

بورس کالا چیست؟

به زبان ساده، بورس کالا بازاری یکپارچه برای خرید و فروش کالا است. تفاوت این بازار این است که در آن نمی توانید هر چیزی را پیدا کنید. این بورس در سال 1382 و با هدف انجام معاملات فلزات شروع به فعالیت کرد. در حال حاضر اقلامی مانند محصولات کشاوزی، کانی های فلزی، مواد شیمیایی و پتروشیمی، محصولات بازار فرعی و بازار مشتقه را می توانید در این بورس مبادله کنید. امکان خرید خودرو از بورس کالا نیز قابلیت جدیدی است که با استفاده از آن می توانید برخی خودرو ها را زیر قیمت بازار و راحت تر از همیشه خریداری کنید.

همانطور که اشاره شد بورس کالا یک بازار منسجم و نوین است که ریسک بازارهای سنتی را ندارد. در این پلتفرم، تعیین قیمت به عهده هر فروشنده نیست و توسط کارشناسان انجام می شود. نهاد های نظارتی نیز قیمت و اصالت اجناس را کنترل می کنند. کارگزاران هم نوعی رابط بین متقاضیان و فروشندگان محصول هستند. اگر قصد خرید ماشین شخصی دارید و می خواهید از ریسک های نوسانات قیمت در امان بمانید، معامله در این بورس را به شما توصیه می کنیم.

چگونگی خرید خودرو از بورس کالا

افراد زیادی علاقه به خرید از این بازار دارند؛ اما با چگونگی آن آشنا نیستند. همانطور که می دانید، هر شخص برای فعالیت در بورس نیاز به یک کد بورسی دارد. برای خریداری خودرو، این کد کافی نیست و باید یک کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا نیز دریافت کنید. بدیهی است که نیاز به ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام هم دارید. اگر پیش از این در سجام عضو شده باشید، نیازی به تکرار مراحل نیست. کافیست به سایت کارگزاری خود مراجعه کرده و کد آنلاین بورس کالا را دریافت کنید.

علاوه بر کد بورس کالا، نیاز به یک حساب وکالتی هم دارید. هم شما و هم کارگزاری به این حساب دسترسی دارید. باید مبلغ پیش پرداخت را حداقل یک روز قبل از ثبت سفارش به آن واریز کنید. این پول تا زمان انجام معامله مسدود می‌ماند. بدیهی است که مبلغ پیش پرداخت بسته به قیمت پایه خودرو و درصد مبلغ متفاوت است. به این نکته نیز توجه داشته باشید که هر کد ملی تنها مجاز بر سفارش روی یک کالا است. همانطور که عرضه سهام در بورس در تاریخ مشخصی انجام می گیرد، ماشین ها هم تاریخ عرضه مخصوص به خود را دارند. برای اطلاع یافتن از زمان عرضه باید وارد سامانه بورس کالای ایران شده و گزینه «بازار فیزیکی» و سپس «اطلاعیه عرضه» را انتخاب کنید. پس از ثبت تقاضای خرید خودرو از بورس، پینشهاد قیمت های مختلفی مطرح می‌شوند که بهترین آن ها موفق به خرید خواهد شد.

نحوه خرید خودرو از بورس کالا

شرایط تقاضای خودرو از بورس

علاوه بر محدودیت کد ملی و لزوم کد بورس کالا که پیش از این ذکر شد، خریداران باید شرایط دیگری را هم رعایت کنند. در نظر داشته باشید که متقاضیان باید به سن قانونی رسیده باشند. داشتن گواهینامه رانندگی، نداشتن پلاک فعال و حداقل یک سال فاصله نسبت به آخرین اقدام متقاضی برای خرید، از جمله دیگر شروط تقاضای ماشین به شمار می آیند. این را نیز در نظر داشته باشید که شما مستقیماً سفارش را انجام نمی‌دهید و این کار توسط کارگزاری انجام می پذیرد.

به دلیل بالا بودن تقاضا و پیشنهادات رقابتی، ثبت نام به منزله موفقیت در خرید خودرو از بورس کالا نیست. اگر در رقابت برنده شوید، 3 روز زمان دارید تا مابقی هزینه را واریز کنید. در صورت تمایل به لغو تقاضا و انصراف از خرید نیز باید معادل 5.5 درصد از ارزش معاله را به عنوان خسارت پرداخت کنید. در آخر، اتومبیلی که از بازار فیزیکی بورس خریداری کرده اید از نمایندگی مورد انتخاب شما قابل دریافت است. به همراه داشتن مدارک شناسایی، مدارک احراز محل سکونت و شماره شبا تأیید شده نیز الزامی است.

چه خودرو هایی را می توان از بورس خرید؟

تمام خودرو هایی که در بازار و نمایشگاه های ماشین می بینید، از بورس قابل تهیه نیستند. تنها برخی مدل ها را می توانید در این سامانه پیدا کنید. از جمله این موارد می توان پژو 207 را نام برد. این اتومبیل یکی از محبوب ترین وسایل نقلیه ای است که می توانید خریداری کنید. کد و قیمت مربوط به مدل هایی با رنگ مختلف یا امکانات بیشتر، با یکدیگر فرق دارد. برای مثال، 207 اتوماتیک سقف شیشه ای گران تر از 207 اتوماتیک است. دیگر اتومبیل های عرضه شده نیز عبات اند از تارا، لاماری و هایما. زمان تحویل پس از خرید نیز می تواند برای هر دستگاه متفاوت باشد. برای مثال، این زمان برای 207 حدود 3 ماه خواهد بود. تاریخ تحویل تارا نیز 6 اسفند ماه اعلام شده است.

مزایا تقاضای خودرو در بورس کالا

شاید برای شما هم سؤال باشد که چرا افراد زیادی ترجیح می دهند به جای مراجعه به بنگاه یا نمایشگاه، از طریق بورس خودروی زیر قیمت بازار بخرند؟ یکی از دلایل ئاضح است؛ قیمت. کشف قیمت از شفافیت بالایی برخوردار است. دلالان معامله نیز حذف شده و محصولات بهتر توزیع می شوند. علاوه بر این، به دلیل وجود نهاد های نظارتی، ابعاد مختلف معامله تضمین شده و با ریسک مواجه نخواهید شد. پس از دریافت ماشین خود نیز ضروری است که آن را بیمه کنید. اگر می خواهید دریافت بیمه نامه هم مانند خرید خودرو آسان باشد، از راهنمای استفاده از کد تخفیف ازکی استفاده کنید.

0 0 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments