معرفی فیلم های برگزیده جشنواره برلین 2023

فیلم های برگزیده برلین 2023

هفتاد و سومین جشنواره فیلم برلین در سال 2023 از تاریخ 16 فوریه  معادل 27 بهمن ماه آغاز شده و در تاریخ 26 فوریه یا 7 اسفند به پایان رسیده است. این فستیوال در سال 2023 هم مثل سال های گذشته هنرمندان و علاقه مندان زیادی را گرد هم آورده است. در این جشنواره آثار متنوع و جذابی را به دنیای هنر معرفی شدند. اگر شما ه عاشق دنیای فیلم و سینما باشید، آثار معرفی شده در این جشنواره قطعاً توجه شما را جلب خواهند کرد. در ادامه، بهترین فیلم برگزیده جشنواره برلین 2023 را در کنار هم بررسی خواهیم کرد. همچنین، اگر طرفدار فیلم های تقدیر شده هستید، فیلم های برنده اسکار 2023 هم می توانند آثار جذابی برای شما باشند.

جشنواره برلین چیست؟

جشنواره بین‌المللی فیلم برلین (Berlin International Film Festival) که برلیناله (Berlinale) هم نامیده می شود‏، از معتبرترین و با سابقه ترین جشنواره‌ های سینمایی در اروپا و تمام جهان است. از این فستیوال به‌ عنوان بزرگ‌ ترین جشن سینمایی دنیا نام برده می شود. این جشنواره از سال 1951هر ساله در تاریخ مشخصی در شهر برلین برگزار می شود. آثار شرکت داده شده در این مراسم توسط هیئت داوران بررسی می شوند. به برگزیدگان خرس های طلایی و نقره ای به عنوان جایزه تعلق می گیرد. دلیل طراحی تندیس های این جشنواره این است که خرس به عنوان نمادی از شهر برلین شناخته می شود. یکی از دلایل جذابیت و متفاوت بودن فستیوال برلین 2023 برای مردم ایران بدون شک حضور غرور آفرین گلشیفته فراهانی به عنوان داور در این جشنواره بوده است.

هسته مرکزی برلیناله را می توان بخش مسابقه اصلی دانست. در این بخش بیش از 20 فیلم با موضوعات متنوع و تم های مختلف به نمایش در آمدند. نکته مهم درباره این جشنواره این است که مانند فستیوال کن، محدودیت برای شرکت کننده ها وجود ندارد و همه آثار از کشور ها و هنرمندان مختلف به رقابت می پردازند. در این مقاله، فیلم های برگزیده جشنواره برلین 2023 را از نظر توزیع جوایز و امتیاز داوران به شما معرفی می کنم. با توجه به اینکه تعطیلات عید نوروز را پیش رو داریم و اوقات فراغت شما افزایش می یابد، امیدوارم از تماشای این آثار لذت ببرید.

در آدامنت ( On the Adamant) بهترین فیلم برلین 2023

در آدامنت ( On the Adamant) بهترین فیلم برلین 2023

خالق: نیکلا فیلیبر

هنرمندان: اعضای مرکز آدامنت

ژانر اثر: مستند

تاریخ اکران: ۲۹ مارس ۲۰۲۳ (۹ فروردین ۱۴۰۲)

خرس طلایی بهترین فیلم جشنواره برلین این بار متعلق به یک اثر مستند بود. نیکلا فیلییر یکی از قدرتمند ترین افراد در حوزه ساخت مستند است. از نقاط قوت این کارگردان فرانسوی 72 ساله می توان به توانایی بالا در برقراری ارتباط با سوژه ها و به دنبال آن، ساخت مستندات بسیار جذاب اشاره کرد. فیلم La ville Louvre (شهر لوور) و فیلم Le pays des sourds (سرزمین ناشنوایان) از آثار محبوب این هنرمند هستند.

این مستند روایتگر زندگی افراد در یک مرکز درمانی شناور روی رود سن و در قلب پاریس است. کارکنان این مرکز با ارائه خدمات درمانی به بزرگسالانی که دارای اختلالات روانی هستند، تلاش می کنند زندگی را به این بخش فراموش شده از جامعه برگردانند. روش های انسانی خاصی که برای کمک به این افراد به کار گرفته می شود یکی از جذابیت های این مستند هستند.

زندگی بد ( Bad Living) بهترین فیلم برگزیده جشنواره برلین 2023

زندگی بد ( Bad Living) از فیلم های برگزیده جشنواره برلین 2023

خالق: ژائو کانیخو

هنرمندان: آنابل موریرا، ریتا بلانکو، مادلینا آلمیدا و سلیا آلمیدا

ژانر اثر: درام

تاریخ اکران: ۱۱ مه ۲۰۲۳ (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲)

خرس نقره‌ای هیات داوران برلیناله در سال 2023 به فیلم پرتغالی زندگی بد رسید. داستان مهیج و تأثیر گذار این فیلم را می توان به عنوان اصلی ترین عامل موفقیت آن در این رقابت برشمرد. داستان این فیلم به اداره مشترک یک هتل توسط 5 نفر بر می گردد که اصلا دل خوشی از یکدیگر ندارند. 5 زن از نسل های مختلف با وجود تمام مشکلات شخصی که با هم دارند در اداره ارث مشترکشان که یک هتل است با هم همکاری می کنند. همه چیز در یک آرامش نسبی پیش می رود. تا اینکه شخصیت نوه وارد داستان می شود. این فرد با ورودش به هتل داستان را هیجان انگیز می کند. آتش اختلافات دوباره بر افروخته می شود. حال باید منتظر ماند و دید این جنجال های به پا شده چه پایانی خواهند داشت.

برای مطالعه بیشتر: بهترین فیلم های 2023

در آتش (Afire)

فیلم سینمایی در آتش

خالق: کریستین پتزولد

هنرمندان: توماس شوبرت، پائولا بییر، انو تربس و ماتیاس برندت

ژانر اثر: درام

تاریخ اکران:۲۰ آوریل ۲۰۲۳ (۳۱ فروردین ۱۴۰۲)

این فیلم آلمانی در فستیوال برلین 2023 موفق شد جایزه خرس نقره‌ای، جایزه بزرگ هیات داوران را از آن خود کند. این کارگردان به نام و برجسته یک بار دیگر هم در سال 2012 تجربه دریافت دریافت این جایزه را به خاطر فیلم Barbara (باربارا)  داشته است. پتزولد را می توان یکی از کارگردانان ثابت این جشنواره دانست. هر سال حداقل یک فیلم از آثار او در بخش اصلی مسابقه حضور دارد. به همین دلیل است که موفقیت فیلم های او برای همه تا حدودی قابل پیش بینی است.

داستان این فیلم درباره تعطیلات کوتاه مدت 4 جوان در نزدیکی دریای بالتیک است. گرمی هوای تابستان با تأثیر بر جنگل های خشکیده اطراف محل اقامت این افراد باعث آتش سوزی می شود. به همان ترتیب، احساسات مختلفی مثل شادی، شهوت، عشق و البته حسادت‌ها نیز در قلب این جوانان روشن می شود. حال باید دید این آتش های روشن شده تا کجا می روند و چگونه زندگی افراد را منقلب خواهند کرد. جذابیت و داستان بدیع این مجموعه باعث شده به عنوان یکی از بهترین فیلم های جشنواره برلین انتخاب شود.

موسیقی ( Music) برنده بهترین فیلم نامه جشنواره برلین 2023

خالق: آنگلا شانیلیک

هنرمندان: استماتیس بکنیس، آگاتا بونیتزر و اِلنی چالاستانی

ژانر اثر: درام

تاریخ اکران: ۲۳ مارچ ۲۰۲۳ (۳ فروردین ۱۴۰۲)

بهترین فیلم نامه در برلیناله 2023 به یک اثر مشترک از آلمان، فرانسه و صربستان تعلق گرفت. آنگلا شانیلیک کارگردان و نویسنده این اثر موفق به دریافت این جایزه از هیئت داوران شده است. همچنین این فیلم توانست امتیاز 6 از 10 را از دید منتقدان دریافت کند. این فیلم برداشت آزادی از افسانه ی یونانی ادیپ است. از معروف ترین آثار این هنرمند بزرگ می توان به فیلم I Was at Home, But  (من خانه بودم، اما) اشاره کرد. این فیلم در سال 2019 یکی از بخت های دریافت خرس طلایی برلین بوده است.

در این فیلم می بینیم که در یک شب طوفانی جان در میان کوه ها متولد شده و توسط والدین خود به سرپرستی گرفته می شود. جان در 20 سالگی به صورت اتفاقی پدر خودش را می کشد. در حین گذراندن دوران محکومیت، دلباخته زنی به نام آیرو می شود. نکته تلخ داستان آن جاست که آیرو مادر واقعی جان است. پیچ وتاب های مهیج این داستان می تواند شما را به دنبال خود بکشد.

0 0 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments