راهنما و هزینه سفر پیاده روی کربلا اربعین 1402

پیاده روی اربعین و سفر به کربلا

شهر کربلا، سالانه مسافران و زائران بسیاری را به خود می بیند که برای زیارت از حرم و بارگاه امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) به این شهر می روند. می توان گفت بیشترین زائران در ماه های محرم و سفر و به ویژه همزمان با اربعین حسینی قصد عزیمت به کشور عراق را می کنند تا در کنار دیگران و در جوار حرم مطهر، به سوگواری بپردازند. در سال های گذشته و با توجه به شیوع و همه گیری کرونا، برگزاری پیاده روی اربعین و سفر به کربلا با محدودیت های بسیاری همراه بود. در سال 1402، به دنبال فروکش کردن موج بیماری، عاشقان اهل بیت بار دیگر این فرصت را پیدا کرده اند تا با پای پیاده به زیارت بارگاه امام سوم شیعیان بروند.

پیش از این سفر، سؤالات بسیاری برای افراد پیش می آید. آیا نیاز به ویزا دارم؟ هزینه سفر به کربلا و پیاده روی اربعین چقدر است؟ چه وسایلی برای پیاده روی اربعین لازم است؟ در ادامه، به سؤالات پر تکرار مسافران در این زمینه پاسخ می دهیم.

ثبت نام پیاده روی اربعین 1402

با توجه به استقبال گسترده افراد برای شرکت در پیاده روی سالانه اربعین و نیاز به سازماندهی آن ها، تمام مسافران ملزم به ثبت نام هستند. ثبت نام سفر به کربلا در سامانه سماح صورت می گیرد. از تاریخ 3 مرداد 1402 برای ثبت نام سفر به کربلا فرصت دارید. ثبت نام برای پیاده روی اربعین نیازمند رعایت شرایط و قوانینی است. جهت جلوگیری از گسترش کرونا، تمام مسافران باید حداقل دو دوز واکسن دریافت کرده باشند. تاریخ آخرین تزریق هم باید کمتر از 6 ماه پیش باشد. همراه داشتن کارت واکسن دیجیتال ضروری است. همچنین، مبتلایان به بیماری های خاص از جمله دیابت، آسم، سرطان، باردار ها، سالمندان، مبتلایان به کرونا و … از سفر به کربلا در این ایام منع شده اند.

ثبت نام برای پیاده روی کربلا در 1402 از طریق سامانه سماح انجام می گیرد. فرایند ثبت نام نیز راحت بوده و حدود 20 دقیقه زمان می برد. البته، امکان مراجعه به دفتر های زیارتی هم وجود دارد. زائران می توانند به صورت فردی یا گروهی ثبت نام کنند. واریز مبلغ 35000 تومان به عنوان حق بیمه هم برای همه مسافران ضروری است. توصیه می شود با توجه به شلوغی و میزان بالای تقاضا، هنگام ثبت اطلاعات، تاریخ برگشت خود را حداککثر یک هفته پس از تاریخ حرکت انتخاب کنید. یکی دیگر از نکات مهم در زمان ثبت نام در سامانه سماح انتخاب نوع سفر است. در این سایت باید اعلام کنید که قصد دارید سفرتان زمینی باشد یا هوایی.

آیا سفر به کربلا به ویزا نیاز دارد؟

داشتن پاسپورت معتبر برای تمام زائران کربلا در ایام سوگواری اربعین الزامی است. در شرایط عادی، گذرنامه شخص باید حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد. در حال حاضر و در مرز های زمینی، افرادی که گذرنامه آن ها حداقل یک ماه اعتبار داشته باشد، می توانند به عراق وارد شوند. با توجه به زیاد بودن تعداد درخواست ها و دیر اقدام کردن بعضی اشخاص، ممکن است افراد درخواست گذرنامه داده باشند؛ اما تا زمان مقرر موفق به دریافت آن نشوند. این اشخاص می توانند با مراجعه به پلیس +10 نسبت به دریافت گذر ویژه اربعین اقدام کنند. به عبارتی، اگر گذرنامه هم نداشته باشید می توانید در این ایام به کربلا بروید.

گذرنامه ویژه برای رفتن به پیاده روی کربلا در اربعین صادر می شود. البته، این ویزا تنها برای کسانی قابل دریافت است که پاسپورت معتبر نداشته باشند. این گدرنامه زیارتی با سرعت زیادی صادر می شود و در عرض 3 تا 5 روز کاری به دست متقاضی می رسد. برای دریافت آن هم تنها نیاز به پرداخت 50 هزار تومان است که بسیار ارزان تر از هزینه صدور در شرایط عادی است. دقت داشته باشید که ثبت نام برای اربعین به معنای صدور پاسپورت نیست. برای دریافت پاسپورت زیارتی باید پس از اتمام و تأیید ثبت نام، از طریق اپلیکیشن پلیس من اقدام کنید.

سفر به کربلا در اربعین

برای پیاده روی اربعین چه وسایلی لازم است؟

برای هر سفر، نیاز به وسایل و لوازم ضروری داریم و سفر به کربلا هم از این قاعده مستثنی نیست. با توجه به گرمای هوا، شلوغی، خطر بیماری و مسیر 80 کیلومتری پیاده روی، لازم است که وسایل خود را با دقت بیشتری نسبت به سفر های عادی جمع آوری کنید. مدارک شما از جمله گذرنامه و کارت واکسن از ضروری ترین وسایل شما هستند که بدون آن ها نمی توانید از مرز عراق عبور کنید. بنابراین، آن ها را فراموش نکنید. سایر وسایل لازم برای سفر به کربلا به شرح زیر اند:

کفش مناسب

با در نظر گرفتن این که لازم است زمان و مسافت زیادی را پیاده بروید، باید کفش مناسب داشته باشید. عدم استفاده از کتونی و کفش طبی ممکن است باعث درد و ناراحتی شده و شما را از ادامه مسیر باز دارد.

کوله پشتی

کوله پشتی نیز از جمله مهم ترین وسایل لازم برای پیاده روی اربعین است که هر شخصی باید همراه خود داشته باشد. از به همراه بردن چمدان و ساک دستی خودداری کرده و از یک کوله جادار و سبک استفاده کنید که علاوه بر جا دادن تمام لوازم، حمل آن ساده باشد.

تلفن همراه

فراموش نکنید که تلفن همراه و شارژر خود را به همراه داشته باشید تا بتوانید از آن برای مسیریابی، تماس با دیگر همراهان و … استفاده کنید. پس از ورود به مرز عراق نیز باید سیمکارت تهیه کنید.

لباس مناسب

به اندازه کافی لباس و لباس زیر همراه خود داشته باشید. با توجه به امکان سرد شدن هوا در شب نیز، بهتر است لباس گرم هم با خود ببرید. برای جلوگیری از آفتاب سوختگی از کلاه های نقاب دارد استفاده کنید.

تغذیه مناسب

با توجه به وجود امکانات و تسهیلات مختلف در مسیر، نیازی نیست که وعده غذایی کامل همراه خود ببرید.با این حال، بهتر است خشکبار هایی مانند، کشمش، مویز، انجیر، خرما یا آجیل را همراه خود داشته باشید که در عین مقوی بودن وزن و حجم کمی دارند.

وسایل بهداشتی

برای حفظ سلامت خود و دیگران در پیاده روی اربعین حتماً قاشق، چنگال، لیوان، حوله، مسواک و صابون شخصی با خود داشته باشید. ژل ضد عفونی کننده یا الکل، ماسک، داروهای ضروری و پمادهای عرق سوز و ملافه را نیز فراموش نکنید.

اپلیکیشن های ضروری برای پیاده روی اربعین

همانطور که گفته شد، گوشی موبایل از ضروریات سفر به کربلا در ایام اربعین است. نه تنها برای برقراری تماس، بلکه تقریباً برای هر کاری به موبایل نیاز دارید. یکی از ابزار های ضروری، اپلیکیشن های مسیریابی است. با توجه به اینکه ممکن است همیشه به اینترنت دسترسی نداشته باشید، اپلیکیشن «بله» با قابلیت مکان یابی آفلاین یکی از بهترین برنامه هایی است که می توانید روی گوشی خود نصب کنید. علاوه بر این، می توانید از «مکان یاب وی» برای مکان یابی گروهی با دیگر همسفران خود و دسترسی آفلاین به نقشه راه استفاده کنید. با این برنامه ها مطمئن می شوید که مسیر را گم نکرده و در امنیت به مقصد می رسید.

اگر تنها هستید و می خواهید برای امنیت بیشتر همسفر داشته باشید، بهتر است برنامه «بهمراه» را نصب کرده و با استفاده از آن برای خودروهای شخصی، هم مسیر پیدا کنید. مراکز ارائه خدمات بسیاری در طول مسیر برای آسان تر کردن سفر زائرین وجود دارند. البته، تعداد این مراکز در سراسر مسیر یکسان نیست. شما می توانید با دانلود و نصب اپلیکیشن موبایل «راه» به سادگی نزدیکترین مراکز را یافته و از خدمات و امکانات آن ها استفاده کنید.

نکته حائز اهمیت دیگر در طول این سفر زیارتی به کربلا، برقراری تماس است. همه مسافران نیاز دارند که در طول پیاده روی با دیگر همسفران یا اعضای خانواده در ایران صحبت کنند. استفاده از خدمات رومینگ سیم کارت های داخلی هزینه زیادی دارد. با توجه به شلوغی مرزها نیز تهیه سیم کارت عراق می تواند دشوار باشد. در این شرایط، بهترین گزینه استفاده از برنامه های موبایل است که امکان تماس گرفتن را به شما می دهند.

یکی از بهترین برنامه ها در این زمینه، «سروش پلاس» است که به شما اجاره می دهد علاوه بر اعلام موقعیت آفلاین، به تلفن های ثابت و همراه ایران زنگ بزنید. اپلیکشن «معلی» نیز امکانات نسبتاً مشابهی داشته و امکان تماس با شماره های ثابت و همراه و استفاده از نقشه آفلاین مسیر را فراهم می کند. آخرین اپلیکیشن موبایل که داشتن آن برای تمام کسانی که عازم پیاده روی کربلا هستند، واجب است، برنامه روبیکا است. با نصب این اپ می توانید بدون نیاز به بسته اینترنتی، با سیم کارت های ایرانسل و همراه اول تماس صوتی برقرار کرده و همچنین، موقعیت مکانی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

هزینه پیاده روی اربعین 1402

تسهیلات زیادی برای راحت تر و کم هزینه تر کردن سفر به کربلا در مراسم پیاده روی اربعین وجود دارد. البته، این به معنای رایگان بودن تمام هزینه ها نیست. معمولاً زائران از ایستگاه های موجود در طول مسیر غذا و آب دریافت می کنند و هزینه ای برای آن نمی پردازند. برای پرداخت سایر هزینه های سفر، همه مسافران باید به اندازه کافی دینار به همراه داشته باشند. بنابراین، قبل از سفر نسبت به تهیه دینار عراق اقدام کنید. پیش از هر چیز، باید هزینه بلیط را در نظر بگیرید. این هزینه بسته به زمینی یا هوایی بودن سفر تغییر می کند. بدیهی است که قیمت بلیط هواپیما گران تر از بلیط اتوبوس است؛ اما برای اشخاصی که توان سفر زمینی طولانی مدت ندارند، مناسب است.

سفر به کربلا به صورت هوایی بسیار ساده تر و سریع تر است. همچنین، مشکلات سفر های زمینی مانند خستگی، طولانی بودن مسیر، گرما، احتمال بیماری و … را ندارد. اگر می خواهید از این طریق به زیارت عتبات عالیات بروید باید از قبل بلیط هواپیما تهیه کنید. بلیت خود را می توانید از راه های مختلفی خریداری کنید. البته، برخی سایت ها در این زمینه خدمات بهتری ارائه می کنند. خرید بلیت هواپیما این امکان را به شما می دهد که با صرف وقت کمتری عازم کربلا شوید و پروازهای بصرفه تری را در راهنمای استفاده از کد تخفیف مستر بلیط انتخاب کنید.

برای سفرهای زمینی می توانید از طریق مرز های تمرچین، باشماق، خسروی، مهران، چذابه و شلمچه از کشور خارج شوید. هزینه کرایه سفر زمینی اربعین برای هر یک از مسیر های رفت یا برگشت به شرح زیر است:

مهران به کربلا با ون: 14000 تا 15000 دینار

مهران به نجف با ون: ۱۷،۰۰۰ الی ۱۸.۰۰۰ دینار

مهران به کاظمین با ون: 19000 دینار

مهران به سامرا با ون: 20000 دینار

نجف به کربلا با ون: 3500 الی 4000 دینار

نجف به کاظمین با ون: ۹،۰۰۰ الی ۱۰.۰۰۰ دینار

کربلا به کاظمین با ون: ۷،۰۰۰ الی ۸.۰۰۰ دینار

شلمچه تا نجف با ون: حدود 150 هزار تومان

چذابه تا العماره با ون: حدود 20000 دینار

دقت کنید که این مبالغ برای یک مسیر رفت یا برگشت هستند و کل هزینه حکل و نقل شما به کربلا و بازگشت از آن، حدود 2 برابر مبالغ بالا خواهد شد.

البته در نظر داشته باشید که این مبالغ برای کرایه سفر زمینی در نظر گرفته شده اند. اگر سفر هوایی یا ایتفاده از تور های زیارتی را ترجیح بدهید، هزینه های شما برای سفر به عراق در اربعین تغییر می کند. به صورت تقریبی، هزینه تور های زمینی بین 5 تا 7 میلیون است. هزینه تور های هوایی نیز بسته به ایرلاین انتخابی، کلاس پرواز و امکاناتی که در اختیار شما قرار می گیرد، متفاوت خواهد بود. به صورت میانگین، می توان این هزینه را بین 14 تا 17 میلیون دانست. به غیر از این، باید هزینه اقامت در هتل و تغذیه را هم محاسبه کنید. البته، اسکان در موکب ها و دریافت وعده های غذایی از آن ها برای زائرین رایگان است.

دریافت ارز سفر به اربعین

بدیهی است که برای پرداخت هزینه های سفر زیارتی خود در عراق نیاز دارید ارز کافی همراه خود ببرید. این ارز به صورت دینار از طرف دولت در اختیار شما قرار می گیرد. هر زائر می تواند تا 200 هزار دینار عراق با نرخ دولتی دریافت کند. این رقم چیزی معادل 65 میلیون تومان است. برای دریافت ارز ویژه زائرین کربلا در اربعین می توانید از 28 مرداد تا 14 شهریور اقدام کنید. در نظر داشته باشید که فقط افراد بالای 18 سال امکان دریافت این ارز را دارند. در صورتی که در سامانه سماح ثبت نام نکرده یا کد پیگیری نداشته باشند، نمی توانند ارز اربعین را دریافت کنند. دقت داشته باشید که همه بانک ها مجری طرح ارائه ارز اربعین نیستند. زائرین متقاضی دریافت ارز می توانند به شعب یکی از بانک های ملی، تجارت، صادرات، سپه یا پست بانک مراجعه کنند.

سخن پایانی

در آخر، در نظر داشته باشید که سفر به کربلا در اربعین حسینی با یک پیاده روی طولانی 80 کیلومتری در مسیری شلوغ همراه است. باید پیش از سفر تمام اتفاقات و احتمالات را در نظر گرفته و برای آن ها آمادگی داشته باشید. برای حفظ سلامت خود، توصیه های بهداشتی را جدی بگیرید. از حرکت تنهایی یا عبور از مسیرهای نامتداول نیز خودداری کنید.

3 2 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments