استارتاپ های موفق چه کاری را متفاوت انجام می دهند؟

عملکرد استارتاپ های موفق

موفقیت برای هر شخص تعریف متفاوتی دارد. در نظر برخی از افراد و استارتاپ ها، موفقیت با حساب بانکی پر از پول مترادف است. برخی دیگر، به تأثیری که در حوزه کاری خود داشته اند می بالند. تعریف موفقیت هرچه باشد، تعداد استارت اپ های موفق کم است. این در حالی است که سالانه تعداد قابل توجهی استارت اپ شروع به کار می کنند؛ اما چرا همه موفق نمی شوند؟ استارتاپ های موفق چگونه به جایگاه کنونی خود رسیده اند؟

اگر به فکر راه اندازی کسب و کار خودتان هستید باید بدانید که دارید قدم به مسیر ناشناخته ای می گذارید که تضمینی برای موفقیت در آن وجود ندارد. راه اندازی یک استارت اپ هیچ وقت بدون ریسک نبوده و نخواهد بود. در این مطلب، راز های استارت آپ های موفق و تفاوت های آن ها با دیگران را بررسی می کنیم. با به کار گرفتن این توصیه ها می توانید شانس موفقیت خود را بیشتر کنید.

تحقیق و انتخاب بازاری با پتانسیل بالا

بازار، نقش مهمی در تعیین موفقیت یا عدم موفقیت استارت آپ ها دارد. این بازار هدف شما است که سایز و نیچ کسب و کارتان را مشخص می کند؛ اما زمانبندی هم نقش مهمی ایفا می کند. شما نیاز به تقاضای بالقوه برای خدمات یا محصولات خود دارید. علاوه بر این، باید افراد کافی در حیطه مورد نظر وجود داشته باشند که حاضر به حمایت از شما باشند. بنابراین، پیش از اینکه درباره میزان موفقیت شرکتتان رویاپردازی کنید، بررسی کنید که فرصت سودآور تری جلوی چشمتان نباشد. همنچنین، مطالعه کتاب های مارکتینگ و بازاریابی می تواند به شما در این زمینه کمک کند.

در کنار انتخاب بازار هدف مناسب، باید زمان ورود به بازار را نیز در نظر بگیرید. برخی از استارتاپ ها زودتر از آنچه که باید وارد بازار می شوند و به همین دلیل آمادگی و منابع لازم برای رویارویی با مشکلات راه را ندارند. از طرف دیگر، اگر شرکتی دیر وارد بازار شود، نمی داند محصولش باید چقدر خوب باشد که از رقبای خود جلو بزنند و کیفیت ارائه خدماتش تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

انتخاب بازار استارتاپ موفق

سازگاری و نوآوری

حیات استارتاپ های موفق با تغییرات مداوم گره خورده است. به عبارتی، شما باید بتوانید به سرعت با شرایط سازگاری پیدا کنید تا نه تنها استراتژی و ایده کسب و کارتان جواب بدهد، بلکه بتواند تحت شرایط جدید همچنان رشد کند. چابک بودن در کسب‌وکار به استارت آپ ها اجازه می دهد همراه با پیشرفت زمان حرکت کنند، در حالی که شرکت های بزرگ، با ایده های قدیمی خود درگیرند. این تفاوت همان چیزی است که موفقیت استارتاپ ها را تضمین می کند.

برای مطالعه بیشتر: استراتژی های بازگشت مشتری

ارزش بسازید، نه ثروت

استارتاپ های موفق، برای مشتریان خود ارزش خلق می کنند تا آن ها را نگه دارند. زمانی که با خدمات یا محصولات خود برای کاربران خلق ارزش کرده و زندگی آن ها را به نحوی بهتر و ساده تر کنید، به آن ها دلیلی می دهید که به استفاده از محصولاتتان ادامه دهند.

اگر روی آن چیزی تمرکز کنید که کسب و کار شما را بهتر می کند، افراد بیشتری را جذب کرده و آن ها را به همراهی با خودتان تشویق می کنید. این کار ممکن است در ابتدا سخت به نظر برسد؛ اما اگر تمرکز خود را روی خدمت رسانی به افرادی بگذارید که از قبل به شما اعتماد کرده اند، مسیر موفقیت هموار تر می شود. یکی از ارکان موفقیت استارتاپ ها این است که صرفاً به جذب مشتری و کاربر جدید توجه نمی کنند، بلکه با ارتقا خدمات و محصولات خود، رضایت مشتریان سابق خود را افزایش داده و به تبع، شاهد رشد کسب و کارشان خواهند بود.

استخدام هوشمندانه

استارت اپ ها با تعداد افراد کمی شروع به کار می کنند؛ اما برای موفقیت به کمک افراد دیگر نیاز دارید. برون سپاری یا استخدام نیروهای جدید، لازمه رشد هر کسب و کاری است. اگر بخواهید همه کار ها را خودتان انجام دهید، نمی توانید کسب‌وکار موفقی بسازید. از کسانی کمک بگیرید که مهارت ها و تجربیاتشان مکمل شما و دیگر اعضای تیم باشد. به این ترتیب، گروهی آماده برای انجام فعالیت های مختلف دارید که از پس مسئولیت های متفاوت بر می آید.

استخدام استارتاپ های موفق

دور نما را در نظر بگیرید

برای راه اندازی کسب و کار باید موارد ریز و درشت بسیاری را در نظر بگیرید. انجام دادن کارها و فعالیت های عادی لازم برای سرپا نگه داشتن استارت آپ به اندازه کافی زیاد و دشوار است؛ اما استارتاپ های موفق، علاوه بر این به دورنما و مقصد نهایی نیز فکر می کنند. اهداف خود را مشخص کرده و بدانید که می خواهید به کجا برسید. برنامه روزانه، هفتگی و ماهانه داشته باشید که در انجام کار های لازم برای موفقیت به شما جهت بدهد. به صورت منظم، اهداف و میزان پیشرفت خود را بازبینی کنید تا بدانید چقدر در مسیر درست قرار دارید.

برای مطالعه بیشتر: بازاریابی به روش کد تخفیف و رونق کسب و کار

مسئولیت پذیر باشید

به عنوان مالک یک کسب‌وکار، اگر می خواهید موفقیت استارتاپ خود را ببینید باید یاد بگیرید مسئولیت پذیر باشید. مسئولیت پذیری به این معنا است که بتوانید و بخواهید در تمام شرایط پاسخگو باشید و به نتیجه مناسب دست پیدا کنید. برای مثال، اگر به ددلاین انجام کار برای یک مشتری نرسیدید، مسئولیت کار را پذیرفته و به دنبال راه حل باشید. درست است که این مشکل تقصیر شما نبوده است و به تیم مسئول پروژه مربوط می شود؛ اما سرزنش کردن دیگران مشکل را حل نمی کند. به جای سرزنش دیگران، از آن ها بپرسید که چه چیزی باعث بروز این مشکل شده و سعی کنید از رویداد مجدد آن جلوگیری کنید.

مدیریت جریان مالی

به عنوان یک استارتاپ باید اطمینان حاصل کنید که پول و درآمد شما همواره در جریان باشد. درآمد شما چیزی است که اجازه می دهد حقوق کارکنان و هزینه های بالاسری شرکت را بپردازید و تجهیزات مورد نیاز خود را خریداری کنید. اگر نتوانید بودجه مورد نیاز کسب و کار خود را تأمین کنید، توانایی و پتانسیل رشد آن در میان رقبای متعدد کاهش پیدا می کند. هوشمندی در امور مالی، کلید تسلط به شرایط کلی استارت آپ و لازمه موفقیت آن است. باید تمام هزینه ها را بدانید و اگر اختلال یا کاهشی در درآمدتان مشاهده کردید، به سرعت آن را برطرف کنید.

درآمد استارتاپ های موفق

جمع بندی

با در نظر گرفتن تعداد بالای استارت اپ ها و تعداد کم استارتاپ های موفق، می توان گفت که موفقیت در این حوزه تقریباً استثنا است. وقتی ریسک راه اندازی یک کسب و کار جدید را به جان می خرید، باید بدانید که چه کارهایی برای تضمین موفقیت آن کافی است. الگوبرداری از عملکرد استارت آپ های موفق و توجه به کارهایی که متفاوت از دیگران انجام می دهند می تواند به موفقیت شما نیز کمک کند.

0 0 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments