دریافت برنامه ریزی رایگان کنکور 1402

برنامه ریزی کنکور 1402

پیش از این که قدم در مسیر کنکور و مطالعه برای آن بردارید، بهتر است که برای آن آمادگی داشته باشید. بهترین راه برای آماده بودن در هر زمینه ای، داشتن یک برنامه خوب است. موفقیت در کنکور هم بدون برنامه اصولی و مناسب امکان پذیر نیست. نکته مهم این است که یک راهنمای تحصیلی، شما در مسیر درستی هدایت می کند که انتهای آن به هدفتان ختم می شود. البته، برنامه ریزی کنکور 1402 آنقدر که به نظر می رسد پیچیده یا دشوار نیست. این راهنما در واقع ابزاری است که با کمک آن می توانید میان حجم دروس، اهداف تحصیلی و زمان آزاد خود تعادل برقرار کنید. سؤال بسیاری از دانش آموزان این است که بهترین برنامه تحصیلی چیست و چگونه آن را طراحی کنیم؟ کافیست این مطلب را تا انتها بخوانید. علاوه براین، بررسی پر فروش ترین کتاب های کنکور هم می تواند برای شما مناسب باشد. پیش از آن که به سراغ مطلب اصلی برویم، لازم است بگوییم که برای دریافت بهترین دوره ها در کل کشور با قیمتی مناسب، می توانید از کد تخفیف کلاسینو استفاده کنید.

اهمیت برنامه درسی برای کنکور

درس خواندن ساده نیست؛ به ویژه وقتی مجبور باشید چندین ماه و برای ساعات طولانی مطالعه کنید. یکی از بزرگترین چالش ها در این زمینه، مدیریت زمان است. طبیعی است که علاوه بر کلاس های مدرسه، فعالیت های اجتماعی و فردی دیگری هم دارید. اگر برنامه مناسبی داشته باشید، بهتر می توانید تنظیم کنید که چطور از وقتتان استفاده بهینه ببرید و زمان کافی را به تفریح اختصاص دهید. یکی از اصول پایه برنامه ریزی کنکور 1402 یا هر هدف بلند مدت دیگری طراحی معکوس است. به این معنا که ابتدا با یک هدف در ذهنتان شروع کرده و قدم هایی که باید برای رسیدن به آن طی شود را یکی یکی به عقب دنبال کنید. یک پلن خوب را می توان طی پنج مرحله زیر ساخت.

لازم به ذکر است که داشتن یک راهنما و دورنمای مسیر خوب است؛ اما موفقیت شما را تضمین نمی کند. باید توجه کافی به نحوه درس خواندن خود نیز داشته باشید. مقاله بهترین روش مطالعه کنکور را بخوانید. در این مطلب مفیدترین شیوه مطالعه و نکات یادگیری بهتر را بررسی کرده ایم.

اهداف یادگیری را مشخص کنید

قبل از طراحی یک برنامه مطالعاتی لازم است که اهداف مشخصی داشته باشید. این موضوع برای هر کار دیگری هم صدق می کند؛ اما این جا هدف نهایی موفقیت در کنکور 1402 است. دورنمایی که برای خود متصور می شوید باید با توان شما همخوانی داشته باشد. از آن مهم تر، باید به قدری برایتان ارزش داشته باشد که حاضر شوید آن را نسبت به دیگر کارهای خود در اولویت قرار دهید. ببینید برای رسیدن به اهداف بلندمدت خود چقدر زمان دارید و در این مدت چه کارهایی را باید انجام دهید.

برای اینکه بتوانید به هدف نهایی خود برسد باید آن را به بخش های کوچکتر و راحت تری تقسیم کنید. این اهداف کوچک یا کوتاه مدت را به چشم قدم هایی ببینید که برای رسیدن به مقصد باید طی کنید. منظور از کوتاه مدت بودن یک کار این است که می توانید آن را در عرض چند روز انجام دهید. برای مثال، مطالعه یک مبحث تا 10 روز دیگر، بررسی تست های یک موضوع در عرض دو هفته و… .

برنامه ریزی کنکور 1402

آنالیز عادات و شیوه های مطالعاتی

نگاهی کلی به نحوه درس خواندن خود تا به امروز بیندازید. ببینید که چیز هایی برای شما جواب می دهد و کدام سودمند نیست. برای مثال، اگر دو روز در هفته برای چند ساعت مطالعه کنید بهتر است یا روزانه نیم ساعت درس بخوانید؟ در ساعت خاصی از روز بازده بالاتری دارید؟ اگر بلافاصله بعد از کلاس مطالب را مرور کنید بهتر یاد می گیرید یا نیاز دارید این میان فاصله بیفتد؟ در نهایت با استفاده از این موارد و با توجه به اهدافی که معین  کرده اید شروع به برنامه ریزی برای کنکور 1402 کنید.

همه دروس و مباحثی که باید پوشش بدهید را یادداشت کنید. این کار باعث می شود دید روشن تری نسبت به کارهایی که لازم است انجام دهید، پیدا کنید. پیشنهاد می شود که به جای نوشتن همه چیز پشت سر هم، از جلوه های بصری و چارت های مختلف استفاده کنید. علاوه بر این، بهتر است براساس ترتیب زمانی پیش بروید. به طور کلی، باید سه چیز را در نظر بگیرید؛ هدف یادگیری، اقدام لازم برای رسیدن به آن و تاریخ انجام.

منابع را مشخص کنید

زمانی که می خواهید نسبت به برنامه ریزی کنکور 1402 اقدام کنید، باید منابع مطالعاتی مشخصی داشته باشید. خوشبختانه در سال های اخیر هم تعداد منبع های درسی افزایش یافته و هم راه های دسترسی به آن ها ساده تر شده است. مهم ترین موارد عبارت اند از کتاب های کمک آموزشی، کلاس های کنکور آنلاین یا حضوری، دی وی دی های مختلف، وبسایت ها، همایش و وبینار. ببینید دسترسی به کدام یک از آن ها برای شما ساده تر است.

از آن مهم تر، از چه طریقی یادگیری بهتری خواهید داشت؟ اگر می توانید از چند منبع مختلف مثلاً کتاب و همایش استفاده کنید، زمان لازم برای هر کدام را در برنامه خود در نظر بگیرید. این نکته را هم فراموش نکنید که زمان لازم برای هر درس با دیگری متفاوت است و نمی توانید با همه آن ها یکسان برخورد کنید. کلاس های انلاین را هم به عنوان یک منبع آموزشی خوب در نظر داشته باشید. آموزشگاه های آنلاین زیادی در این حوزه فعالیت می کنند. کلاسینو و تام لند و ماز را می توان به عنوان بهترین ها معرفی کرد. با مطالعه مقایسه میان ماز، کلاسینو و تام لند می توانید انتخاب هوشمندانه تری داشته باشید.

منابع مطالعه کنکور 1402

ارزیابی هفتگی

مراحلی که تاکنون برای برنامه ریزی کنکور 1402 طی شد به شما کمک می کند که بدانید هر درسی چقدر زمان نیاز دارد و اینکه در کجای مسیر قرار دارید. یکی از اتفاقات رایج این است که چیزی که در ابتدا تصور می کردید با واقعیت متفاوت است. برای مثال، ممکن است یک امتحان ناگهانی، پروژه درسی، مشکلات شخصی و … شما را از برنامه عقب بیندازد یا مشکلی در روند آن ایجاد کند. در صورت لزوم، روند درس خواندن خود را با توجه به این موارد تغییر دهید تا در نهایت بتوانید به اهداف کوتاه مدتی که معین کرده اید برسید.

در نهایت، به این نکته توجه کنید که این دست از پلن ها در صورتی جواب می دهند که در عمل تدوام داشته باشید. سعی کنید در طول چند ماهی که قرار است این شیوه مطالعاتی را دنبال کنید، مصمم باشید. علاوه بر این، در بازه های زمانی مشخص، مثلاً هر هفته میزان پیشرفت و پایبندی خود برای رسیدن به هدفهای درسی را بررسی کنید. اگر میزان پیشرفت خود را ارزیابی کنید، بهتر متوجه می شوید که چه چیز هایی مانع یادگیری شما بوده اند و چه مواردی درس خواندن را برای شما ساده تر کرده اند.

0 0 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments