خانه تکانی را از کجا شروع کنیم؟ کاملترین چک لیست خونه تکانی

لیست کار های خانه تکانی

با نزدیک شدن عید نوروز، کم کم زمان شروع کردن خانه تکانی هم فرا می رسد. نظافت و تمیز کردن خانه مشتاقان زیادی ندارد. اغلب افراد ترجیح می دهند زمانشان را صرف چیز دیگری غیر از شستشو و گردگیری بکنند. حجم زیاد کار ها هم می تواند باعث خستگی شود. راهکار چیست؟ خانه تکانی نکنیم؟ برعکس، تمیز کردن منزل خیلی هم خوب است؛ اما به شرطی که آن را اصولی انجام دهید. اگر حس می کنید خیلی کار سرتان ریخته و نمی دانید خانه تکانی را از کجا شروع کنید و از خودتان می پرسید خانه تکانی را باید از کجا شروع کرد لیست کار های خانه تکانی را در ادامه بخوانید. به یاد داشته باشید که قبل از شروع خانه تکانی باید ابتدا مواد و محصولات مورد نیاز خود را تهیه کنید. برای این کار می توانید از کد تخفیف دیجی کالا جت استفاده کنید و همه سفارشات خود را با قیمت کمتر تهیه کرده و درب منزل تحویل بگیرید. حالا وقت آن رسیده که دستکش های خود را بپوشید و آستین ها را بالا بزنید و خانه تکانی عید را شروع کنید.

چرا خانه تکانی کنیم؟

خانه ما که تمیز است پس چرا خونه تکونی کنیم؟ اصلاً این همه نظافت و گردگیری چه لزومی دارد؟ ورود به سال نو یکی از بهترین بهانه ها رای دور ریختن وسایل کهنه، قدیمی و بلا استفاده است. حتماً در گوشه گوشه خانه همه افراد وسایل مختلفی از لباس گرفته تا کتاب و ظرف وجود دارد که بدون استفاده مانده و خاک می خورند. این موارد را دور بیندازید یا به شخص دیگری بدهید که استفاده می کند. به این ترتیب، هم احساس بهتری خواهید داشت و هم فضای خالی خانه بیشتر می شود.

دومین دلیل برای خانه تکانی ایجاد آرامش است. شاید در نگاه اول به نظر نرسد؛ اما نامرتب بودن محیط زندگی بیش از چیزی که فکرش را بکنید روی روحیه شما تأثیر منفی دارد. بنابراین، اگر می خواهید حال روحی‌تان به هم نریزد، به هم ریختگی خانه را مرتب کنید. علاوه بر این، گرد و غبار و آلودگی موجود در فضای خانه هم می تواند موجب حساسیت شود. در زندگی های پر مشغله امروزی، عید نوروز و خانه تکانی پیش از آن، فرصت مناسبی برای گردگیری است. در آخر، می توان گفت که خانه تکانی، به خصوص وقتی با یک لیست منظم انجام شود، می تواند استرس و تنش های محیطی را هم کاهش دهد.

خانه تکانی را از کجا شروع کنیم؟

برای شروع خانه تکانی ابتدا هیچ کاری نکنید! قبل از هر چیز ببینید که وسایلی از جارو گرفته تا انواع شوینده نیاز دارید. سپس زمان های خالی خود و اعضای خانواده را مشخص کنید تا تقسیم وظایف راحت تر باشد و کار ها را سریع تر پیش ببرید. بنابراین، همان اول کار فرش ها را جمع نکنید و محتویات کابینت ها را روی زمین پخش کنید. توصیه ما این است که همه کار ها را برای دقیقه آخر نگذارید. حجم کار های خانه تکانی زیاد است و انجام همه آن ها طی یک یا دو روز می تواند خسته کننده باشد. شما که نمی خواهید سال نو را با خستگی و غر غر تحویل کنید؟ بهتر است تا رسیدن عید، هر روز زمان مشخصی را برای گردگیری و نظافت مشخص کنید. اختصاص دادن یک ساعت در روز به مدت 2 هفته، خیلی بهتر از چندین ساعت کار فشرده در یک روز است. برای آن که کارهایتان بهتر و با سرعت بیش تری پیش بروند، پیشنهاد می کنیم مقاله 9 ترفند طلایی خانه تکانی سریع ویژه عید نوروز را هم مطالعه کنید.

لیست کارها برای شروع خانه تکانی

ابعاد منزل، میزان وسایل، زمان های آزاد و تعداد اعضای هر خانواده با دیگری متفاوت است. به همین دلیل، شروع کردن خونه تکونی تا حد زیادی بستگی به خودتان دارد؛ اما می توانید لیست پیشنهادی زیر را دنبال کنید. اگر به ترتیب زیر پیش بروید و خانه تکانی را از شماره 1 لیست آغاز کنید، هم خانه تمیزتری خواهید داشت و هم کمتر خسته می شوید.

  1. دور ریختن وسایل کهنه و بلا استفاده از قبیل لباس، کاغذ، وسایل خانه و …
  2. آماده کردن وسایل و شوینده های لازم برای تمیز کاری
  3. نظافت آشپزخانه
  4. شستشو  گردگیری فرش و دیوار ها
  5. نظافت اتاق خواب‌ ها
  6. تمیز کردن پذیرایی
  7. شستشوی سرویس بهداشتی و حمام
  8. بررسی چیدمان نهایی

لیست مهم ترین وسایل گردگیری ضروری برای خانه تکانی عبارت اند از کیسه زباله، دستمال برای گردگیری و پاک کردن شیشه، چهارپایه، دستکش و لباس مناسب تمیزکاری، جاروبرقی، تی، کفشور، پارو و انواع شوینده از جمله پاک کننده های گاز و سطوح، شامپو فرش، شیشه شو، وایتکس و … بعد از تهیه این وسایل و هر چیز دیگری که به نظرتان ضروری است، می توانید خانه تکانی را آغاز کنید.

بعد از تهیه همه وسایل لازم و مشخص کردن زمان های خالی، باید لیست کارهای خانه تکانی را مشخص کنید. کجا ها را می خواهید تمیز کنید؟ کدام قسمت از خانه فقط به گردگیری نیاز دارد و کدام بخش را باید کامل بشویید؟ فرش، مبل و پرده ها چی؟ معمولاً قسمت های مختلف خانه شامل آشپزخانه، اتاق خواب، پذیرایی و سرویس بهداشتی می شود. اگر خانه ویلایی داشته باشید، ممکن است تمیزکردن حیاط، انبار و … هم به این لیست اضافه شود. سپس سعی کنید کار های خونه تکونی را از قسمتی شروع کنید که مهم تر است. معمولاً انرژی افراد در ابتدای کار بیشتر است. بنابراین، توصیه می شود کار های مهم تر یا سخت تر را در اولویت بگذارید.

خونه تکانی 1402

تمیز کردن آشپزخانه سخت ترین مرحله خانه تکانی

بیشترین میزان کثیفی و به هم ریختگی، معمولا به آشپزخانه مربوط می شود. به همین دلیل هم هست که معمولاً نظافت این قسمت بیشتر از بقیه بخش ها طول می کشد. حتی بعضی افراد متعقدند که باید لیست کار های خانه تکانی را به دو قسمت کلی آشپزخانه و سایر بخش های خانه تقسیم کرد. به همین دلیل هم بهتر است خانه تکانی را از قسمت سخت آن یعنی آشپزخانه شروع کنید تا همان اول خیالتان راحت باشد. مرتب کردن کابینت، جرم زدایی سینک، چربی زدایی گاز، تمیز کردن یخچال و … زمان و انرژی زیادی می طلبد. به طور خلاصه، برای شروع خانه تکانی آشپزخانه ترتیب زیر را رعایت کنید:

  1. تمیز کردن کابینت ها و ظروف داخل آن ها
  2. مرتب کردن چیدمان ظروف و خوراکی ها
  3. تمیز کردن سطوح وسال برقی و چربی زدایی
  4. شستشوی دیوار و کف آشپزخانه

اگر نمی دانید نظافت آشپزخانه برای خانه تکانی را از کجا شروع کنید، پیشنهاد ما این است که اول وسایل بلا استفاده را دور بریزید. به سراغ همه کابینت ها بروید و ظرف و خوراکی های اضافی را بیرون بیاورید. پس از جدا کردن این موارد، ظروفی که باقی مانده اند را مرتب کنید. یادتان باشد که قبل از چیدن مجدد ظرف ها، داخل کابینت ها را تمیز کنید.

در ادامه لیست کار های خانه تکانی آشپزخانه می توانید به سراغ کابینت ادویه و مواد اولیه آشپزی بروید. بهتر است مواردی مانند حبوبات، غله و … را در ظرف های بزرگ پلاستیکی یا شیشه ای بریزید. بعد از آن می توانید به سراغ وسایل برقی بزرگ بروید. تمیز کردن لک یا چربی های جمع شده روی سطوح وسایل آشپزخانه مانند یخچال، هود و … یکی از مهم ترین کارهای خانه تکانی است که زمان می برد. کار های مربوط به این وسایل را می توان به دو قسمت تقسیم کرد. اول تمیز کردن بدنه دستگاه ها  سپس تغییر چیدمان آن ها. در آخر نیز نوبت به شستن شیشه، دیوار ها و کف آشپزخانه می رسد. به همین راحتی، سخت ترین قسمت خانه تکانی تمام شد.

تمیز کردن فرش، سقف و دیوارها

برخی از اقداماتی که باید برای خونه تکونی انجام دهید زمان بیشتری نیاز دارند. معمولاً هر چه ابعاد یک قسمت از خانه یا یک وسیله خاص بیشتر باشد، تمیز کردن آن هم دقت بیشتری می طلبد. در نتیجه، مورد بعدی در لیست کار های خانه تکانی، تمیز کردن فرش، سقف و دیوار ها است. اواخر سال و نزدیک به عید، قالیشویی ها شلوغ می شوند و ممکن است زمان کافی برای انجام کار شما نداشته باشند. در نتیجه، هر چه زودتر فرش، موکت و … خود را جمع کرده و به قالیشویی بسپارید. بعد از جمع شدن کف خانه، به سراغ گردگیری سقف و دیوار ها بروید. با این کار، گرد و غبار جمع شده روی این قسمت ها روی فرش نمی ریزد. کف خانه را هم می توانید به راحتی تی بکشید یا بشویید.

نظافت اتاق ها و پذیرایی در خانه تکانی

اتاق خواب ها بخش بعدی هستند که برای خانه تکانی باید به سراغشان بروید. در اتاق ها هم اول، فرش و دیوار ها را تمیز کنید. سپس کمد ها را مرتب کرده و وسایلی که درون آن ها است را بهتر بچینید. مرتب کردن لباس ها و جمع کردن لباس های بلا استفاده نقطه خوبی برای شروع خانه تکانی و تمیز کردن اتاق ها است. اگر رو تختی، رو بالشی، پتو، لباس ها و … هم نیاز به شستشو دارند، آن ها را در ماشین بیندازید. مورد بعدی در لیست کار های خانه تکانی، اتاق های پذیرایی و نشیمن است. مهمان هایی که برای دید و بازدید به خانه شما می آیند، در این اتاق می نشینند. بنابراین، باید توجه ویژه ای به چیدمان و دکوراسیون آن داشته باشید.

تمیزکردن سرویس بهداشتی

با توجه به بالا بودن میزان رطوبت حمام و دستشویی، امکان آلودگی در آن ها به زیاد است. برای تمیز کردن این قسمت ها، هرگز استفاده از دستکش و لباس مناسب را فراموش نکنید؛ زیرا به شوینده و ضدعفونی کننده های قوی نیاز دارید. البته، دقت داشته باشید که شوینده های قوی مانند وایتکس و جوهر نمک را با توجه به دستور روی قوطی استفاده کنید و از مخلوط کردن آن ها جداً پرهیز کنید.

لیست کار های خانه تکانی را از کجا شروع کنیم؟

سخن آخر

تمیز کردن خانه، یکی از سنت های همیشگی نوروز بوده است. با داشتن لیست کامل از کار های خانه تکانی، می توانید این پروسه طولانی را به فرایندی ساده تر و لذت بخش تر تبدیل کنید. دنبال کردن یک راهکار اصولی و استفاده از وسایل و خدمات مناسب می تواند سرعت انجام کار ها را بیشتر کند. در آخر، اگر توصیه یا تجربه ای در این زمینه دارید، آن را با ما در میان بگذارید.

4.7 3 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments