مدیتیشن چطور به کاهش وزن کمک می کند ؟

تأثیر مدیتیشن بر کاهش وزن

مدیتیشن به ایجاد ارتباط میان ذهن و بدن کمک کرده و باعث ایجاد احساس آرامش می شود. علاوه بر این، می تواند به کاهش استرس، اصلاح الگوی خواب، افزایش تمرکز و بسیاری موارد دیگر کمک کند. همچنین، تأثیر مدیتیشن بر کاهش وزن نیز قابل توجه است. برای این که ارتباط میان این دو را بهتر درک کنید، باید در نظر داشته باشید که کاهش وزن صرفاً یک فرایند جسمانی و فیزیکی نیست. توجه به احساسات و جنبه های روحی روانی رژیم، تغذیه و کاهش وزن می تواند به سلامت ما کمک کند.

مدیتیشن انواع مختلفی دارد؛ اما همه آن ها به شما کمک می کنند به درک بهتری از خودتان و نحوه عملکرد ذهن و بدن خود برسید. این افزایش درک و آگاهی به شما کمک می کند عادات تغذیه ای خود را نیز بهتر فهمیده و رژیم موفق تری داشته باشید. بدیهی است که با مدیتیشن برای لاغری، یک شبه به وزن ایده آل نمیرسید؛ اما قطعاً می توانید تأثیر مثبت آن را مشاهده کنید.

آیا مدیتیشن واقعاً باعث کاهش وزن می شود؟

وقتی صحبت از کاهش وزن می شود، اغلب به باشگاه رفتن، پیاده روی و سالاد خوردن فکر می کنیم. به همین دلیل، ممکن است در مقایسه با این فعالیت ها، نشستن و تمرکز روی افکار و تنفس و … برای کاهش وزن عجیب به نظر برسد؛ اما اینگونه نیست. نباید تنها به یک بعد موضوع نگاه کنید.

مطالعات نشان داده است که شیوه های متداول کاهش وزن از قبیل رژیم و ورزش، در کوتاه مدت جوابگو اند؛ اما بازگشت وزن پس از اتمام دوره ورزش یا رژیم، مشکل رایجی است. این در حالی است که تأثیر مدیتیشن بر کاهش وزن، طولانی مدت است و احتمال چاقی مجدد را کاهش می دهد. چرا مدیتیشن در روند لاغری تأثیر مثبت دارد؟ به این دلیل که علاوه بر فاکتورها و عوامل فیزیکی، عوامل روحی روانی نیز در چاقی و لاغری نقش دارند. اطلاع از این موضوع می تواند به شما کمک کند با آگاهی بیشتری در مسیر کاهش وزن قدم بردارید.

به شکل کلی، مدیتیت کردن خودآگاهی شما نسبت به افکار و اعمالتان را بالا می برد و نحوه تغذیه نیز یکی از این موارد است. این را هم در نظر بگیرید که چاقی بسیاری از افراد از پرخوری عصبی سرچشمه می گیرد و تمرکز بر افزایش آرامش فکری بهترین راه حل برای این مشکل است. علاوه بر این، برخی از مطالعات حاکی از آن است که مدیتیشن می تواند به کاهش سطح کورتیزول نیز کمک کند. به عبارت دیگر، تأثیر مدیتیشن بر کاهش وزن علاوه بر جنبه های روحی، ابعاد جسمانی را نیز شامل می شود. به صورت کلی، می توان گفت که مدیتیشن برای کاهش وزن جایگزین ورزش، رژیم، دارو و توصیه های پزشکی نیست؛ اما می تواند به تأثیرگذاری بیشتر آن ها کمک کند.

مدیتیشن و لاغری

مدیتیشن چه تأثیراتی بر لاغری دارد؟

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، پرخوری های احساسی و عصبی که ناشی از استرس یا احساسات منفی هستند دلیل چاقی بسیاری از افراد محسوب می شوند. از طرف دیگر، بیش از حد غذا خوردن و افزایش وزن ممکن است باعث احساس شرم یا گناه شود؛ یعنی باز هم احساس منفی که خودش عامل پرخوری است. کاهش وزن با مدیتیشن این دور باطل را می شکند. این کار نه تنها استرس را کاهش می دهد، بلکه کمک می کند با شناخت بیشتر خودتان، بفهمید کی واقعاً گرسنه هستید و کی پرخوری عصبی می کنید.

تصور کنید با مدت ها رژیم و ورزش سنگین، از شر اضافه وزن خلاص شده اید و به وزن سالمی رسیده اید؛ اما چند ماه پس از آن دوباره اضافه وزن بر میگردد. چنین شرایطی ناامید کننده و خسته کننده است؛ اما می توانید جلوی آن را بگیرید. وقتی ذهنیت شما تغییر کرده باشد و آگاهی و کنترل بیشتری روی خود داشته باشید، ثابت نگه داشتن وزن راحت تر می شود. علاوه بر این، فشار اجتماعی و سرخوردگی های ناشی از رفتار نادرست دیگران می تواند مشکلات شما را چند برابر کند؛ اما اگر خودتان را پذیرفته باشید و آرامش لازم برای مواجهه با برخورد های نامناسب را به دست بیاورید، مشکلی نخواهید داشت.

چگونه برای کاهش وزن مدیتیت کنم؟

راه های زیادی برای این کار وجود دارد؛ اما برای مشاهده تأثیر مدیتیشن بر کاهش وزن، به 4 عامل اساسی نیاز دارید. پیش از هر چیز یک مکان ساکت و آرام که در آن احساس راحتی می کنید را انتخاب کنید. سپس موقعیت و شرایط مناسب خود مانند نشستن، دراز کشیدن، ایستادن یا راه رفتن را انتخاب کنید. چیزی را برای تمرکز در نظر بگیرید؛ یک کلمه، عبارت، تنفس یا هر چیز دیگری. تمرکزتان را حفظ کنید. وجود افکار مختلف حین مدیتیشن عادی است؛ اما تلاش کنید که به آن ها، هر چقدر هم جذاب، توجه نکنید و به تمرکز ادامه دهید.

بیشتر بخوانید: کاهش وزن سریع در خانه با چند راهکار ساده

برای شروع کاهش وزن با مدیتیشن نیز نیاز به تجهیزات خاص، کلاس های گران قیمت یا حتی وقت زیادی ندارید. تنها 10 دقیقه در منزلتان کافی است. یک نقطه آرام پیدا کنید و مراحل زیر را دنبال نمایید:

  • نفس عمیق بکشید و آن را چند ثانیه نگه دارید.
  • به آرامی بازدم کرده و حرکت اول را تکرار کنید.
  • به شکل طبیعی تنفس کنید. جریان هوا را که قفسه سینه یا شکم شما را حرکت می دهد، دنبال کنید.
  • برای 5 تا 10 دقیقه روی تنفس خود تمرکز کنید.
  • در آخر ببینید که تمرکزتان چقدر راحت به هم می خورد و چقدر طول می کشید تا دوباره متمرکز شوید.

مدیتیشن برای کاهش وزن

تکنیک های کمکی برای کاهش وزن با مدیتیشن

روز های اول ممکن است تأثیر مدیتیشن بر کاهش وزن را احساس نکنید. کافی است چند روز دیگر به خودتان فرصت بدهید تا احساسی بهتر از همیشه داشته باشید. علاوه بر این، به کار بستن برخی از تکنیک های جانبی، به شما کمک می کند تغذیه خود را اصلاح کرده و در روند کاهش وزن با مدیتیشن ثابت قدم تر باشید.

چه تکنیک هایی؟ پیش از هر چیز، هنگام غذا خوردن از عوامل حواسپرتی مانند گوشی موبایل و تلویزیون دور بمانید. آرام غذا بخورید و حواستان باشد که چه زمانی احساس سیری می کنید. به غذایی که می خورید توجه داشته باشید و روی بو، طعم و بافت آن تمرکز کنید. به خودتان توجه کنید و ببینید که غذا خوردن چه احساسی در شما ایجاد می کند. احساس انرژی می کنید؟ خواب آلودگی؟ ناراحتی معده؟ سیر شده اید یا هنوز احساس گرسنگی دارید؟ آخرین و مهم ترین نکته نیز این است که خودتان را قضاوت نکنید. تأثیر مدیتیشن بر کاهش وزن به تدریج مشخص می شود و هدف آن هم افزایش آرامش و خودآگاهی فرد است. پس، دست از قضاوت و سرزنش بردارید و صرفاً شاهد تغییرات باشید.

0 0 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments