بهترین گیاهان آپارتمانی برای تصفیه هوای خانه

بهترین گیاهان آپارتمانی مناسب تصفیه هوای منزل

امروزه وجود آلودگی هوای شهرها از یک طرف و آپارتمان نشین شدن اکثریت افراد از طرف دیگر، سبب شده همه به گیاهان آپارتمانی روی آورند. در واقع به گیاهانی نیاز داریم که در فضاهای کوچک خانه هایمان رشد کنند، زندگی و روحیه ببخشند و هوای آلوده اطرافمان را تا حدی تصفیه و پاک سازند. همچنین، حساسیت خیلی زیادی به نور و رطوبت نداشته باشند. بنابراین، در این مطلب بر آن شدیم که بهترین گیاهان آپارتمانی تصفیه هوا را شناسایی و معرفی نماییم. به طور کلی بهتر است بدانیم که چگونه برای موقعیت های مختلف گل مناسب انتخاب کنیم.

گیاهان چگونه هوای محیط را تمیز می کنند؟

برخی از گیاهان، سموم و آلودگی های محیطی را از طریق برگ هایشان جمع آوری می کنند و به ریشه انتقال می دهند. سپس طی مراحلی همین مواد مضر به مرور زمان به مواد مغذی و مفید در خاک تبدیل می شوند. همچنین گیاهان، دی اکسید کربن موجود در فضای اطراف را گرفته و اکسیژن تولید می کنند. به این ترتیب، تأثیر تصفیه کننده گیاهان را می توان به خاطر دو عامل دانست؛ حذف مواد مضر و اضافه کردن مواد مفید.

گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

برای رفع آلودگی های محیط های بسته مثل منزل و اداره و اتاق و … می توان از دو راهکار استفاده کرد، یکی دستگاه تصفیه هوا و دیگری گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا. در اینجا می خواهیم به لیستی از مطرح ترین گیاهان برای تصفیه و پاکسازی فضای اطرافمان بپردازیم. استفاده از گل و گیاه، علاوه بر تأثیر پاکسازی کننده، سبب زیبایی محیط هم می شود.

پاپیتال بهترین گیاه تصفیه کننده هوا از نظر ناسا

پاپیتال، بهترین گیاه تصفیه کننده هوا از نظر ناسا

پاپیتال یا همان پیچک یا عشقه معمولی، یک گیاه پیچشی و بالارونده با نام علمی Hedera helix است که در دسته گل های تصفیه هوا قرار دارد. شما می توانید این گیاه را در کنار ستون یا میله ای قرار داده و علاوه بر فضاسازی و دکوراسیون زیبا، از مزایای پاکسازی هوای این گیاه رونده نیز استفاده کنید. پاپیتال، می تواند سمومی مثل فرمالدئید که از لاک ها و کفپوش ها منتشر می شود را از بین ببرد. این گیاه در تصفیه بنزن که از مواد شوینده و پلاستیک منتشر می شود هم نقش دارد.

پوتوس گیاه آپارتمانی مقاوم تصفیه کننده هوا

پوتوس، گیاه آپارتمانی مقاوم

این گیاه رونده بیشتر به پتوس معروف است. نام علمی آن EPIPREMNUM AUREUM است. پتوس می تواند سموم بسیاری از جمله فرمالدئید زایلین، تری کلرواتیلن و بنزن را از بین ببرد. همچنین به دلیل داشتن برگ های قلبی شکل آویزش زیبایی محیط را دو چندان می کند. این گیاه همیشه سبز با شکل و ظاهر متفاوتی از جمله پتوس ابلق، پتوس سفید و … وجود دارد.

سرخس برگ شمشیری (بوستون) گیاه آپارتمانی همیشه سبز تصفیه کننده هوا

سرخس برگ شمشیری (بوستون)، گیاه همیشه سبز

این گیاه همیشه سبز با نام علمی Nephrolepis exaltata شناخته می شود. از مزیت هایش نیاز به نور غیرمستقیم و کم به خورشید است. بنابراین، برای فضاهای کم نور هم قابل استفاده است. سرخس بوستون، می تواند فرمالدئید و بنزن موجود در محیط را از بین ببرد. همچنین این گیاه برای تزیین و دکوراسیون منزل نیز، طرفداران بسیاری دارد. از طرفی نگهداری آن بسیا راحت است و می توانید در تمام سال از زیبایی آن استفاده کنید.

آلوئه ورا گیاه تصفیه کننده هوا با مصارف درمانی

آلوئه ورا

این گیاه به گفته سازمان فضایی آمریکا (ناسا)، از بهترین گیاهان آپارتمانی برای تصفیه و پاکسازی هوای محیط است. آلوئه ورا در شب اکسیژن زیادی آزاد می کند و فرمالدئید و بنزن موجود در محیط را نابود می کند. تیغ هایی در لبه برگ های این گیاه وجود دارد که اگر آنها را جدا کنیم ژلی ترشح می شود که خواص بی شماری دارد. آلوئه ورا به «صبر زرد» نیز معروف است و در طب سنتی ایرانی و هندی، محبوبیت و کاربرد بسیاری دارد. اگر مواد شیمیایی در فضای شما زیاد باشند، روی برگ های آلوئه ورا، لکه هایی قهوه ای رنگ ایجاد می شود.

گل گندمی یا گیاه عنکبوتی از ارزان ترین گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

ارزان ترین گیاه آپارتمانی برای تصفیه هوای خانه

این گیاه با نام علمی Chlorophytum comosum شناخته می شود. از مزیت های بارز آن، قیمت پایین و رشد سریع این نوع گیاه است. گیاه گندمی می تواند سموم فرمالدئید و مونوکسید کربن و زایلین را تصفیه کند. این گیاه همیشه سبز، برای افرادی که حساسیت و آلرژی گرد و غبار دارند بسیار مناسب است. همچنین می تواند بوی پخت و پز را از بین ببرد. بنابراین آشپزخانه، مکان مناسبی برای نگهداری گیاه عنکبوتی است.

گل داوودی، گیاه خواب آور تصفیه کننده هوا

گل داوودی، گیاه خواب آور

این گیاه در شب اکسیژن بسیاری تولید می کند و خواب راحتی را برای شما به ارمغان می آورد. علاوه بر این، سمومی مانند فرمالدئید، بنزن، آمونیاک، زایلین و تولوئن را تصفیه می کند. گل داوودی نیاز به مراقبت دارد زیرا سریع قارچ می گیرد. همچنین به نور خورشید نیز به اندازه کافی نیاز دارد. گل داوودی رنگ و گونه های مختلفی دارد و به دلیل ماندگاری بالا، در تزیینات و گل آرایی ها نیز بسیار استفاده می شود.

آنتوریوم گلی زیبا برای تصفیه هوای خانه

آنتوریوم، گلی زیبا برای تصفیه هوا

این گیاه با گل های جذابش علاوه بر فضاسازی، می تواند سموم بسیاری را نابود کند. آنتریوم، می تواند فرمالدئید، آمونیاک، زایلین و تولوئن را در هوا تصفیه کند. بنابریان بسیار مناسب برای قرارگیری اطراف پرینتر و دستگاه کپی در ادارات می باشد. برخی باور دارند این گل برای افراد خوش شانسی می آورد. همچنین این گل، یکی از گیاهان آپارتمانی مورد تایید ناسا برای تصفیه هوای منزل است.

آگلونما گیاه تصفیه هوا مناسب برای تازه کارها

آگلونما، گیاه با نگهداری راحت برای تازه کارها

گیاه آگلونما یا نخشید، گیاهی همیشه سبز با نام علمی Aglaonema است. آگلونما  نیز از جمله گیاهانی است که سمومی مثل فرمالدئید و زایلین را نابود می کند. از مزایای این گیاه این است که در زمان کمی، سموم بسیاری را از بین می برد. همچنین از دیگر ویژگی هایش مقاومت در برابر خشکی و نور کم است. بنابراین، در منازلی که نور مناسبی ندارند یا در مکان هایی مانند اتاق خواب که نور کافی وجود ندارد می توان از آگلونما برای پاکسازی هوا استفاده نمود. در واقع این گیاه جزء کم نورترین گیاهان برای تصفیه هوا قرار دارد و به همین دلیل برای آپارتمان ها ایده آل است.

سانسوریا گیاه آپارتمانی مقاوم تصفیه کننده هوا

این گیاه با نام های فراوانی شناخته می شود از جمله سانسوریا، گیاه ماری، زبان مادرشوهر. سانسوریا با وجود مقاومت به نور و آب کم، تصفیه کننده بسیار خوبی نیز برای آلودگی های محیطی در آپارتمان و منازل است. این گیاه می تواند سمومی مانند فرمالدئید، تری کلرواتیلن، بنزن و زایلین را از بین ببرد. این گیاه با قرارگیری در جای مناسب با نور کافی می تواند تا 2 متر هم رشد داشته باشد. 

نخل پروانه، گیاه تولید کننده اکسیژن

 نخل پروانه، گیاه تولید کننده اکسیژن

 نخل پروانه یا همان نخل اریکا، رطوبت مناسبی را در فضا ایجاد می کند. بنابراین برای محیط های خشک مناسب است. همچنین برای افرادی که سینوزیت دارند یا سرماخورده اند مانند دارو عمل می کند. در واقع این گیاه در روز به طور تقریبی 1 لیتر آب از برگ های خود تبخیر می کند و باعث ایجاد رطوبت هوا می شود. علاوه بر این، نخل اریکا می تواند سموم بسیاری از جمله فرمالدئید، تولوئن، هیدروکربن های مضر، بنزن، کربن مونوکسید، تری کلرواتیلن، و زایلین را تصفیه کند.

گیاه چمچه ای، تصفیه کننده 60 درصدی هوا

گیاه چمچه ای، تصفیه کننده 60 درصدی هوا

گیاه چمچه ای یا برگ قاشقی یا اسپاتی فیلوم با نام علمی spathyphylum نیز از دیگر گیاهان مناسب برای تصفیه هوا می باشد. این گیاه تولید کننده اکسیژن است و به تنهایی تا 60 درصد فضا را می تواند تصفیه کند.

نخل راپیس، گیاه همیشه سبز تصفیه کننده هوا

نخل راپیس

نخل راپیس با نام علمی Rhapis excels از جمله موثرترین گیاهان برای تصفیه و پاکسازی هوا به شمار می رود. این گیاه می تواند سموم فرمالدئید، آمونیاک، زایلین و تولوئن را تصفیه کند. علاوه بر این، این گیاه به علت همیشه سبز بودنش برای دکوراسیون و زیبایی سازی فضای اطراف، انتخاب مناسبی می باشد.

فیکوس بنجامین، گیاه غیرمقاوم و لوس تصفیه کننده هوا

این گیاه آلودگی های بسیاری را نابود می کند. مثلا سموم فرمالدئید، بنزن و تری کلرواتیلن ناشی از مبلمان و فرش را از بین می برد. ولی از طرفی این گیاه به رطوبت کافی نیاز دارد و به جابجایی نیز بسیار حساس هست. بنابراین نیاز به مراقبت دارد و برای تازه کارها مناسب نمی باشد.

سخن پایانی

امروزه با وجود آلودگی های مختلف محیطی، استفاده از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا از یک انتخاب به یک ضرورت مبدل شده است. بنابراین، تلاش کردیم در این مقاله، انواع گیاهان مناسب برای تصفیه و پاکسازی هوا را معرفی نماییم. نهایتا هر شخصی بسته به سلیقه، بودجه و شرایط محیط زندگی خودش بایستی از این بین، مناسب ترین و کارآمدترین گزینه را انتخاب نماید.

0 0 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments