بهترین روش مطالعه برای کنکور + 8 نکته برای یادگیری بهتر

بهترین روش درس خواندن برای کنکور

کنکور یکی از بزرگترین و مهم ترین آزمون هایی است که در طول دوران تحصیل با آن مواجه می شویم. شکستن شاخ غول کنکور ساده نیست؛ اما از آن چیزی که فکر می کنید ساده تر است. وقتی می خواهید برای آزمونی مانند کنکور آماده شوید، زمان مهم ترین دارایی شما است. با داشتن یک برنامه ریزی مناسب می توانید بهترین استفاده را از وقتتان ببرید. مهم ترین سؤال دانش آموزان کنکوری این است که چگونه برای کنکور درس بخوانم؟ بهترین روش درس خواندن برای کنکور چیست؟ چطور بازدهی درس خواندنم را بالا ببرم؟

برخلاف بسیاری از تبلیغات، یک برنامه و روش ایده آل برای موفقیت همه وجود ندارد. نحوه درس خواندن و یادگیری برای هر شخص متفاوت است. خود شمایید که می توانید بهترین روش درس خواندن برای کنکور پیش رو را تعیین کنید؛ زیرا هیچ کس شما را بهتر از خودتان نمی شناسد. در ادامه، نکات و توصیه هایی را به شما می گوییم که با استفاده از آن ها می توانید کلیت برنامه مطالعاتی خود برای کنکور را اصلاح کنید و هوشمندانه تر درس بخوانید. اگر نیاز به دریافت دوره برای دروس تخصصی و عمومی خود داشتید، می توانید با خیال راحت از کلاس های کلاسینو و تام لند استفاده کنید. چرا که هر دو توانسته اند افراد بسیار زیادی را به موفقیت برسانند و کار آن ها ثابت شده است. اگر قصد شرکت داشتید، در سایت کانال تخفیف کدهای هر یک از آن ها را برای پرداخت هزینه کم تر دریافت کنید.

امکان افزایش تمرکز را ایجاد کنید

همیشه و همه جا به شما می گویند که برای موفقیت در کنکور باید تمرکز داشته باشید، تمرکز اصل درس خواندن است، بدون تمرکز وقت تلف می کنید و غیره؛ اما نمی گویند چگونه تمرکز داشته باشیم. متأسفانه دکمه ای وجود ندارد که با فشردن آن تمرکزمان را بالا ببریم؛ کاش وجود داشت! افزایش تمرکز کار سختی است که نیاز به زمان دارد. روند بالا بردن تمرکز به تدریج اتفاق می افتد؛ اما مطمئن باشید تأثیر یک درصد پیشرفت را هم به وضوح متوجه می شوید.

دریافت کد تخفیف کلاسینو از وب سایت کانال تخفیف

محلی که در آن درس میخوانید نقش مهمی در میزان تمرکزتان دارد. قبل از اینکه درس خواندن را شروع کنید، مطمئن شوید که فضای کافی برای کتاب، جزوه و یادداشت هایتان دارید. میزان و رنگ نور و زاویه آن و راحتی صندلی نیز بسیار مهم اند. به طور کلی، برای این که بتوانید تمرکز کنید باید جایی درس بخوانید که راحت باشید و عوامل حواس پرتی را تا حد امکان از خودتان دور کنید. وسایلی که حواستان را پرت می کنند ممکن است هر چیزی باشند؛ اما گوشی موبایل، لپ تاپ و کامپیوتر بر تمرکز اکثر افراد تأثیر منفی دارند.

دریافت کد تخفیف تام لند از وب سایت کانال تخفیف

راحتی حین مطالعه برای کنکور نیز برای هر شخص معنی متفاوت دارد. یک نفر به سکوت مطلق نیاز دارد، در حالیکه گوش دادن به موسیقی به تمرکز شخص دیگر کمک می کند. برخی افراد روی میزی کاملاً منظم راحت ترند؛ اما بعضی دیگر محیط شلوغ تر را ترجیح می دهند. ببینید چه چیزی برای شما بیشتر جواب می دهد و همان کار را بکنید.

مطالعه بیشتر: کلاسینو یا تام لند، کدام کلاس کنکور آنلاین بهتر است؟

تمرکز و مطالعه برای کنکور

برنامه داشته باشید

شاید این جمله معروف را شنیده باشید که با شکست در برنامه ریزی، برای شکست برنامه ریزی می کنید. بهترین روش مطالعه برای کنکور با برنامه ریزی میسر می شود. اگر می خواهید موفق شوید باید بدانید که دقیقاً چه کار هایی باید انجام دهید و چگونه قرار است از پس انجام همه آن ها بر بیایید. تصور بسیاری از افراد از برنامه‌ریزی برای کنکور، لیستی از نام دروس و ساعت دقیق مطالعه برای هر کدام است که از صبح تا شب را پوشش می دهد. عمل کردن به چنین برنامه ای، به ویژه وقتی تازه درس خواندن را شروع کرده اید، نه منطقی است و نه ممکن.

یک لیست از درس ها و موضوعات داشته باشید و چیزهایی که خوانده اید یا باید بخوانید را در آن مشخص کنید. درس خواندن برای کنکور با خواندن برای امتحانات پایان ترم فرق دارد. حجم مطالب زیاد است؛ پس آن ها را به بخش های کوچک تقسیم کنید. برای مثال، زیر مجموعه های یک درس یا موضوع را مشخص کرده و یکی یکی به سراغشان بروید. برای دروس عمومی می توانید روند مطالعه را تقسیم بندی کنید؛ برای مثال، خواندن مطالب جدید، نوت برداری، مرور.

وقتی برنامه و دورنمای کلی از درس هایتان را نوشتید، زمان بندی کنید. مسئله مهم درباره زمان بندی این است که نباید خیلی دقیق و با جزئیات باشد. یک برنامه جامع داشته باشید که دیدی کلی از کارها به شما بدهد. برنامه های جزئی که برای هر دقیقه مو به مو نوشته شده باشند فقط روی کاغذ قشنگ اند و عملی نمی شوند.

بدون نیاز به انگیزه درس بخوانید

نداشتن انگیزه کافی، یکی از دلایل اصلی بازماندن دانش آموزان کنکوری از مطالعه است. حفظ انگیزه درس خواندن برای مدت طولانی کار سختی است. درس خواندن برای کنکور یک فرایند طولانی مدت است و بهترین راه برای اینکه بتوانید به انتهای این فرایند برسید این است که درس خواندن را تبدیل به عادت کنید. اگر به مطالعه برای کنکور عادت کنید، دیگر نیازی به تلاش مداوم برای افزایش انگیزه نخواهید داشت.

البته که داشتن انگیزه برای موفقیت در کنکور لازم است؛ اما حواستان باشد که چه بهایی برای آن می پردازید. اگر لازم است هر 5 دقیقه یک بار به جای استراحت، تصمیم بگیرید درس خواندن را ادامه بدهید یا موضوع جدید برای تمرکز پیدا کنید، روز خسته کننده ای خواهید داشت. اهمیت برنامه ریزی در همین است که همه تصمیمات لازم از قبل گرفته شده اند و وقت و انرژی روی آن نمی گذارید. دو راهکار کلی وجود دارد که به شما کمک می کند به درس خواندن عادت کنید:

  • یک روتین ثابت برای خودتان ایجاد کنید که بتوانید هر روز یا هر هفته به آن پایبند بمانید. پس از مدتی به انجام این روتین عادت می کنید و انجام ندادنش به نظرتان عجیب می رسد.
  • از روز قبل چارت مطالعه خود برای فردا را بنویسید.

بهتر است در ابتدا با کار های کوچک و ثابت شروع کنید و بعد از اینکه عادت کردید، تنوع وظایف را بالا ببرید.

درست یادداشت بردارید

به همه دانش آموزان توصیه می شود که هنگام درس خواندن برای کنکور، یادداشت بردارند. نوت برداری به این معنا نیست که تمام نوشته های کتاب یا گفته های معلم را بنویسید. باید یاد بگیرید مفاهیم درسی را به شیوه خودتان و به صورت خلاصه برای خود بازگو کرده و بنویسید. می توانید مطالب مهم را هایلایت کنید، حاشیه نویسی کنید، در دفتر یادداشت کنید و … فقط به خاطر داشته باشید که این کار برای مرور است، پس خلاصه بنویسید.

نوت برداری حین مطالعه برای کنکور

بازده مطالعه را با استراحت بالا ببرید

بهترین روش مطالعه برای کنکور متعادل ترین آن است. نمی توانید تمام وقت و فشرده درس بخوانید؛ بلکه به استراحت برای بازیافتن انرژی از دست رفته خود نیاز دارید. یکی از متداول ترین و مفیدترین راهکار ها این است که برای بازه مشخصی تایمر بگذارید و پس از آن چند دقیقه استراحت کنید. این بازه های زمانی به خودتان و مدت تمرکزتان بستگی دارد. مثلاً، می توانید 25 دقیقه را به درس خواند و 5 دقیقه را به استراحت اختصاص دهید یا یک ساعت را به دو بخش 50 و 10 دقیقه ای برای درس و استراحت تقسیم کنید.

دریافت کد تخفیف ماز از وبسایت کانال تخفیف

به سلامت روحی توجه کنید

همه ما ظرفیت مشخص و محدودی برای کار و فعالیت روزانه داریم و بهترین روش مطالعه برای کنکور، روشی است که این محدودیت ها را در نظر بگیرد. درس خواندن، سر کار رفتن و … انرژی مصرف می کنند. از طرفی، ممکن است وقت گذراندن با دوستان، پیاده روی و … به شما انرژی بدهند. میزان انرژی روزانه خود را با زمانتان تنظیم کنید. هر ساعت درس خواندن در روز چقدر از انرژی شما را می گیرد و در نهایت چند ساعت توان درس خواندن دارید؟ بر اساس آن وقتتان را مدیریت کنید. توجه به میزان انرژی که برای درس خواندن برای کنکور صرف می کنید مانع از این می شود که در طولانی مدت از درس زده بشوید و آن را نیمه کاره رها کنید.

کتاب و یادداشت های خود را بازخوانی نکنید

بازخوانی نکنیم؟ مگر یکی از مهم ترین اصول درس خواند برای کنکور مرور نیست؟ بله، مرور لازمه موفقیت در کنکور است؛ اما این نحوه مرور است که میزان تأثیرگذاری آن را مشخص می کند. یکی از غلط ترین شیوه های مطالعه که از زمان مدرسه با دانش آموزان همراه شده است این است که یادداشت ها یا مطالب جزوه را بار ها و بار ها پشت سر هم می خوانند. بازخوانی مطالب درسی مثل این است که به جای انجام دادن یک پازل، مدام به عکس کامل شده آن نگاه کنید. تا زمانی که خوانده های خود را به کار نبندید، نمی توانید از یادگیری مطمئن شوید. بهتر است به جای بازخوانی، تست بزنید.

گروهی مطالعه کنید

گروه های مطالعه مزایای زیادی دارند. اگر احساس می کنید زمانی که با دوستان خود درس می خوانید بهتر یاد میگیرید یا دیر تر خسته می شوید، بد نیست گروهی برای درس خواندن برای کنکور پیدا کنید. بودن کنار دیگران می تواند به افزایش انگیزه شما کمک کند. پرسیدن اشکالات از یکدیگر یا توضیح مسائل درسی به بقیه هم می تواند تأثیر مثبتی بر یادگیری شما بگذارد. اگر دوست کنکوری ندارید یا بیرون رفتن از خانه برایتان سخت است می توانید از گروه های مطالعه مجازی استفاده کنید. پلتفرم های مختلفی برای این کار وجود دارد که به شما اجازه می دهد همراه با بقیه درس بخوانید.

گروهی درس خواندن برای کنکور

سخن آخر

درس خواندن برای کنکور سخت و زمان بر است؛ اما تلاش برای آن به شیرینی موفقیت می ارزد. راهکارها و روش های مطالعه برای کنکور زیاد اند و ما سعی کردیم از بین این موارد بهترین ها را با شما به اشتراک بگذاریم. همچنین، با بررسی و پیدا کردن بهترین و پرفروش ترین کتاب های کمک درسی کنکور نیز می توانید منابع معتبری برای خود تههی کنید. با استفاده از این توصیه ها می توانید راحت تر و با بازده بیشتری درس بخوانید.

1.5 2 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments