اصول اولیه طبیعت گردی و رانندگی آفرود + هزینه ها

طبیعت گردی با خودرو و آفرود

آفرود فعالیت بسیار هیجان انگیزی است. اگر نکات مهم در مورد آن رعایت شود، نه تنها ترسناک نیست بلکه یکی از لذت بخش ترین تفریحات ممکن محسوب می شود. تنها توصیه مهم این است که قبل از اقدام به آفرود سواری، خودتان و وسیله نقلیه ای که قصد دارید از آن استفاده کنید، باید کاملا آماده باشید. در این مقاله راز های طبیعت گردی با خودرو و رانندگی آفرود را با شما در میان می گزاریم. نکاتی که در این مقاله ذکر خواهد شد آفرود سواری ایمن و لذتبخش را برای شما به ارمغان می آورد. قابل ذکر است که لباس، لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای این تجربه جذاب را می توانید با تخفیف های 80 درصدی دیجی کالا ارزان تر بخرید.

 انتخاب خودرو مناسب رانندگی آفرود و طبیعت گردی

خودروهای مناسب آفرود

آفرود سواری و گشت و گذار در طبیعت با رانندگی روی جاده های صاف و آسفالت شده بسیار متفاوت است. بنابراین، احتمالاً نمی توانید با همان خودروی شهری به دل طبیعت بزنید. برای اینکه یک وسیله نقلیه بتواند از تمام پستی و بلندی های یک منطقه طبیعی عبور کند، شیب های مختلف را پشت سر بگذارد و از گل و برف و ماسه و هر نوع جاده عبور کند، باید ویژگی های خاصی داشته باشد.

یکی از مهم ترین شاخصه هایی که یک خودرو را برای طبیعت گردی و رانندگی آفرود آماده می کند، سیستم دیفرانسیل چهار چرخ متحرک (4WD) است. این سیستم با انتقال نیرو به 4 چرخ باعث می شود خودرو شما فرمان پذیری بهتری داشته باشد. البته، داشتن این ویژگی به تنهایی برای استفاده از ماشین در طبیعت و شرایط سخت کافی نیست. امروزه بسیاری از شرکت های بزرگ خودروسازی، محصولات خود را به این سیستم مجهز می کنند.

یکی دیگر از نکاتی که باعث می شود یک وسیله نقلیه برای استفاده آفرود مناسب باشد، شاسی مستقل است. به این معنی که بدنه خودرو به صورت جداگانه ساخته می شود و سپس به شاسی متصل می گردد. شاسی مستقل از اتاق خودرو شما در مقابل ضربات و موانع محافظت می کند. به علاوه، داشتن شاسی مستقل سیستم تعلیق خودرو را بهبود می بخشد. همانطور که می دانید، عملکرد مناسب سیستم تعلیق برای عبور وسیله نقلیه از محل های دارای پستی و بلندی بسیار مهم است. به علاوه، داشتن شاسی مستقل امکان اضافه کردن تجهیزات دیگری را نیز به شما می دهد. میتسوبیشی پاجرو، کیا موهاوی، سانگ یانگ اکتیون، تویوتا لند کروز، تویوتا اف جی کروز و نیسان رونیز را می توان از بهترین خودرو های آفرود موجود در ایران دانست.

ماشین خود را کاملا بشناسید  

ماشین شناسی

در یک سفر طبیعت گردی، اولین دوست و همراه تان، خودرو شما است. به همین دلیل، باید کاملاً با خصوصیات آن آشنا باشید. تمام نکات لازم برای رانندگی ایمن و محافظت از وسیله نقلیه خود را باید بیاموزید. به یاد داشته باشید همانطور که ماشین شما می تواند سفر به سخت ترین نقاط را برایتان آسان کند، از سمت دیگر هم می تواند باعث آسیب شما شود.

یکی از مهم ترین نکات این است که ابعاد ماشین خود را کاملا بشناسید. دانستن وزن، ارتفاع ، طول و عرض خودرو به شما امکان تصمیم گیری صحیح برای انتخاب مسیر مناسب را می دهد. همچنین، باید بدانید که فاصله خوودرو شما تا سطح در هر نقطه چقدر است. رانندگی با خودروهای دو دیفرانسیل راه و روش خاص خود را دارد. قبل از شروع یک سفر ماجراجویانه حتما در مورد مهارت خود در کنترل وسیله نقلیه مطمئن شوید. بهتر است قبل از شروع سفر، با اتومبیل مورد نظر در یک جاده معمولی رانندگی کنید. برخی ویژگی های آن را با تجربه بیاموزید و به اصطلاح لم آن را به دست بیاورید.

از محل قرار گیری چرخ های زاپاس و جک کمکی کاملا مطلع باشید. راه و روش استفاده از این قطعات را پیش از ورود به طبیعت بیاموزید. همچنین، حواستان به محل قرار گیری سیستم کامپیوتری باشد. چراکه در رانندگی آفرود گاهی مجبورید از میان رودخانه ها عبور کنید. فراموش نکنید که قبل از اقدام به حرکت، 4 چرخ اصلی، چرخ زاپاس، سیستم ترمز و فرمان، فیلتر های هوا و روغن و تسمه و شیلنگ بنزین را حتما بررسی کنید. 

برای مطالعه بیشتر: 5 شهر خنک ایران برای یک سف تابستانی

رعایت اصول ایمنی برای طبیعت گردی با خودرو و رانندگی آفرود

رعایت اصول ایمنی برای طبیعت گردی با خودرو و رانندگی آفرود

از مهم ترین اقداماتی که برای داشتن یک سفر ایمن باید انجام دهید بررسی مسیر و شرایط محیطی است. حتما قبل از حرکت با استفاده از نقشه ها مسیر مورد نظر خود را از نظر ویژگی های جغرافیایی، خطرات و موانع احتمالی بررسی کنید. همچنین، پیش بینی وضعیت هوا برای منطقه مورد نظر را حتما چک کنید تا بتوانید بهترین برنامه ریزی را داشته باشید.

در سفر به مکانهای دنج و طبیعی همواره احتمال وقوع خطرات غیر قابل پیش بینی وجود دارد. به همین دلیل، هرگز این گونه سفر ها را به تنهایی تجربه نکنید. پیشنهاد می شود که برای یک سفر ایمن حداقل سه خودرو آفرود و یا سه همسفر داشته باشید. به علاوه، مختصات دقیقی از محل سفر خود به یکی از دوستانتان بدهید و شماره های ضروری مربوط به آن منطقه را همراه داشته باشید.

از دیگر نکاتی بسیار مهم این است که تجهیزات ضروری برای سفر را به همراه داشته باشید. اولین چیزی که باید همراه خود ببرید، جعبه کمک های اولیه است. چادر مسافرتی، زیر انداز و صندلی تاشو، یخچال مسافرتی، فلاسک، جعبه ابزار، مقداری بنزین و جک لیفت از جمله مواردی هستند که باید برای اولیه طبیعت گردی با خودرو و رانندگی آفرود در ماشین شما وجود داشته باشد.

ردیاب، چراغ قوه، کیسه خواب، کفش و لباس مناسب، چاقو، ماده آتش زنه، مواد غذایی ضروری و یک ظرف بزرگ آب نیز از مواردی هستند که بهتر است در این سفر همراه داشته باشید. به عنوان آخرین نکته در نظر داشته باشید که توزیع وزنی روی ماشین باید تقریبا یکسان باشد. مثلا اگر تمام لوازم را در صنوق عقب بگذارید توازن وزنی به هم می خورد. این موضوع می تواند باعث گیر کردن بخش پشتی ماشین شما در شیب ها و نقاط مختلف شود.

حفاظت از محیط زیست

مراقبت از محیط زیست

رانندگی آفرود پس از طی مسیر با هیجان فراوان، شما را به یک نقطه دنجی از طبیعت می رساند . در واقع یکی از جذابترین بخش های این سفر رسیدن به همین نقاط است. بخش هایی از طبیعت که معمولا صعب العبور هستند و دسترسی به آن ها محدود است. این گونه مکان ها به دلیل تردد کمتر انسان ها دارای طبیعتی بکر و دست نخورده هستند. اقامت در آن ها تجربه بسیار لذت بخشی خواهد بود.

نکته مهم این است که در کنار لذت بردن از طبیعت حفاظت و نگهداری از آن هم به عهده ماست. خودروهای آفرود به علت نیروی زیادی که به زمین وارد می کنند، رد های عمیقی از خود به جای بگذارند. که اثر مطلوبی بر طبیعت ندارد. به همین دلیل است که پیشنهاد می شود از مسیر خوردو های قبلی عبور کنید و رد جدیدی از خود باقی نگذارید.

حتما در سفر های خود کیسه زباله همراه داشته باشید و به هیچ وجه زباله های خود را در محیط رها نکنید. اگر در محل عبور وسایل نقلیه سنگ یا هر شی دیگری قرار دادید، حتما قبل از ترک محیط آن را بردارید. یادتان باشد آتش می تواند همه چیز را نابود کند. اگر آتش روشن کریدی، قبل از بازگشت مطمئن شوید که آن را کاملا خاموش کرده اید.

حواستان باشد که طبیعت محل زندگی جانوارن مختلف است. به حریم آن ها احترام بگذارید و باعث ایجاد مزاحمت و ترس برای آن ها نشوید. در نهایت در نظر داشته باشید که طبیعت امانت نسل های بعدی است و حفاظت از آن وظیفه ای است که باید همواره در راستای انجام آن کوشا باشیم.

رانندگی آفرود در مسیر های صخره ای و جنگلی

طبیعت گردی با آفرود ممکن است شما را در موقعیت های مختلفی قرار دهد. قطعا رانندگی در شرایط مختلف محیطی نمی تواند یکسان باشد. در هر سطحی که قرار می گیرید برای داشتن یک رانندگی ایمن باید نکات خاصی را رعایت کنید. یکی از محل هایی که باید عبور از آن را قبل از شروع طبیعت گردی با خودرو و رانندگی آفرود بیاموزید، مسیر های صخره ای و جنگلی است.

به یاد داشته باشید که همواره به آرامی و با دنده های سنگین یک و دو  حرکت کنید. اتومبیل شما نباید تماس خود را با سطح از دست بدهد. یکی دیگر از نکات مهم این است که فشار پایین تری را برای لاستیک ها در نظر بگیرید.با افزایش کشش، قالب و شکل صخره ها را به خود می گیرند. بنابراین، شما با ایمنی بیشتری از این موانع عبور می کنید.

هنگان پایین آمدن از یک صخره، به جهت جلوگیری از لفزش بهتر است قفل های دیفرانسیل را درگیر کرده و از حداکثر قدرت خودرو خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید که برای عبور از چنین مسیر های خطرناکی، الزامی است که یک خوردو پشتیبان همراه شما باشد.

آفرود روی شن و ماسه

رانندگی با یک ماشین آفرود روی شن و ماسه یک چالش بسیار جدی به حساب می آید. بنا براین اگر تازه کار هستید، به شما پیشنهاد می دهیم که این کار را برای اولین بار به همراه یک تیم و افراد با تجربه و ماهر انجام دهید. یکی از نکاتی که در این مقاله رعایت آن را به شما توصیه می کنیم، کاهش فشار باد لاستیک ها در این سطوح است. این امر باعث پهن تر شدن لاستیک ها و سهولت عبور آن ها می شود.

حرکت آنی و حفظ سرعت مناسب یک نکته کلیدی برای عبور از جاده های ماسه ای محسو می شود. داشتن سرعت کافی برای جلوگیری از فرو رفتن خودرو بسیار مهم است. توجه داشته باشید که اگر خودرو شما به هر دلیلی از حرکت ایستاد، گاز دادن را بلافاصله متوقف کنید. چراکه این کار باعث فرو رفتن خودرو و دردسر های بی شماری می شود.

بهترین مکان برای پارک خودرو آفرود در محیط های ماسه ای، بخش نزولی تپه هاست، این مورد باعث آسان شدن حرکت مجدد می شود. به علاوه، زمان توقف ماشین روی شن ها، آن را با کمی تقییر جهت متوقف کنید. این ترفند باعث جمع شدن شن ها و سهولت حرکت شما خواهد شد.

0 0 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments