چگونه اسباب بازی مناسب سن فرزند خود را انتخاب کنیم؟

اسباب بازی های مناسب برای رده های سنی مختلف

اگر به دنبال خرید اسباب بازی دخترانه یا پسرانه برای فرزند خود هستید، یا می‌خواهید در جشن تولد دوستان و آشنایان به آنها اسباب بازی هدیه دهید ولی نمی‌دانید اسباب بازی های مناسب رده های سنی مختلف کدامند، ادامه مطلب را از دست ندهید. در این مقاله توضیح خواهیم کودکان در سنین مختلف با چه بازی هایی بیشتر خوشحال می‌شوند و از چه وسیله های برای بازی می‌توانند استفاده کنند.

بازی های متناسب با سن و توانایی کودک خود انتخاب کنید

در ابتدا خوب است بدانید که بازی یکی از مهم‎ترین نیازهای کودکان است و به وسیله بازی کردن بسیاری از مهارت های آن ها رشد کرده و شکوفا می‌‎شود. اسباب بازی ها می‎‌توانند نقش بسیار تاثیرگذاری بر رشد کودکان داشته باشند. بنابراین بهتر است هنگام انتخاب اسباب بازی علاوه بر توجه به ایمن بودن (که این موضوع خود نیازمند مقاله ای تخصصی است که به آن پرداخته شود)، به این نکته نیز توجه کنیم که اسباب بازی های خوب برای کودکان باید با سن و توانایی های آنها مطابقت داشته باشد تا به بهترین شکل به رشد این توانایی ها کمک کند.

بسیاری از این وسایل بازی ایمن و مناسب برای کودکانتان در خانه نیز یافت می‌‎شود و فقط کافی است شما به عنوان پدر یا مادر کودک و یا کسی که قرار است با آن وقت بگذراند بدانید که از کدام وسیله به چه شکلی استفاده کنید. جعبه ‎های مقوایی، کاسه ‎ها و درهای پلاستیکی، حتی درب بطری های پلاستیکی و سایر اجسام می‌تواند توسط کودکان در سنین مختلف مورد استفاده قرار بگیرد ولی ما در این مقاله قصد داریم شما را با مناسب ترین اسباب بازی برای کودکان با سنین مختلف آشنا سازیم تا در هنگام خرید اسباب بازی بهترین و مناسب ترین انتخاب را داشته باید.

همانطور که لیست زیر را برای آشنایی بیشتر از اسباب بازی های پیشنهادی برای کودکان در سنین مختلف می ‎خوانید، به یاد داشته باشید که هر کودکی با سرعت خاص و منحصر به فرد خود رشد می کند و بازه های سنی ذکر شده می‎تواند با توجه به سرعت رشد کودک مقداری کم یا زیاد در نظر گرفته شود. لازم به ذکر است که خرید اسباب بازی را به صورت آنلاین هم می توانید انجام دهید. یکی از روش های خرید اینترنتی و ارزان اسباب بازی هم به کار بردن کد تخفیف دیجی کالا هنگام خرید از این سایت است.

اسباب بازی مناسب برای نوزاد

اسباب بازی برای نوزادان (از تولد تا 6 ماهگی)

نوزادان دوست دارند به مردم نگاه کنند و آدم های اطرافشان را با چشم دنبال کنند. معمولا نوزادی که تازه به دنیا آمده صورت و رنگ های روشن را ترجیح می دهد و به آنها توجه می‎‌کند. خوب است بدانید که نوزادان مجذوب حرکاتی می‌‎شوند که می‎‌توانند با دستان و پاهای خود انجام دهند و یا این که سر خود را تکان دهند و به سمت صداها بچرخانند، چیزهایی را در دهان خود بگذارند و بسیاری از فعالیت های دیگر که می‎توانند با انجام دادنش خوشحال شوند. به طور مثال برای این گروه سنی می‌توانید از موارد استفاده کنید:

  • انواع اسباب بازی هایی که بتوانند با دست آن ها را بگیرند، نگه دارند، بمکند، تکان دهند و با آن سر و صدا ایجاد کنند مثل جغجغه، حلقه های رنگی، اسباب بازی های دندان‎گیر، عروسک های نرم، عروسک پولیشی، توپ های پارچه ای، کتاب های پارچه‎‌ای و صوتی برای تقویت قوه شنیداری و ..

وسیله های بازی مناسب نوزادان 7 تا 12 ماه

نوزادان بزرگتر از 7 ماه معمولا شروع به حرکت می‎‌کنند. به طور معمول نوزادان در ابتدا با غلت زدن و نشستن به خزیدن و چهار دست و پا رفتن و در نهایت به سمت ایستادن پیش می‌‎روند. نوزادان در این سن می‎توانند اعضای بدن خودشان را بشناسند و همینطور اشیا را پنهان کنند و حتی قادر خواهند بود اجسام را داخل و خارج از ظروف بگذارند (تشخیص محیط و احجام). بنابراین با توجه به این پیشرفت و رشد در توانایی نوزادان بین 7 و 12 ماه، اسباب بازیهای مناسب آنها عبارتند از:

  • انواع عروسک های پلاستیکی، پارچه‎ای و چوبی، وسایل نقلیه پلاستیکی و چوبی با چرخ، اسباب بازی هایی که با آب سر و کار دارند، کاسه های پلاستیکی، مهره های بزرگ ، توپ ها و اسباب بازی های تودرتو، لگو های سایز بزرگ، بلوک های نرم بزرگ، مکعب های چوبی و …
اسباب بازی مناسب بچه یک ساله

اسباب بازی برای بچه های 1 ساله

اگر کودکتان یک ساله باشد مطمئناً می‎‌دانید که کودکان یک ساله پیوسته در حال حرکت اند و حتی می‌توانند از پله ها بالا بروند! آنها در این سن از شنیدن داستان لذت می برند، اولین کلمات خود را می‌گویند و می‌توانند در کنار کودکان دیگر بازی کنند و همچنین دوست دارند روی مواد مختلف آزمایش انجام دهند ( البته با نظارت بزرگسالان). بنابراین اسباب بازی ها و وسایل تفریحی برای کودکان یک سال به شرح زیر است:

  • مداد رنگی، کاغذهای بزرگ، رنگ های غیر سمی، تلفن های اسباب بازی، عروسک ها، کالسکه کودک، حیوانات پلاستیکی و وسایل نقلیه پلاستیکی و چوبی، توپ های کوچک و بزرگ و …
اسباب بازی برای بچه 2 ساله

بازی های مناسب کودکان 2 ساله

کودکان در این سن از توانایی های بیشتری برخوردار می‌‎شوند به طوری که مثلا می‌‎توانند اشیا را روی هم قرار داده و خانه سازی کنند، وسایل خود را با کمک و راهنمایی در جای خود قرار دهند، توپ شوت کنند، روی کاغذ نقاشی بکشند، کارهای بزرگ‎ترها را تقلید کنند و حتی می‌‎توانند روی سه چرخه بشینند. با توجه به توانایی ها و رشد بدن کودکان در این سال می‌‎توانند با اسباب بازی های زیادی بازی کنند. موارد زیر وسایل مناسبی برای کودکان در این سن است :

  • پازل های چوبی (4 تا 12 قطعه)، بلوک هایی که به هم متصل می شوند، بلوک های ساختمانی کودکانه، مبلمان مناسب سن کودک (ست آشپزخانه، صندلی، غذا)، عروسک ها و اسباب بازی های مربوط به بازی با شن و ماسه، مداد رنگی، قیچی مناسب کودک، توپ های بزرگ و کوچک برای لگد زدن و پرتاب و …

اسباب بازی برای کودکان 3 تا 6 ساله (کودکان پیش دبستانی و مهد کودک)

دامنه توجه و گیرایی کودکان پیش دبستانی و مهد کودک نسبت به کودکان نوپا  بیشتر است. معمولاً آنها زیاد صحبت می‌کنند و سوالات زیادی می پرسند. آنها دوست دارند با دوستان خود بازی کنند و دوست ندارند که ببازند! آنها می‌توانند به نوبت با دوستانشان بازی کنند و حتی وسیله های بازی را بین خودشان تقسیم کنند. بنابراین در این سن می‌توان اسباب بازی هایی با پیجیدگی‎ های بیشتر برای کودکانتان تهیه کنید. مانند :

  • پازل ها 12 تیکه تا 20 تیکه، جعبه های رنگ ‎آمیزی و وسایل نقاشی، استفاده از قیچی و کاغذ، استفاده از وسایل باغبانی، استفاده از راکت برای توپ، استفاده از میز تحریر و صندلی، انواع عروسک و …

در انتها بهتر است برای رشد توانایی های کودکان خود حتما به نوع اسباب بازی هایی که برای آن ها می‎‌خرید توجه کنید. زیرا بازی با وسایل مناسب کمک شایانی در شکوفایی استعداد های کودکان خواهد نمود. با راهنمای استفاده از کد تخفیف هویو هم می توانید اسباب بازی های مد نظر خود را با قیمت کمتری خریداری کنید.

0 0 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments