تجهیزات مناسب ورزش خانگی برای تناسب اندام

شادابی و نشاط در منزل با تجهیزات ورزشی خانگی

امروزه با بروز بیماری ها و مشکلات گوناگون، اهمیت ورزش بیش از پیش برای همگان مشخص شده است. بنابراین، داشتن یک برنامه منظم ورزشی از یک انتخاب به یک ضرورت مبدل شده است. اما از طرفی افزایش مشغله ها و هزینه های باشگاه و تایم مورد نیاز برای رفت و آمد به باشگاه، باعث شده گاهی برخی افراد بهانه ای برای کنار گذاشتن ورزش داشته باشند. در این مطلب قصد داریم ثابت کنیم که هر یک از ما می توانیم به راحتی در منزل با چند وسیله ساده ورزش کنیم و سلامتی و نشاط جسمی و روحی را برای خود به ارمغان آوریم. در واقع، می توانیم با استفاده از تجهیزات ورزشی خانگی، باشگاه خانگی برای خودمان و عزیزانمان در خانواده ایجاد کنیم.

راهنمای خرید وسایل و تجهیزات ورزش خانگی

برای انجام ورزش در خانه، نیاز به ابزار و وسایل ساده ای داریم. البته، انتخاب همین وسایل ورزشی خانگی بسیار اهمیت دارد. موقع خرید وسایل لازم باید مواردی را در نظر بگیریم تا بعدها دچار پشیمانی نشویم. در اینجا، مروری بر مواردی که باید قبل از خرید لحاظ شوند خواهیم داشت.

برای ورزش در خانه، باید وسایلی تهیه کنیم که امکان حمل و جابه جایی آسان داشته باشند تا بعد از اتمام تمرینات بتوانیم آنها را جمع نماییم. همچنین خرید تجهیزاتی که در توان بدنی هر فرد باشند از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر این، باید هدف ورزش و حرکات را تعیین و بر اساس اثرگذاری هر وسیله بر روی اهدافمان، تجهیزات لازم را خریداری نماییم. این تجهیزات معمولاً در فروشگاه های مختلف در دسترس هستند و برای خرید آن ها دچار دردسر نمی شوید. به علاوه، با استفاده از تخفیف 80 درصدی دیجی کالا می توانید برخی از این محصولات را با قیمت های هیجان انگیز خریداری کنید.

بهترین تجهیزات ورزشی خانگی

برای داشتن یک باشگاه ورزشی در خانه فقط کافیست هزینه اولیه ای انجام دهید و در دراز مدت از این وسایل برای خود و اعضای خانواده تان استفاده کنید. بنابراین، می توانید بدون نیاز به خروج از منزل و هر زمانی که توانستید حرکات ورزشی را انجام دهید. در این راستا می توانید از مربیان آنلاین یا کلیپ های آموزشی ورزشی رایگان نیز کمک بگیرید. اولین بار تصمیم گیری و اقدام به این کار شاید سخت باشد. مطمئن باشید روحیه و انرژی ای که ورزش برای شما به ارمغان می آورد، شما را به این فکر می اندازد که چرا زودتر اقدام نکرده اید.

در ادامه، لیستی از وسایل ساده برای تبدیل منزل به یک باشگاه را لیست کرده ایم. شما می توانید با همین وسایل ساده و انجام حرکات متناسب با توانایی بدنی تان، سلامتی و شادابی را به خود و عزیزانتان در منزل هدیه دهید. انتخاب این وسایل هم بستگی به علاقه شما دارد و هم توانایی بدنی تان. بنابراین، گام به گام با توجه به توانایی هایتان تجهیزات ورزشی خانگی را تهیه و در منزل استفاده نمایید. توجه کنید که با همین ابزار ساده هم می توانید به تناسب اندام برسید. با مطالعه مقاله کاهش وزن بدون نیاز به ورزش و رژیم سنگین به درک بهتری از این موضوع می رسید.

طناب، از ارزان ترین تجهیزات ورزش خانگی

طناب برای ورزش در خانه

انواع طناب های ورزشی برای مبتدی ها و حرفه ای ها در رنج قیمت های متفاوت وجود دارد. جنس سیم و دسته طناب ها و طراحی ارگونومی در انواع مختلف، عرضه شده است. شما بسته به هدف، نیاز و سطح ورزشی خود باید وسیله مورد نظر را انتخاب نمایید.

ورزش خانگی با بند و کش trx

تجهیزات ورزشی خانگی TRX

Trx مخفف Total Body Resistance Exercise است به معنای تمرینات مقاومتی کل بدن. تمرینات این ورزش برای همگان مناسب می باشد. در واقع شما با هر سطح ورزشی و سابقه فعالیتی می توانید از این نوع تجهیزات ورزشی خانگی استفاده کنید. فقط کافی است قبل از شروع تمرینات، حتما با یک مربی trx مشورت کنید و ورزش های متناسب با وزن و اندام و توانایی های خود را دریافت کنید. این ورزش، باعث افزایش استقامت بدن شما می شود به ویژه در بخش میانی بدن. بنابراین برای لاغری شکم و عضله سازی پهلوها و شکم بسیار پیشنهاد می شود. Trx، عضله سازی بالایی دارد. همچنین نسبت به تمرینات بدنسازی با دستگاه و وزنه، آسیب کمتری دارد.

حلقه و فنر برای تقویت مچ

ورزش خانگی با حلقه و فنر

امروزه به دلیل کار مداوم با گوشی های لمسی و لپ تاپ، افراد بسیاری درگیر مشکلات و دردهایی در انگشتان دست خود هستند. در این راستا، حلقه و فنر، می توانند برای تقویت انگشتان به کار روند. همچنین، چون انگشتان دست با عضله هایی که در ساعد وجود دارند کنترل می شوند، بنابراین این وسایل، باعث تقویت ساعد نیز می شوند. علاوه بر این باعث افزایش قدرت پنجه نیز شده و برای افراد علاقه مند به وزنه زدن و نوازندگی بسیار سودمند هستند. حلقه و فنر تقویت مچ، برای توانبخشی افراد آسیب دیده نیز موثر است. مثلا افرادی که دچار آرتروز، سندروم تونل کارپال و … شده اند، با استفاده از این نوع تجهیزات ورزشی خانگی می توانند به مرور قدرت سابق انگشتان، مچ و پنجه را بازیابند.

تمرینات هوازی با ورزش خانگی هولاهوپ

هولاهوپ برای لاغری

این وسیله، ابزاری کاربردی برای انجام تمرینات هوازی است. حلقه تناسب اندام (هولاهوپ)، از جمله وسایل و تجهیزات ورزش خانگی، برای از بین بردن چربی های میان تنه، بسیار اثرگذار است. برجستگی های ژله ای روی این ابزار، باعث افزایش فشارها و ضربات بیشتر به شکم و پهلوها می شود. بنابراین، از جمله وسایل ساده و ارزان برای انجام حرکات ورزشی در منزل می باشد.

لاغری با ورزش خانگی چرخونک

چرخونک، از تجهیزات ورزشی خانگی

چرخونک، بسیار برای لاغری پیشنهاد می شود. همچنین با کالری سوزی فوق العاده، برای عضله سازی مخصوصا در ناحیه شکم و پهلو موثر است. بنابراین، برای تفریح، تناسب اندام و افزایش تعادل کاربرد دارد. انجام حرکات با چرخونک ممکن است باعث سرگیجه و کمردرد و زانو درد شود، پس باید مراقب میزان و تعداد حرکات باشید و زیاده روی نکنید.   

چربی سوزی بالا با ورزش خانگی ترامپولین

ترامپولین، از تجهیزات ورزشی خانگی

ترامپولین، وسیله ای ورزشی است که کالری و چربی سوزی بالایی دارد. همچنین باعث افزایش انعطاف پذیری و تعادل بدن می شود. اوایل این وسیله برای کودکان استفاده می شد. اما امروزه برای سنین مختلف و حتی برای ورزشکاران حرفه ای نیز بسیار پرکاربرد است. این دستگاه برای مواردی چون ایروبیک، پیلاتس، زومبا و حتی در مراکز فیزیوتراپی برای افراد سالمند استفاده می شود. از آنجا که ترامپولین، ضربات و فشارهای کمتری به مفاصل نسبت به مواردی چون طناب ایجاد می کند، با وجود درصد بالای کالری سوزی، خستگی کمتری را به دنبال دارد. بنابراین، برای تناسب اندام بسیار توصیه می شود. پایه های ترامپولین طوری طراحی شده که حتی برای استفاده در آپارتمان ها نیز مناسب است و هیچ گونه صدا و لرزشی را به طبقات پایین منتقل نمی کند. به همین دلیل، می تواند در لیست تجهیزات ورزش خانگی پیشنهادی قرار گیرد.

بارفیکس دیواری

بارفیکس دیواری

با این وسیله شما می توانید حرکات تعادلی، قدرتی و چرخشی را انجام دهید. این وسیله ساده ورزشی، فواید گوناگونی دارد. همزمان تمام عضلات بدن را تقویت می کند. چربی های نواحی شکم و پهلوها را می سوزاند. باعث کاهش میزان قوز در بدن می شود. مخصوصا امروزه که فرم بدن اکثریت افراد به دلیل استفاده از گوشی و … و بر اساس نشستن های نامناسب به هم ریخته است، استفاده ازبارفیکس بسیار توصیه می شود.

دمبل

دمبل برای ورزش در خانه

از وسایل عمومی برای ورزش در منزل یا باشگاه، دمبل است. دمبل انواع مختلف در سایز و وزن های مختلف دارد که بسته به توان بدنی فرد بایستی انتخاب گردد. برای مواردی چون ایروپیک و پیلاتس کاربرد فراوانی دارد.

میله شنا

شنا سوئدی با وسیله

انجام شنای منظم باعث تقویت عضلات بدن می گردد. این وسیله نیز برای انجام شنا به صورت صحیح، کمک شایانی می کند. میله شنا، دامنه و اندازه فشار را افزایش می دهد و بدین صورت می تواند سبب عضله سازی سریعتر شود. میله شنا انواع پلاستیک و فلزی در شکل و طرح های گوناگون دارد مثلا مکعبی، میله با بلبرینگ چرخشی، میله U و  S شکل و … . بسته به وزن، توانمندی، مبتدی یا حرفه ای بودن بایستی از این بین انتخاب نمود.

زیرانداز یوگا

زیر انداز یوگا

زیرانداز یوگا، باید سبک و نرم باشد. از مواد PVC سمی و سرطان زا ساخته نشده باشد. دارای ضخامت و قطر مناسب حدود 6 تا 8 میلی متر باشد. همچنین دارای جنسی باشد که به راحتی تمیز شود. لازم است در اینجا به این نکته هم اشاره کنیم که بر خلاف تصور عموم این ورزش می تواند تأثیر خوبی در کاهش وزن داشته باشد. با مطالعه تأثیر مدیتیشن بر کاهش وزن می توانید نحوه اثر این فعالیت را متوجه شوید.

توپ تناسب اندام

توپ فیتنس

معمولا در ورزش هایی چون یوگا، پیلاتس، ایروبیک و بدنسازی استفاده می شود. این توپ ها برای اهداف مختلفی از جمله افزایش تعادل و انعطاف پذیری بدن و تقویت ماهیچه های اصلی کاربرد دارند. همچنین برای اهداف درمانی فیزیوتراپی نیز توشیه می شود. حتی برای خانم های باردار نیز ورزش هایی با این توپ ها پیشنهاد می گردد. جنس توپ تمرینی زایمان با توپ های بدنسازی یکسان است، فقط توپ زایمان، معمولا بزرگ است و خاصیت ضد لغزش دارد.

فوم رولر

فوم رولر برای ورزش در خانه

این وسیله برای سرد کردن پس از انجام حرکات ورزشی استفاده می شود. فوم رولر برای رفع گرفتگی عضلات بدن، کمک شایانی می کند. در واقع برای ماساژ عضلات و ریکاوری بدن استفاده می شود.

جمع بندی

در این مطلب، لیستی از وسایل و تجهیزات قابل دسترس و مناسب برای ورزش خانگی ارائه شده است. امید است که همگی بهانه ها را کنار بگذاریم و با تهیه حتی یکی از این وسایل شروع کنیم. سپس، به مرور خانه را به باشگاهی برای خود و اعضای خانواده مان تبدیل کنیم. در نتیجه، با ایجاد محیط ورزشی در منزل، استرس خود و اعضای خانواده را کاهش خواهیم داد و نشاط و شادابی و سلامتی را برای خانواده مان به ارمغان می آوریم. پس بیایید هرچه زودتر سوت ورزش در خانه را بزنیم و این سبک زندگی سالم را ترویج دهیم.

2.8 5 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments